Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 24 Μαρτίου 2010 20:43

Eπιπλέον συρρίκνωση του ΑΕΠ κατά περίπου 2,8% «βλέπει» η Eurobank

Εφικτό κρίνουν οι αναλυτές της Eurobank σε έκθεση για την ελληνική οικονομία το σενάριο επιπλέον συρρίκνωσης του ΑΕΠ κατά περίπου 2,8%, αν και εκτιμούν ότι ο υπάρχει κίνδυνος για ακόμη ταχύτερη επιβράδυνση.

Εφικτό κρίνουν οι αναλυτές της Eurobank σε έκθεση για την ελληνική οικονομία το σενάριο επιπλέον συρρίκνωσης του ΑΕΠ κατά περίπου 2,8%, αν και εκτιμούν ότι ο υπάρχει κίνδυνος για ακόμη ταχύτερη επιβράδυνση.

Επιπροσθέτως, όπως επισημαίνουν, σημαντικές επιδράσεις βάσης, μεγάλες ανατιμήσεις στις τιμές καυσίμων και τροφίμων καθώς επίσης και τα πρόσφατα μέτρα στο μέτωπο της άμεσης φορολογίας αναμένεται να ασκήσουν αυξητικές πιέσεις στο γενικό επίπεδο τιμών, ωθώντας το μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης του δείκτη τιμών καταναλωτή το 2,7% φέτος από 1,2% το 2009.

Η αυστηρή πολιτική μισθών στο δημόσιο τομέα, η αύξηση του φορολογικού βάρους και οι μεγάλες ετήσιες αυξήσεις στις τιμές καυσίμων και τροφίμων θα επηρεάσουν αρνητικά, σημειώνουν, τα διαθέσιμα εισοδήματα του 2010.

Ο ρυθμός αύξησης των πιστώσεων στην οικονομία αναμένεται να παραμείνει υποτονικός τους επόμενους μήνες, κυρίως σε ότι αφορά τις πιστώσεις προς της μικρές και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις, εκτιμά η Eurobank.

Σημαντικός βαθμός αβεβαιότητας όσον αφορά τις προβλέψεις μας για την εγχώρια οικονομική δραστηριότητα την επόμενη περίοδο σχετίζεται με την εξέλιξη της καταναλωτικής δαπάνης. Αναμένουμε, αναφέρουν οι αναλυτές, συρρίκνωση της δαπάνης αυτής κατά 6.2% το 2010 καθώς: α) τα διαθέσιμα εισοδήματα των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα ενδέχεται να μειωθούν κατά 10% και πλέον σε πραγματικούς όρους β) τα πραγματικά εισοδήματα των αυτοαπασχολούμενων και των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα αναμένονται να υποχωρήσουν τουλάχιστον κατά τον ίδιο βαθμό με τον εγχώριο πληθωρισμό.

Εκτιμούν δεότι είναι εφικτό το σενάριο ολοκλήρωσης του τρέχοντος κύκλου ύφεσης στην ελληνική οικονομία πριν το τέλος του 2011 και αργής ανάκαμψης την ακόλουθη περίοδο, η οποία θα μπορούσε σταδιακά να σταθεροποιήσει την τρέχουσα αυξητική τάση του λόγου δημοσίου χρέους - ΑΕΠ.

Υποθέτοντας την απουσία υιοθέτησης επιπρόσθετων μέτρων δημοσιονομικής εξυγίανσης την επόμενη περίοδο, οι προβλέψεις μας είναι για περαιτέρω άνοδο του λόγου χρέους-ΑΕΠ σε επίπεδα (το πολύ έως) 133% έως το τέλος του 2012 και σταδιακή αποκλιμάκωση ακολούθως.

Στο δημοσιονομικό μέτωπο, το πρόγραμμα προσαρμογής που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, αναφέρουν οι αναλυτές της τράπεζας, είναι ικανό να επιτύχει την επιδιωκόμενη μείωση του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ το τρέχον έτος και να συμβάλει σταθεροποιητικά, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμη βάση, στο μέτωπο των εξελίξεων που σχετίζονται με τις διαβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας.

Μάλιστα, εκτιμούν ότι θα υπάρξει συνέχιση των θετικών εκπλήξεων από τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού τους αμέσως επόμενους μήνες, καθώς θα αρχίσει να γίνεται αισθητή η συμβολή των πλέον πρόσφατων δημοσιονομικών μέτρων που ανακοινώθηκαν στις αρχές Μαρτίου.

Όσον αφορά στα περιθώρια απόδοσης (spreads) των ελληνικών ομολόγων σε σχέση με τους αντίστοιχους γερμανικούς τίτλους, οι εμπειρικές μετρήσεις για την περίοδο Νοέμβριος 2009-Ιάνουάριος 2010 δείχνουν ότι κάθε μονάδα υποχώρησης του αναμενόμενου δημοσιονομικού ελλείμματος (σε όρους ΑΕΠ) της Ελλάδας σε σχέση με το έλλειμμα της Γερμανίας το τρέχον και το επόμενο έτος μπορεί να αποκλιμακώσει σημαντικά τα spreads των ελληνικών ομολόγων.

Κατά την εκτίμηση της Eurobank, η χρηματοδοτική βοήθεια είτε από την ΕΕ είτε από το ΔΝΤ δεν είναι απολύτως απαραίτητη σε αυστηρά χρηματοδοτικούς οικονομικούς όρους. Η παρουσία των συγκεκριμένων οργανισμών είναι απαραίτητη περισσότερο για λόγους εποπτικού ελέγχου. Η διαφορά επιτοκίων μεταξύ των Ελληνικών και των Γερμανικών ομολόγων θα μειωθεί στην περίπτωση παροχής βοήθειας, αλλά το οριακό χρηματοοικονομικό όφελος στην περίπτωση μιας τέτοιου είδους εξέλιξης είναι μειωμένο, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη και το γεω-στρατηγικό κόστος που η όποια χρηματοδότηση συνεπάγεται.

Μάλιστα, η συνεχής αναφορά στη χρηματοδοτική βοήθεια ενέχει τον κίνδυνο να προκαλέσει πανικό στο ευρύ κοινό, το οποίο δεν γνωρίζει κατ' ανάγκη τις βαθύτερες και περισσότερο μακροχρόνιες συνέπειες της ύφεσης και είναι ευάλωτο από ακραίες απόψεις όπως αυτές που πολλές φορές εκφράζονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Επίσης, η προηγούμενη εμπειρία δείχνει ότι χώρες που εφάρμοσαν με συνέπεια τα προγράμματα δημοσιονομικής αναδιάρθρωσης απήλαυσαν σημαντική μείωση του κόστους δανεισμού τους μετά από περίοδο μερικών μηνών.