Περισσότερες από 30 κινεζικές πόλεις εξετάζουν προτάσεις κατασκευής δικτύων μετρό ή βρίσκονται ήδη στη διαδικασία της κατασκευής, σε ένα από τα πιο φιλόδοξα επενδυτικά προγράμματα της κυβέρνησης στο σιδηροδρομικό, οδικό και αεροπορικό δίκτυο, σύμφωνα με άρθρο του Reuters.
Περισσότερες από 30 κινεζικές πόλεις εξετάζουν προτάσεις κατασκευής δικτύων μετρό ή βρίσκονται ήδη στη διαδικασία της κατασκευής, σε ένα από τα πιο φιλόδοξα επενδυτικά προγράμματα της κυβέρνησης στο σιδηροδρομικό, οδικό και αεροπορικό δίκτυο, σύμφωνα με άρθρο του Reuters.
Εάν η διαχείριση των έργων γίνει αποτελεσματικά, η έκρηξη της κατασκευαστικής δραστηριότητας σε δημόσιες υποδομές θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για βιώσιμη ανάπτυξη στην Κίνα τις προσεχείς δεκαετίες.
Η Κίνα, άλλωστε, είναι γνωστή για την αποτελεσματικότητα και την αμεσότητα των διαδικασιών λήψης ανάλογων αποφάσεων, σημειώνει το πρακτορείο. «Συγκεντρώνεις προτάσεις, κάνεις την αίτηση έγκρισης και μετά απλώς προχωράς», εξηγεί ο Ζανγκ Ζένμπανγκ, γενικός υποδιευθυντής της Shenyang Metro. «Για την κατασκευή του μετρό του Λονδίνου χρειάστηκαν περισσότερα από 100 χρόνια, αλλά στην Κίνα τα μισά είναι αρκετά».
Όταν βρέθηκε αντιμέτωπο με την κρίση, το Πεκίνο αποφάσισε να δράσει δυναμικά, δρομολογώντας σειρά δημόσιων έργων, μεταξύ των οποίων 35 αεροδρόμια, 5.557 χλμ. σιδηροδρόμων, 98.000 οδών ταχείας κυκλοφορίας, καθώς και σημαντικά έργα κατασκευής και επέκτασης μετρό.
Σύμφωνα με τον Μάικλ Πέτις, ανώτατο συνεργάτη της Carnegie Endowment for International Peace στο Πεκίνο, η Κίνα βρίσκεται ήδη στην κορυφή των υποδομών βάσει του επιπέδου της ανάπτυξής της. Το κακό είναι ότι οι τεράστιες αυτές δημόσιες επενδύσεις λειτουργούν εις βάρος των ιδιωτικών επενδύσεων που είναι απαραίτητες για την τόνωση της τοπικής οικονομίας.
«Η ανάπτυξη της κατανάλωσης στην Κίνα αναγκαστικά θα περιοριστεί εξαιτίας της συγκρατημένης αύξησης στο εισόδημα των νοικοκυριών, καθώς τα νοικοκυριά να αναγκάζονται να πληρώνουν για τις δημόσιες υποδομές που δεν δικαιολογούνται από οικονομικής πλευράς», σχολιάζει ο κ. Πέτις. Παρότι ο υπολογισμός της άμεσης απόδοσης επενδύσεων είναι εξαιρετικά ριψοκίνδυνος, ο κ. Ζένμπανγκ υποστηρίζει ότι για κάθε 100 εκατ. γουάν που επενδύονται στο μετρό, η συνολική οικονομική παραγωγή αυξάνεται κατά 236 εκατ. γουάν, κατά προσέγγιση.
Βάσει του προϋπολογισμού της κινεζικής κυβέρνησης, οι επενδύσεις σε υποδομές θα μειωθεί δραστικά το τρέχον έτος, καθώς προβλέπεται μείωση 2,7% στις δαπάνες για τα δίκτυα μετακίνησης, έναντι της αύξησης 38,6% το προηγούμενο έτος.
Η μείωση αυτή, ωστόσο, αναμένεται να είναι προσωρινή, καθώς το Πεκίνο προσπαθεί να σφίξει το ζωνάρι, μετά τη χορήγηση άφθονου κρατικού χρήματος στην αγορά για τόνωση της ρευστότητας. Σύμφωνα με το Reuters, οι επενδύσεις σε υποδομές στην Κίνα αναμένεται να διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα τις ερχόμενες δεκαετίες.