Γραπτή ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε τα ελληνικά στατιστικά στοιχεία από το 2000 και εντεύθεν, απηύθυνε σήμερα ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Θόδωρος Σκυλακάκης.
Γραπτή ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε τα ελληνικά στατιστικά στοιχεία από το 2000 και εντεύθεν, απηύθυνε σήμερα ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Θόδωρος Σκυλακάκης.
Ειδικότερα, ο κ. Σκυλακάκης ρωτά την Επιτροπή γιατί ενώ σήμερα ασκεί δριμύτατη κριτική για τις ελληνικές στατιστικές που οφείλονται σε στατιστικές αδυναμίες αλλά και «σε αποτυχία των ελληνικών θεσμών με την ευρύτερη έννοια», η ίδια τερμάτισε το Δεκέμβριο του 2007 τη διαδικασία κατά της Ελλάδος για αναξιοπιστία των ελληνικών στατιστικών στοιχείων;
Η Επιτροπή καλείται να αιτιολογήσει την απόφαση αυτή με δεδομένο ότι:
• Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat για την Ελλάδα για την περίοδο 2000-2008 για τα ποσοστά του ελλείμματος και του χρέους έχουν αλλάξει μέχρι σήμερα 70 φορές (κάθε στοιχείο κατά μέσο όρο τέσσερεις φορές).
• Όπως σήμερα παρουσιάζονται τα πράγματα για την Ελλάδα από το 2000 μέχρι το 2008, η χώρα μόνο το 2006 (και σ’ αυτό οριακά), παρουσίασε έλλειμμα κάτω του 3%, ενώ κατά μέσο όρο υπερέβαινε κατά 2,3% του ΑΕΠ το όριο του 3% , για ολόκληρη αυτή την περίοδο. Είχε δηλαδή έλλειμμα συστηματικά περίπου διπλάσιο, του μεγίστου επιτρεπομένου.
• Κατά παραδοχή της Επιτροπής οι υπηρεσίες της έθεταν κρίσιμα ερωτήματα για τους ελληνικούς προϋπολογισμούς ήδη από το 1997 και έκτοτε η Ελλάς ήταν υπό στενότερη παρακολούθηση σε σχέση με κάθε άλλη χώρα μέλος», ενώ η Eurostat «εξέφραζε συστηματικά επιφυλάξεις» από το 2002 (COM2004/7841.12.2004).
• Κατά παραδοχή της Επιτροπής το 2007 παρέμεναν εξαιρετικά σοβαρά ανεπίλυτα προβλήματα απολύτως γνωστά στην Eurostat, όπως η μη κανονική καταγραφή των χρεών των νοσοκομείων, τα οποία προστέθηκαν στις αναθεωρήσεις του 2009 και είχαν ύψος τουλάχιστον 2,5 δις Ευρώ και δεν καταγράφονταν κατά την ίδια την Eurostat όχι μόνο προ του 2004 αλλά και από το 2006-2007.
• Η Επιτροπή (Eurostat) είναι αρμόδια όχι μόνο για την καταγραφή αλλά και για την «αξιολόγηση των στοιχείων των κρατών μελών» και διέθετε ήδη από το 2005 ισχυρότατα εργαλεία για το σκοπό αυτό (κανονισμός 2103/2005), όπως το δικαίωμα μεθοδολογικών επισκέψεων που «αποβλέπουν στην εποπτεία των διαδικασιών και των δημόσιων λογαριασμών», υποχρέωση των κρατών μελών να διευκολύνουν με «κάθε αναγκαίο μέτρο» τις επισκέψεις, πρόσβαση σε έγγραφα που αιτιολογούν τα στοιχεία, ακόμα και δικαίωμα τροποποίησης των στοιχείων που έχουν γνωστοποιηθεί από τα κράτη μέλη.