Σε αποτίμηση του κόστους στην εξαγωγική και διαμετακομιστική δραστηριότητα της χώρας, από τους αποκλεισμούς των δρόμων εμπορίου προχώρησαν ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ) και το Κέντρο Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ).
Σε αποτίμηση του κόστους στην εξαγωγική και διαμετακομιστική δραστηριότητα της χώρας, από τους αποκλεισμούς των δρόμων εμπορίου προχώρησαν ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ) και το Κέντρο Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ).
Με βάση στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ) από το 2005 ως το 2008, προκύπτουν τα ακόλουθα:
• Το 51,7% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών πραγματοποιείται μέσω θαλασσίων οδών, το 43% οδικώς, το 3,8% αεροπορικώς, το 0,7% σιδηροδρομικώς και το 0,7% με άλλους τρόπους
• Από πλευράς όγκου συναλλαγών, η μερίδα του λέοντος –ποσοστό 80,3%- αντιστοιχεί στις θαλάσσιες μεταφορές, το 17,3% στις οδικές και το 1,7% στις αερομεταφορές. Σιδηροδρομικώς εξάγεται το 0,6% του όγκου των προϊόντων, ενώ ποσοστό 0,1% αντιστοιχεί σε άλλους τρόπους εξαγωγών
Στην τετραετία αναφοράς 2005-2008, καταγράφεται επί της αξίας των εξαγωγών συνεχής αύξηση του ποσοστού των θαλάσσιων μεταφορών (από 40% το 2005 σε 51,7% το 2008) και μείωση σε όλες τις υπόλοιπες βασικές κατηγορίες (από 50,8% σε 43% για τις οδικές μεταφορές και από 7,5% σε 3,8% για τις αερομεταφορές). Σταθερό, με μικρές αυξομειώσεις εμφανίζεται το ποσοστό των σιδηροδρομικών μεταφορών (0,7%).
Η εξέλιξη των ποσοστών συμμετοχής διαφοροποιείται αν υπολογιστεί με βάση του όγκου των εξαγωγών. Για τις θαλάσσιες μεταφορές προκύπτει αύξηση από το 74,6% το 2005 σε 80,3% το 2008, ενώ ανοδικά κινήθηκαν και οι αερομεταφορές (από 0,4% σε 1,7%). Για τις οδικές μεταφορές καταγράφεται μείωση από το 23,8% το 2005 σε 17,3% το 2008, όπως και για τις σιδηροδρομικές (από 1% σε 0,6%). Σχετικά σταθερές παρέμειναν σε όγκο οι εξαγωγές με άλλους τρόπους (περίπου 0,2%).
Σε επίπεδο ημερήσιας ανάλυσης (1 έτος = 365 ημέρες), η αξία των εξαγωγών αναλύεται ως εξής:
• Θαλασσίως: 24,71 εκατ. ευρώ ανά ημέρα το 2008, από 16,18 εκατ. το 2005
• Οδικώς: 20,56 εκατ. ευρώ ανά ημέρα το 2008, όσο και το 2005
• Αεροπορικώς: 1,84 εκατ. ευρώ ανά ημέρα το 2008 από 3,03 εκατ. το 2005
• Σιδηροδρομικώς: 0,33 εκατ. ευρώ ανά ημέρα το 2008 από 0,27 εκατ. το 2005
• ¶λλοι τρόποι: 0,35 εκατ. ευρώ ανά ημέρα το 2008 από 0,47 εκατ. το 2005
Αντιστοίχως, από πλευράς όγκου εξαγωγών, εξάγονται ανά ημέρα από την Ελλάδα:
• Θαλασσίως: 54.635 τόνοι το 2008 από 44.656 τόνους το 2005
• Οδικώς: 11.772 τόνοι το 2008 από 14.211 τόνους το 2005
• Αεροπορικώς: 1.147 τόνοι το 2008 από 250 τόνους το 2005
• Σιδηροδρομικώς: 422 τόνοι το 2008 από 617 τόνους το 2005
• Με άλλους τρόπους: 51 τόνοι το 2008 από 93 τόνους το 2005
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, τα ελληνικά σύνορα υπολογίζονται ως πύλες εξαγωγών για τις ροές προς τις χώρες-μέλη της ΕΕ, ενώ για τα ελληνικά προϊόντα που προορίζονται προς εξαγωγή σε Τρίτες Χώρες, υπολογίζεται η τελευταία πύλη εξόδου από το ευρωπαϊκό έδαφος.
Όπως δήλωσε η πρόεδρος του ΠΣΕ, κυρία Χριστίνα Σακελλαρίδη «με βάση την παραπάνω ανάλυση, καθίσταται σαφής η κρισιμότητα των ανοιχτών δρόμων του εμπορίου. Η ελληνική οικονομία έχει ανάγκη από ανοιχτούς ορίζοντες και κατά συνέπεια ανοιχτούς δρόμους για τις εξαγωγές, το εμπόριο και τις πρώτες ύλες της βιομηχανίας».