Υπό τις παρούσες συνθήκες το ύψος της βοήθειας που υπό όρους θα δοθεί από την Ε.Ε. και το Δ.Ν.Τ. δεν αρκεί παρά μόνον για να ανασάνει η οικονομία τουλάχιστον για το 2010, εκτιμά η Merit ΧΑΕΠΕΥ.
Υπό τις παρούσες συνθήκες το ύψος της βοήθειας που υπό όρους θα δοθεί από την Ε.Ε. και το Δ.Ν.Τ. δεν αρκεί παρά μόνον για να ανασάνει η οικονομία τουλάχιστον για το 2010, εκτιμά η Merit ΧΑΕΠΕΥ.
Σύμφωνα με την Merit, το 2011 θα αποτελέσει ένα νέο στοίχημα, με νέες συνθήκες και όρους διαφοροποιημένους. «Θυμίζουμε ότι ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός της χώρας έχει λάβει τέτοιες διαστάσεις που καθιστά την βοήθεια αυτή μη επαρκή για την κάλυψη των μεσομακροπρόθεσμων αναγκών της», σημειώνει.
Όπως εκτιμά η απόφαση ενεργοποίησης του μηχανισμού «αναμένεται να οδηγήσει στην σταδιακή αποκλιμάκωση των spreads και υπ’ αυτή τη συνθήκη η χώρα θα δανείζεται φθηνότερα, εγκαταλείποντας οριστικά το προηγούμενο μοντέλο δανεισμού που επιβάρυνε ήδη τη χώρα για το επόμενο διάστημα 10ετών κατά € 13 δισ. και υιοθετώντας παράλληλη μία νέα, λογικότερη μορφή».
Επισημαίνει, ωστόσο, ότι «με την ενεργοποίηση του μηχανισμού αυτού σε πολιτικοοικονομικό επίπεδο αλλάζουν τα πάντα. Η διαδικασία λήψης αποφάσεων και υλοποίησης αυτών δεν αφορά μόνον τον καθ’ ύλη αρμόδιο υπουργό αλλά προϋποθέτει και την έγκριση του αρμοδίου επιτρόπου από την Ε.Ε. και το Δ.Ν.Τ. Κανένας κωδικός του ελληνικού κράτους (λογαριασμοί του ελληνικού δημοσίου) δεν θα κινείται δίχως την έγκριση της Ε.Ε. και του Δ.Ν.Τ. ευτυχώς συμπληρώνει ο γράφων».
Κατά την Merit, στο ορισθέν οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο θα συντελεστούν οι εξής αλλαγές:
«Α. Δημόσιος Τομέας
1. Δραστική μείωση μισθών, επιδομάτων και δαπανών
2. Περιορισμός του δημόσιου τομέα ( μείωση τουλάχιστον κατά 200.000 υπαλλήλους σε βάθος τριετίας).
3. Παραχώρηση ελεγκτικών αρμοδιοτήτων του δημοσίου σε ανεξάρτητους φορείς και συμμετοχή ελεγκτικών εταιρειών στη διενέργεια ελέγχων.
4. Προώθηση της διοικητικής αλλαγής (Σχέδιο Καλλικράτης)
Β. Ιδιωτικός Τομέας
Αναπόφευκτα θα οδηγηθούμε σε ένα status πιο ελαστικό σε ότι αφορά τον καθορισμό μισθών εφόσον δεν αποδώσουν τα μέτρα στο δημόσιο τομέα. Ειδικότερα σε υατήν την περίπτωση περιμένουμε:
1. Κατάργηση συλλογικών συμβάσεων
2. Απελευθέρωση του ορίου απολύσεων
3. Δραστική μείωση του κόστους εργασίας, ώστε να μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να ανταγωνιστούν προϊόντα χωρών με φθηνό εργατικό δυναμικό.
Γ. Ασφαλιστικό
1. Μείωση υψηλών συντάξεων
2. Εξίσωση ορίων ηλικίας
3. Ενοποίηση ταμείων
4. Αυστηρότερα κριτήρια στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.
Δ. Ανάπτυξη και Επιχειρηματικό περιβάλλον
1. Ενίσχυση της «βαριάς» τουριστικής οικονομίας
2. Απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων
3. Απελευθέρωση του τομέα της ενέργειας
4. Ελκυστικότερη φορολογική πολιτική για προσέλκυση επενδύσεων
Ε. Πολιτικό περιβάλλον
Σε βάθος τριετίας εξίσου σημαντική εξέλιξη αν όχι σημαντικότερη θα είναι η εκκαθάριση στον ευρύτερο πολιτικό χώρο της πολιτικής και των πολιτικών. Με άλλα λόγια το μοντέλο της πολιτικής ζωής και οι πολιτικοί από το 1981-2009 που οδήγησαν τη χώρα στη χειρότερη δημοσιονομική κατάσταση των τελευταίων 100 χρόνων εκ των εξελίξεων θα οδηγηθουν όχι στις αναξιόπιστες εξεταστικές επιτροπές αλλά στο περιθώριο και δυστυχώς όχι στα δικαστήριαπως θα συνέβαινε σε οποιαδήποτε σοβαρή δημοκρατία.
ΣΤ. Χρηματιστήριο
Η άποψη μας για την αγορά δεν αλλάζει και όπως έχουμε επισημάνει σε προηγούμενα σχόλιά μας θεωρούμε ότι από τη στιγμή που ενεργοποιείται ο μηχανισμός βοήθειας από την Ε.Ε. και το Δ.Ν.Τ. βραχυχρόνια η ελληνική κεφαλαιαγορά αποκτά ένα θετικό momentum μειώνεται η μεταβλητότητα, διατηρώντας ωστόσο μετά από κάθε σοβαρή εξέλιξη το sharp and short reaction. Μεσομακροχρόνια και από τη στιγμή που οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της Ε.Ε. και του Δ.Ν.Τ. δεν διαπιστώσουν δυσάρεστες εξελίξεις στο έργο τους αναμένεται μια ομαλότερη διακύμανση, ολιγότερο αυτονομημένη και περισσότερο συνυφασμένη με τις διακυμάνσεις των κεφαλαιαγορών των ΗΠΑ και της Γερμανίας».