Υπεγράφησαν οι συμφωνίες για τη σύσταση των εταιρειών που θα αναλάβουν τον σχεδιασμό, την κατασκευή και την εμπορική εκμετάλλευση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου IGB.
Υπεγράφησαν σήμερα στη Θεσσαλονίκη οι συμφωνίες για τη σύσταση των εταιρειών που θα αναλάβουν τον σχεδιασμό, την κατασκευή και την εμπορική εκμετάλλευση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου IGB, με αφετηρία την Κομοτηνή και κατάληξη τη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας.
Οι συμφωνίες υπεγράφησαν παρουσία της υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνας Μπιρμπίλη, του Βούλγαρου υπουργού Οικονομίας και Ενέργειας Τράιτσο Τράικοφ και του υφυπουργού Ενέργειας της Ιταλίας, Στέφανο Σάλια.
Όπως είπε η κ. Μπιρμπίλη, στόχος είναι η κατασκευή του έργου προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 45 εκατ. ευρώ θα είναι κοινοτική συμμετοχή- να ξεκινήσει εντός του 2010 και να ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.
Η πρώτη από τις συμφωνίες που υπεγράφησαν, αφορούσε τη σύσταση της εταιρίας Asset Company, με έδρα τη Σόφια, η οποία θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του αγωγού. Σ' αυτήν, όπως συμφωνήθηκε, συμμετέχουν με ποσοστό 50% η βουλγαρική B.E.H (Bulgarian Energy Holdings) και με 50% η ελληνοϊταλική κοινοπραξία IGI/ ΠΟΣΕΙΔΩΝ, που ελέγχεται από τη ΔΕΠΑ (50%) και την ιταλική Edison (50%).
Η δεύτερη συμφωνία αφορούσε την ίδρυση Εμπορικής Εταιρίας, με έδρα την Αθήνα, η οποία θα έχει την ευθύνη της εμπορικής διαχείρισης. Σ' αυτήν συμμετέχουν η ΔΕΠΑ και η B.E.H, με 35% η κάθε μία, όπως και η ιταλική Edison με 30%.
Όπως προαναφέρθηκε, η ελληνοβουλγαρική διασύνδεση φυσικού αερίου θα έχει αφετηρία την έξοδο του ελληνο-τουρκικού αγωγού (ITG) στην Κομοτηνή και θα φτάνει στη Βουλγαρία, στην περιοχή Stara Zagora με συνολικό μήκος περίπου 168 χλμ και με αρχική αναμενόμενη μεταφορική ικανότητα 3-5 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο. Υπάρχει δυνατότητα επέκτασης του ανάλογα με τη διαθεσιμότητα του αερίου και τις συνθήκες προσφοράς και ζήτησης.
Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός αποτελεί διακλάδωση του αγωγού Φυσικού Αερίου Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας (ITGI) που θα τροφοδοτήσει την Ευρώπη με περίπου 8 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το χρόνο, ποσότητες προερχόμενες από τις χώρες της Κασπίας.
Ο αγωγός θα μεταφέρει στη Βουλγαρία Φυσικό Αέριο από την Κασπία (αρχικά από το Αζερμπαϊτζάν και εν συνεχεία και από άλλα κράτη της περιοχής), από τη Μέση Ανατολή αλλά και υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG) από τη Ρεβυθούσα και από άλλους σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα κατασκευαστούν μελλοντικά στην Ελλάδα.
Μέσω του αγωγού IGB, θα μπορεί να διοχετευθεί αέριο στη Ρουμανία και την Ουγγαρία μόλις ολοκληρωθεί η κατασκευή δύο ακόμη διασυνδετικών αγωγών μεταξύ Βουλγαρίας- Ρουμανίας και μεταξύ Ρουμανίας- Ουγγαρίας, ανάλογης δυναμικότητας με τον IGB. Οι διασυνδέσεις αυτές αναμένεται να ανοίξουν το δρόμο για την εισαγωγή ποσοτήτων αραβικού Υ.Φ.Α. στην ΝΑ Ευρώπη, διαφοροποιώντας ουσιαστικά τις εισαγωγές της περιοχής.
Mετά την υπογραφή της συμφωνίας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Χάρης Σαχίνης, δήλωσε μεταξύ άλλων:
«Ο διασυνδετήριος αγωγός IGB θα τροφοδοτήσει με φυσικό αέριο τη Βουλγαρία και, μέσω Βουλγαρίας, άλλες Βαλκανικές χώρες και θα διαφοροποιήσει τις πηγές τροφοδοσίας της περιοχής, τόσο με τη μορφή φυσικού αερίου από την Κασπία μέσω αγωγών, όσο και με τη μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) από τον υφιστάμενο ή μελλοντικούς Τερματικούς Σταθμούς ΥΦΑ στην Ελλάδα, καθιστώντας έτσι την Ελλάδα σημαντικό ενεργειακό κόμβο και την ΔΕΠΑ βασικό παράγοντα στην ευρύτερη περιοχή».
Σε ερώτηση εξάλλου για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, η κ. Μπιρμπίλη επανέλαβε ότι αποτελεί προτεραιότητα της ελληνικής κυβέρνησης, όπως πολύ πρόσφατα επιβεβαιώθηκε και από το ταξίδι του πρωθυπουργού στη Ρωσία.
Η υπουργός είχε από το πρωί, διαδοχικές διμερείς συναντήσεις με τον διευθυντή του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, Νομπούο Τανάκα, τον κ.Σάλια, τον κ.Τράικοφ, καθώς και τη διοίκηση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βόρειας Ελλάδας.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ