Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου 2002 11:56

Μ. Βρετανία : Αύξηση των λιανικών πωλήσεων τον Σεπτέμβριο

Αυξήθηκαν τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με τον Αύγουστο οι λιανικές πωλήσεις στη Μ. Βρετανία, αλλά με χαμηλότερους ρυθμούς, γεγονός το οποίο ενδέχεται να οδηγήσει την Τράπεζα της Αγγλίας στη μείωση του κόστους δανεισμού για μία ακόμη φορά.

Σύμφωνα με την κυβερνητική ανακοίνωση οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 0,4% έναντι 0,7% που ήταν βάσει των αναθεωρημένων στοιχείων τον Αύγουστο. Οικονομικοί αναλυτές εκτιμούσαν ότι οι λιανικές πωλήσεις θα αυξάνοντο σε ποσοστό 0,3%. Σε ετήσια βάση οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 4,6%.

«Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν λιγότερη εμπιστοσύνη από ότι είχαν έναν χρόνο πριν και όλα δείχνουν ότι οι αποφάσεις μένουν στο περιθώριο, ενώ όλοι γίνονται περισσότερο προσεκτικοί», ανέφερε ο Sir Peter Davis, Chief Executive Officer (CEO) της J Sainsbury Plc, της δεύτερης σε μέγεθος αλυσίδας καταστημάτων λιανικής πώλησης στη Μ. Βρετανία.

Η ανησυχία για την ανάκαμψη της οικονομίας διεθνώς, αλλά και η μείωση της κατανάλωσης στη Μ. Βρετανία, ενδέχεται να οδηγήσουν την Τράπεζα της Αγγλίας σε μείωση των επιτοκίων δανεισμού, υποστηρίζουν επενδυτές και οικονομικοί αναλυτές. Τρία μέλη από τα εννέα της Επιτροπής Νομισματικής Πολιτικής της χώρας ψήφισαν στις 10 Οκτωβρίου υπέρ μιας μείωσης των επιτοκίων. Αυτές ήταν οι πρώτες ψήφοι για μία νέα μείωση από τον Φεβρουάριο του 2002.

Η σημερινή έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα έδειξε ότι οι πωλήσεις ενδυμάτων και υποδημάτων μειώθηκαν σε ποσοστό 1,1% κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου, ενώ αυξήθηκαν σε ποσοστό 3,7% σε ετήσια βάση.

Οι τιμές λιανικής πώλησης αυξήθηκαν κατά 2,1% τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με πέρυσι και με ταχύτερους ρυθμούς από ό,τι εκτιμούσαν οικονομικοί αναλυτές, γεγονός το οποίο ίσως εξανάγκασε τους καταναλωτές να μειώσουν τις δαπάνες τους.

Οι πωλήσεις στα καταστήματα τροφίμων διαφοροποιήθηκαν ελαφρώς κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου σημειώνοντας αύξηση 0,1% έναντι του Αυγούστου. Συνολικά το έτος αυξήθηκαν κατά 3,7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Το δεύτερο τρίμηνο οι πωλήσεις του τέταρτου σε μέγεθος σούπερ μάρκετ της Μ. Βρετανίας, Safeway Plc υποχώρησαν, όπως επίσης και του ανταγωνιστικού του Sainsbury.

Οι πωλήσεις στα πολυκαταστήματα αυξήθηκαν σε ποσοστό 3,8% τον Σεπτέμβριο και 6,7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Οι πωλήσεις των διαρκών καταναλωτικών αγαθών σημείωσαν αύξηση 0,6% τον περασμένο μήνα και 3,7% σε ετήσια βάση.

Στις άλλες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι καταναλωτές δαπανούν λιγότερα. Στη Γαλλία ο δείκτης καταναλωτικών δαπανών μειώθηκε περισσότερο από το αναμενόμενο τον Σεπτέμβριο, καθώς οι πωλήσεις ενδυμάτων, επίπλων και ηλεκτρικών οικιακών συσκευών μειώθηκαν, ενώ η ανεργία άγγιξε τα υψηλότερα επίπεδα σε χρονικό διάστημα δύο ετών.

Στη Γερμανία έξι από τους μεγαλύτερους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς αναθεώρησαν προς τα κάτω τις προβλέψεις τους για την οικονομική ανάπτυξη του 2002 και του 2003, τονίζοντας ότι η υποχώρηση των τιμών των μετοχών και το ενδεχόμενο μιας στρατιωτικής επέμβασης των ΗΠΑ στο Ιράκ, περιορίζουν τις δαπάνες των καταναλωτών και μειώνουν την επιχειρηματική εμπιστοσύνη.

ΛΙΛΑ ΚΑΤΣΟΥΛΗ