Την αντίθεση του επιχειρηματικού κόσμου στην Αγορανομική Διάταξη την οποία προετοιμάζει το ΥΠΟΙΑΝ, σχετικά με την παροχή προς τους καταναλωτές διαφημιστικών δώρων από παραγωγούς προϊόντων, εκφράζει με επιστολή του προς την αρμόδια υπουργό Λ. Κατσέλη ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ Κ. Μίχαλος.
Την αντίθεση του επιχειρηματικού κόσμου στην Αγορανομική Διάταξη την οποία προετοιμάζει το ΥΠΟΙΑΝ, σχετικά με την παροχή προς τους καταναλωτές διαφημιστικών δώρων από παραγωγούς προϊόντων, εκφράζει με επιστολή του προς την αρμόδια υπουργό Λ. Κατσέλη ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ Κ. Μίχαλος, τονίζοντας πως θα καταδικαστούν σε κλείσιμο περίπου 500 μικρομεσαίες επιχειρήσεις επιχειρηματικού και διαφημιστικού δώρου, με 5000 εργαζομένους.
«Με βάση την Α.Δ., η παροχή τέτοιων δώρων θα γίνεται ουσιαστικά μόνο από τις 3-4 μεγάλες αλυσίδες super market, δημιουργώντας έτσι ολιγοπωλιακή κατάσταση στην αγορά, και καταδικάζοντας σε κλείσιμο περίπου 500 μικρομεσαίες επιχειρήσεις επιχειρηματικού και διαφημιστικού δώρου, με 5000 εργαζομένους», σημειώνει ο κ. Μίχαλος
Με σκοπό την επιδιωκόμενη διαφάνεια στην αγορά, το ΕΒΕΑ προτείνει «η τιμή ενός προϊόντος να παραμένει η ίδια με ή χωρίς δώρο, ώστε ο καταναλωτής να γνωρίζει πως δεν πληρώνει επιπλέον για την παροχή την οποία απολαμβάνει».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής:
«Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,
Επανέρχομαι, σε συνέχεια της αριθ.πρωτ. 1786/11.2.2010 επιστολής μας, στο θέμα της ρύθμισης την οποία προωθεί το Υπουργείο σας για τον τομέα του διαφημιστικού δώρου, εν όψει της επικείμενης υπογραφής εκ μέρους σας της σχετικής Αγορανομικής Διάταξης η οποία θα σημάνει παύση εργασιών για 500 περίπου μικρομεσαίες επιχειρήσεις (οι οποίες αποδίδουν στο Κράτος €57 εκ. ετησίως σε ΦΠΑ) και ανεργία για 5000 εργαζόμενους σε αυτές. Ήδη, εν αναμονή της έκδοσης της Α.Δ., έχει υπάρξει στάση παραγγελιών προς τις επιχειρήσεις δώρων, αφού οι πελάτες τους έχουν ενημερωθεί για τις επερχόμενες εξελίξεις. Οι επιχειρήσεις αυτές όμως, καλούνται να πληρώσουν μισθοδοσίες, ασφαλιστικές εισφορές, ΦΠΑ, δάνεια κλπ, τη στιγμή που το Υπουργείο ετοιμάζει τη διαδικασία κλεισίματος τους. Σύμφωνα δε με την Ευρωπαϊκή ΄Eνωση Προωθητικών Δώρων ( European Promotional Products Association) αντίστοιχο μέτρο δεν ισχύει σε καμία χώρα της Ε.Ε.
Η προωθούμενη Α.Δ. εισάγει άνισους συγκριτικούς όρους τιμών και κατευθύνει την αγορά προς 3-4 μεγάλα supermarkets, χωρίς να καθιστά σαφές –για όποιον γνωρίζει καλά τους όρους λειτουργίας της αγοράς- αν και πώς θα επιφέρει την επιδιωκόμενη μείωση τιμών. Ενώ δε, για τις επιχειρήσεις δώρων επιβάλλει την αναφορά στην τιμή του προϊόντος του κόστους κτήσεως του δώρου (π.χ. σαπούνι πλυντηρίου €20, κόστος δώρου €0,50), για τα super markets επιτρέπει την αναφορά της λιανικής τιμής πώλησης του δώρου (και όχι της τιμής κτήσης του από αυτά), δημιουργώντας έτσι τεχνητή και σκόπιμη σύγχυση στον καταναλωτή, η οποία θα αποβαίνει υπέρ των s/m, αφού αυτά θα εμφανίζονται να προσφέρουν- αναληθώς- ακριβότερα δώρα. Ερώτημα: γιατί το Υπουργείο δεν επιβάλλει και στους δύο (επιχειρήσεις δώρων και s/m) να αναφέρουν την τιμή κτήσης του δώρου-ώστε να γίνεται ακριβής σύγκριση, αλλά συγκρίνει ανόμοια πράγματα, δηλ. χονδρική με λιανική τιμή;
Θα ήθελα να επισημάνω πως η προώθηση της Α.Δ. βρίσκει αντίθετους (όπως σας έχουν ήδη ενημερώσει), εκτός από το ΕΒΕΑ, το ΣΕΒ, επαρχιακά εμποροβιομηχανικά επιμελητήρια, οργανώσεις καταναλωτών (π.χ. ΕΚΠΟΙΖΩ) και το Σύνδεσμο Εταιρειών Επιχειρηματικού & Διαφημιστικού Δώρου, ενώ με αυτή συμφωνούν μόνο τα 3-4 μεγάλα supermarkets, τα οποία ευνοούνται σκανδαλωδώς σε βάρος των μικρών παραγωγών.
Η εύνοια αυτή προκύπτει και από τη θετική γνώμη για την απόφαση, την οποία διατύπωσε το ECR (Efficient Consumer Response) Hellas, όργανο των super markets, με το οποίο συνεργαζόταν στο παρελθόν (βάσει του βιογραφικού του) ο κος Σ. Κομνηνός σημερινός Γ.Γ. Εμπορίου, και βασικός υποστηρικτής της Α.Δ.
Επιπλέον, η εύνοια εκδηλώνεται σε μία χρονική στιγμή κατά την οποία οι μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου διαφημίζουν πως απορροφούν την αύξηση του ΦΠΑ, ενώ στην πραγματικότητα πιέζουν τους μικρομεσαίους προμηθευτές τους να το κάνουν αυτοί για λογαριασμό των αλυσίδων.
Εφόσον ο επιδιωκόμενος στόχος είναι η μη αύξηση της τιμής του προϊόντος, η εξασφάλιση της διαφάνειας και η μη παραπλάνηση του καταναλωτή, προτείνουμε η Α.Δ. να καθορίζει πως η τιμή του προϊόντος είναι η ίδια με ή χωρίς δώρο, ώστε να γίνεται ξεκάθαρο ότι ο καταναλωτής δεν πληρώνει επιπλέον λόγω του προσφερόμενου δώρου.
Με αυτό τον τρόπο πιστεύουμε πως εξασφαλίζονται τόσο η διαφάνεια της αγοράς όσο και η επιβίωση των εκατοντάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των χιλιάδων απασχολουμένων τους.
Στην αντίθετη περίπτωση, φοβάμαι πως θα βρεθούμε ενώπιον μίας περίπτωσης σκανδαλώδους εύνοιας προς ολιγοπωλιακά συμφέροντα, η οποία θα πρέπει να δικαιολογηθεί με όρους πολιτικής και οικονομικής διαφάνειας».