Τους κανόνες πρόσβασης στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου θέτει ο Κώδικας Διαχείρισης που εγκρίθηκε από το ΥΠΕΚΑ ύστερα από τη σχετική εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Την έγκριση του Κώδικα Διαχείρισης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), ύστερα από τη σχετική εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), ανακοίνωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Οπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ, ο Κώδικας Διαχείρισης αποτελεί το σημαντικότερο κείμενο της δευτερογενούς Νομοθεσίας της αγοράς φυσικού αερίου, καθώς θέτει τους λεπτομερείς κανόνες με βάση τους οποίους θα πραγματοποιείται η πρόσβαση στο ΕΣΦΑ (δηλαδή στο σύνολο των αγωγών μεταφοράς, καθώς και στον Τερματικό Σταθμό ΥΦΑ της Ρεβυθούσας) όλων των Προμηθευτών, ή και των καταναλωτών φυσικού αερίου, οι οποίοι θα θελήσουν να προμηθευτούν το σύνολο, ή μέρος των αναγκών τους σε φυσικό αέριο, από δικούς τους Προμηθευτές εντός και εκτός Ελλάδος. Επίσης, θέτει τις βάσεις για την μετεξέλιξη του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου σε πύλη εισόδου φυσικού αερίου για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και την καθιέρωση της Ελλάδος ως σημαντικού κρίκου του "νοτίου Διαδρόμου" φυσικού αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ειδικότερα, με τον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ, μεταξύ άλλων:
1. Καθορίζεται ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η δέσμευση δυναμικότητας στο ΕΣΦΑ (Σύστημα Μεταφοράς και Εγκατάσταση ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα).
2. Περιγράφεται το περιεχόμενο και οι προϋποθέσεις για τη σύναψη των προτύπων Συμβάσεων Μεταφοράς και Συμβάσεων ΥΦΑ μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και των Χρηστών. Οι Χρήστες μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις με διάρκεια από μία ημέρα μέχρι και μακροχρόνιες, ανάλογα με τις ανάγκες τους και τη διαθέσιμη δυναμικότητα του ΕΣΦΑ.
3. Θεσπίζονται λεπτομερείς κανόνες που διέπουν την απελευθέρωση δυναμικότητας σε σημεία εξόδου ή εισόδου του ΕΣΦΑ, για την εξυπηρέτηση καταναλωτών οι οποίοι επιθυμούν να αλλάξουν Προμηθευτή, ή να προμηθευτούν οι ίδιοι φυσικό αέριο για την κάλυψη του συνόλου ή μέρους των αναγκών τους.
4. Επιβάλλεται η υποχρέωση επαύξησης της δυναμικότητας σε σημεία εισόδου ή και εξόδου, όταν η υφιστάμενη δυναμικότητα δεν επαρκεί για την τροφοδοσία νέων καταναλωτών φυσικού αερίου.
5. Θεσπίζεται δευτερογενής αγορά δυναμικότητας, σύμφωνα με την οποία παρέχεται η δυνατότητα στους Χρήστες του ΕΣΦΑ να εκχωρούν δυναμικότητα που έχουν δεσμεύσει και δεν χρησιμοποιούν, σε άλλους Χρήστες.
6. Περιγράφονται οι διαδικασίες για την μεταπώληση ποσοτήτων φυσικού αερίου μεταξύ καταναλωτών.
7. Θεσπίζονται κανόνες για την ασφαλή λειτουργία του ΕΣΦΑ και παρέχεται η δυνατότητα στο ΔΕΣΦΑ να προβαίνει σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για τη διασφάλισή της. Επίσης, καθορίζονται όλες οι λεπτομέρειες για την εξισορρόπηση φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ.
8. Θεσπίζονται οι κανόνες για την Μελέτη Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και καθορίζονται τα κριτήρια με βάση τα οποία θα καταρτίζεται το Πενταετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ και θα παρακολουθείται η πορεία εφαρμογής του.
9. Περιγράφεται το αναλυτικό περιεχόμενο του Ηλεκτρονικού Πληροφοριακού Συστήματος, καθώς και εκείνο του Ηλεκτρονικού Συστήματος Συναλλαγών. Η εγκατάσταση και λειτουργία των ηλεκτρονικών αυτών συστημάτων, αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη μελλοντική ανάπτυξη μίας σύγχρονης Οργανωμένης Αγοράς Φυσικού Αερίου, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
10. Θεσπίζεται διαδικασία επίλυσης διαφορών, οι οποίες μπορεί να προκύψουν μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και των Χρηστών του ΕΣΦΑ.
11. Ειδικότερα, για την πρόσβαση στις Εγκαταστάσεις ΥΦΑ, προβλέπονται:
α. Η κατάρτιση και δημοσιοποίηση ετήσιου και κυλιόμενου μηνιαίου Προγράμματος Εκφόρτωσης Πλοίων ΥΦΑ, ώστε να είναι σε κάθε στιγμή δυνατή η εκτίμηση από τους ενδιαφερόμενους Προμηθευτές της δυνατότητας εκφόρτωσης φορτίων ΥΦΑ, ακόμη και σε μεμονωμένη βάση (spot).
β. Η θέσπιση λεπτομερών κανόνων χρήσης της Εγκατάστασης ΥΦΑ και ιδιαίτερα του χώρου προσωρινής αποθήκευσης και της δυναμικότητας αεριοποίησης, ώστε να παρέχεται σε όλους τους ενδιαφερόμενους η δυνατότητα πρόσβασης σε αυτή, ακόμη και σε μεμονωμένη βάση (spot).
γ. Η παροχή στους Χρήστες της δυνατότητας της μεταξύ τους ανταλλαγής προσωρινού αποθηκευτικού χώρου, ποσοτήτων ΥΦΑ και δυναμικότητας αεριοποίησης, ώστε να μεγιστοποιείται η ευελιξία χρήσης της Εγκατάστασης, χωρίς να τίθεται σε αμφιβολία η δυνατότητα εξυπηρέτησης των τυχόν μακροχρόνιων συμβάσεων προμήθειας, ή να μειώνεται η δυνατότητα του ΔΕΣΦΑ για την παροχή των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που του έχουν ανατεθεί.
Οπως υπογραμμίζεται, οι ρυθμίσεις του Κώδικα Διαχείρισης, είναι απολύτως συμβατές με την υφιστάμενη Ευρωπαϊκή και Ελληνική Νομοθεσία και είναι ειδικά διαμορφωμένες ώστε να καλύπτουν πλήρως τις υφιστάμενες ανάγκες της δυναμικά εξελισσόμενης Ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου.