Περισσότεροι από το 50% των διευθυντικών στελεχών στην Ευρώπη και την Αμερική, πιστεύουν, ότι είναι απαραίτητο για την εταιρεία τους, να βελτιώσει το επίπεδο διαφάνειας, κατά τη δημοσιοποίηση εταιρικών στοιχείων.
Αυτό είναι το συμπέρασμα της νέας έρευνας που διεξήγαγε η PricewaterhouseCoopers, με τίτλο «Βαρόμετρο της Διοίκησης», η οποία έδειξε, ότι, τα διευθυντικά στελέχη των επιχειρήσεων κατατάσσουν τα μη χρηματοοικονομικά στοιχεία, στη πρώτη σειρά σπουδαιότητας για να βελτιωθεί η διαφάνεια κατά τη δημοσιοποίηση των εταιρικών στοιχείων.
Η παραπάνω έρευνα, συμπεραίνει, ότι, πάνω από το 50% των ανώτερων διευθυντικών στελεχών των αμερικανικών και δυτικο-ευρωπαϊκών πολυεθνικών επιχειρήσεων πιστεύει ότι το επίπεδο διαφάνειας των επιχειρήσεων τους προς τους κύριους μετόχους και το επενδυτικό κοινό δεν είναι ικανοποιητικό.
Παρά το ότι οι οκτώ στους 10 απαντούν ότι η εταιρεία τους δημοσιοποιεί αρκετά εταιρικά στοιχεία, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό (40%) δηλώνει ότι εάν ήταν επενδυτές, θα ανέμεναν ακόμα περισσότερες πληροφορίες.
Σχεδόν όλοι οι ερωτηθέντες της έρευνας, αναγνωρίζουν, ότι, η διαφάνεια είναι ιδιαίτερα σημαντική για την εταιρεία τους. Στη κατάταξη των δημοσιοποιηθέντων στοιχείων για τα οποία οι ερωτηθέντες θεωρούν ότι η διαφάνεια είναι αναγκαία, πρωταρχικές θέσεις έχουν τα μη χρηματοοικονομικά δεδομένα.
Πληροφορίες, όπως, οι επιχειρηματικές στρατηγικές, καθώς επίσης και τα επίπεδα διατήρησης της πελατείας και η ανάπτυξη νέων προϊόντων, έρχονται πρώτα σε σειρά σπουδαιότητας για τη διαφάνεια, από τα διευθυντικά στελέχη.
«Μετά από τα πρόσφατα σκάνδαλα απόκρυψης εταιρικών πληροφοριών, άνω του 90% των κορυφαίων στελεχών σε Ευρώπη και Αμερική, αναγνωρίζουν πλέον τη σημασία της διαφάνειας για την εταιρεία τους», δήλωσε ο Δρ. Robert Eccles, συνεργάτης της PricewaterhouseCoopers και μέλος της συγγραφικής ομάδας του νέου βιβλίου Building Public Trust—The Future of Corporate Reporting.
«Επίσης, κατανοούν ότι η έλλειψη διαφάνειας μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στις κεφαλαιαγορές, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια της εμπιστοσύνης των επενδυτών, ή σε ασθενή οικονομική ανάπτυξη».
Οι συνέπειες που καταγράφηκαν από την έλλειψη διαφάνειας είναι, τόσο στις ΗΠΑ, όσο και τη Δυτική Ευρώπη, οι ακόλουθες :
* Μειωμένη εμπιστοσύνη των επενδυτών
* Απροθυμία των επενδυτών να δεσμεύσουν περισσότερα χρήματα στις αγορές μετοχών.
* Χαμηλότερες τιμές μετοχών.
* Υψηλή αστάθεια τιμών μετοχών.
* Ασθενής οικονομική ανάπτυξη.
Μεγάλος αριθμός ανώτερων στελεχών, θεωρεί πλέον, ότι, η εταιρεία του είναι «εξαιρετικά» ή «πολύ» διαφανής ως προς την παροχή πληροφοριών στους μετόχους. Περισσότερα από τα μισά στελέχη στις ΗΠΑ και 35% στην Ευρώπη θεωρούν ότι η εταιρεία τους είναι «εξαιρετικά» διαφανής προς τα ανεξάρτητα διευθυντικά στελέχη.
Οπως ανέφερε ο κ. Eccles, «Φυσικά το ερώτημα που παραμένει είναι εάν τα ανεξάρτητα διευθυντικά στελέχη, οι αναλυτές και οι επενδυτές θα συμφωνούσαν ότι οι εταιρείες είναι τόσο διαφανείς όσο νομίζουν τα στελέχη τους».
Η έρευνα έδειξε στις ΗΠΑ ότι το 52% των ανεξάρτητων διευθυντικών στελεχών, πιστεύει ότι είναι εξαιρετικά διαφανής, ενώ στη Δυτική Ευρώπη, την ίδια άποψη έχει το 35% των στελεχών. Αντιθέτως στις ΗΠΑ, ποσοστό 25% πιστεύει ότι η εταιρεία τους είναι πολύ διαφανής, ενώ στη Δυτική Ευρώπη, το ποσοστό αυτό φθάντι το 56%.
Στην ερώτηση, τι πληροφορίες έπρεπε να δημοσιοποιήσει η δική τους εταιρεία προκειμένου να επιτύχει το επίπεδο διαφάνειας που αναμένουν ως επενδυτές, το 38 % στις ΗΠΑ και το 44% στην Ευρώπη δεν θεωρεί, ότι, οι δημοσιοποιούμενες πληροφορίες δεν είναι αρκετές. Ωστόσο, η πλειονότητα, το 59% στις ΗΠΑ και το 55% στη Δυτική Ευρώπη, απάντησε ότι οι παρεχόμενες πληροφορίες είναι ικανοποιητικές.
«Ενώ τα περισσότερα διευθυντικά στελέχη πιστεύουν ότι η εταιρεία τους παρέχει ικανοποιητική πληροφόρηση στους μετόχους είναι αξιοσημείωτο ότι αρκετοί από αυτούς παραδέχονται ότι θα ανέμεναν υψηλότερο βαθμό διαφάνειας εάν ήταν ιδιώτες επενδυτές», ανέφερε ο κ. Eccles. «Προβλέπω ότι η συνειδητοποίηση αυτού του γεγονότος θα συμβάλει σημαντικά στη μεγαλύτερη διαφάνεια της εταιρικής πληροφόρησης».
Σύγκριση με σημαντικούς ανταγωνιστές
Παρά το γεγονός ότι η πλειονότητα των διευθυντικών στελεχών στις ΗΠΑ και την Ευρώπη πιστεύει ότι η εταιρεία τους προσφέρει πλέον περισσότερη διαφάνεια από ό,τι ο ανταγωνισμός, σχεδόν το 60% στις ΗΠΑ και το 54% στη Δυτική Ευρώπη πιστεύει ότι είναι σημαντικό για την εταιρεία τους να βελτιώσει τη διαφάνειά της σε σχέση με τους κύριους ανταγωνιστές της.
Σύμφωνα με τον κ. Eccles, «μεγάλος αριθμός διευθυντικών στελεχών πιστεύει ότι η αυξημένη διαφάνεια αποτελεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ακόμη κι αν πιστεύουν ότι η εταιρεία τους είναι αρκετά διαφανής, θεωρούν ότι υπάρχει η ευκαιρία να διαφοροποιηθούν από τον ανταγωνισμό με το να προηγούνται στη διαφάνεια.»
Τέσσερις τύποι πληροφόρησης για μία εταιρεία αναφέρονται συχνότερα ως αυτοί που χρειάζονται περισσότερη διαφάνεια. Αυτοί είναι :
* Μη χρηματοοικονομικοί δείκτες εταιρικής αξίας, όπως εξυπηρέτηση πελατών και επιτυχία στην ανάπτυξη νέων προϊόντων.
* Στρατηγικές εταριειών και των κλάδων τους.
* Αποτελέσματα, σε σύγκριση με αντιπροσωπευτικό δείγμα ανταγωνισμού.
* Πληροφορίες που αφορούν τον μελλοντικό σχεδιασμό, όπως προγράμματα και στόχοι.
Οπως αναφέρει ο κ. Eccles, «σε μία εποχή που υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης στις δημοσιοποιούμενες λογιστικές καταστάσεις, η παροχή περισσότερων πληροφοριών, ειδικά, μη χρηματοοικονομικού περιεχομένου, κερδίζει αξιοπιστία.
Τα διευθυντικά στελέχη συνειδητοποιούν ότι η διαφάνεια θα αυξήσει την αξιοπιστία των επιχειρήσεων».