Σύμφωνα με νεότερη έκδοση της Κλαδικής Μελέτης η οποία κυκλοφόρησε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, μέλους του Ομίλου της Global Finance, o κλάδος των μαρμάρων στην Ελλάδα, αποτελεί έναν από τους δυναμικούς τομείς της οικονομίας, καθώς στη χώρα μας υπάρχουν άφθονα κοιτάσματα μαρμάρων.
Σύμφωνα με νεότερη έκδοση της Κλαδικής Μελέτης η οποία κυκλοφόρησε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, μέλους του Ομίλου της Global Finance, o κλάδος των μαρμάρων στην Ελλάδα, αποτελεί έναν από τους δυναμικούς τομείς της οικονομίας, καθώς στη χώρα μας υπάρχουν άφθονα κοιτάσματα μαρμάρων.
Στον εν λόγω κλάδο, δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων μεταξύ των οποίων αναπτύσσεται έντονος ανταγωνισμός. Στον κλάδο συμπεριλαμβάνονται λίγες επιχειρήσεις μεγάλου μεγέθους, οι οποίες δραστηριοποιούνται τόσο στην εξόρυξη ογκομαρμάρου όσο και στην επεξεργασία και παραγωγή τελικών προϊόντων, καθώς και αρκετές μικρότερου μεγέθους εταιρείες οι οποίες συνήθως ασχολούνται μόνο με την επεξεργασία μαρμάρων και γρανιτών. O αριθμός των εταιρειών που ασχολούνται με το γρανίτη είναι μικρός και η πλειοψηφία αυτών δραστηριοποιείται ταυτόχρονα και στον τομέα του μαρμάρου. Ο γρανίτης είναι εισαγόμενος, καθώς δεν υπάρχουν εκμεταλλεύσιμα κοιτάσματα αυτού στη χώρα μας.
Η ελληνική βιομηχανία μαρμάρου έχει καταφέρει να διατηρήσει τη θέση της, παρά τον έντονο ανταγωνισμό που υφίσταται. Η Ελλάδα με τη μακρόχρονη παράδοση που έχει, αποτελεί μια από τις γνωστότερες χώρες παραγωγής μαρμάρου παγκοσμίως. Ωστόσο, οι περιορισμοί που επιβάλλει το θεσμικό πλαίσιο, ιδιαίτερα δε αυτοί που αναφέρονται στην έκδοση και ανανέωση αδειών εκμετάλλευσης λατομείων, καθώς επίσης και στην προστασία του περιβάλλοντος, έχουν ως αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται πλήρως τα υπάρχοντα αποθέματα μαρμάρου.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης, η εγχώρια αγορά ογκομαρμάρου παρουσίασε διακυμάνσεις κατά την περίοδο 1999-2008 με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 1,6% (βάσει ποσότητας). Η
εγχώρια φαινομενική κατανάλωση των τελικών προϊόντων μαρμάρου ακολούθησε ανάλογη πορεία με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 2,5% την ίδια χρονική περίοδο.
Η ζήτηση γρανίτη ήταν ανοδική σε γενικές γραμμές κατά την εξεταζόμενη περίοδο (1999-2008) με εξαίρεση τα έτη 2005 και 2008, όπου σημειώθηκε ετήσια μείωση της τάξης του 9% και 4,2% αντίστοιχα. ΠαρΆ όλα αυτά, ο γρανίτης παραμένει ανταγωνιστικό προϊόν του μαρμάρου και προτιμάται σε συγκεκριμένες χρήσεις λόγω της ανθεκτικότητας του.
Ο ανταγωνισμός που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στις διεθνείς αγορές είναι σκληρός και ολοένα και εντεινόμενος. Οι εταιρείες είναι απαραίτητο να δώσουν έμφαση στην οργάνωση και στον προγραμματισμό τους, καθώς και στη χρήση ενεργειών marketing για την προβολή τους στην Ελλάδα, αλλά κυρίως στο εξωτερικό, προκειμένου οι καταναλωτές να ενημερωθούν για τα προϊόντα που είναι διαθέσιμα στην αγορά, τις ιδιότητες και τις χρήσεις τους. Ένα μέσο που συμβάλει ενεργά στην προβολή είναι το internet, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή πληροφόρησης. Παράλληλα, κρίνεται απαραίτητη η συμμετοχή των ελληνικών επιχειρήσεων σε διεθνείς εκθέσεις που πραγματοποιούνται σε ολόκληρο τον κόσμο, για την προβολή των ελληνικών προϊόντων και την περαιτέρω αναγνωρισιμότητά τους.
Όπως προέκυψε από την ανάλυση των ομαδοποιημένων ισολογισμών που έγινε στα πλαίσια της παρούσας μελέτης, η αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων των επιχειρήσεων μαρμάρων και γρανιτών διαμορφώθηκε σε 7,64% το 2007. Το περιθώριο καθαρού κέρδους EBITDA διαμορφώθηκε το ίδιο έτος σε 17,88%. Οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος εμφάνισαν αύξηση 10,64% τη διετία 2007/06, ενώ και τα κέρδη προ φόρου σημείωσαν σημαντική αύξηση (16,20%) την ίδια χρονική περίοδο.