Διευκρινίσεις για την εφαρμογή της απόφασης ΠΟΛ. 1055/2003 σε εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών, δωρεών ή γονικών παροχών δίνει με ανακοινωσή του το ΥΠΟΙΚ.
Διευκρινίσεις για την εφαρμογή της υπ' αριθ. 1031583/253/ΠΟΛ. 1055/Α΄0013/1-4-2003 (ΦΕΚ 477B΄/21-04-2003) απόφασης του υπουργού Οικονομίας & Οικονομικών σε εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών, δωρεών ή γονικών παροχών με χρόνο φορολογίας πριν από την έκδοση της ανωτέρω απόφασης, δίνει με ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών.
Όπως αναφέρεται, με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 12 του ν. 3091/2002 (ΦΕΚ 330Α΄/24-12-2002) δόθηκε η εξουσιοδότηση στον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, να καθορίζει, με απόφασή του, τον τρόπο υπολογισμού της φορολογητέας αξίας:
(α) των μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο μετοχών και
(β) ολόκληρης της επιχείρησης, μερίδων ή μεριδίων και ποσοστών συμμετοχής που μεταβιβάζονται αιτία θανάτου, δωρεάς ή γονικής παροχής.
Σε εκτέλεση της πιο πάνω εξουσιοδοτικής διάταξης εκδόθηκε η ΠΟΛ. 1055/2003, με την οποία καθιερώθηκε πλέον και στη φορολογία κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών αντικειμενικός τρόπος προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας αυτών.
Στην Απόφαση ΠΟΛ. 1055/2003 στην ενότητα ΙΙ της παραγράφου 1 αναγράφεται το πεδίο εφαρμογής της και συγκεκριμένα ορίζεται ότι αυτή εφαρμόζεται:
(i) στις υποθέσεις στις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννιέται από την 24η Δεκεμβρίου 2002 (ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου 3091/2002 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως) και μεταγενέστερα,
(ii) σε όλες τις υποθέσεις στις οποίες η οικεία δήλωση υποβάλλεται μετά τις 21 - 04 - 2003 (ημερομηνία δημοσίευσης της ΠΟΛ. 1055 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως) ανεξάρτητα από το χρόνο γένεσης φορολογικής υποχρέωσης και
(iii) σε όλες τις παλαιές υποθέσεις οι οποίες εκκρεμούσαν προς έλεγχο και δεν είχε εκδοθεί η πράξη επιβολής φόρου μέχρι τις 21-4-2003.
Όπως εξηγείται, η υπαγωγή και των παλαιών υποθέσεων στην απόφαση αυτή έγινε αφενός για διευκόλυνση των υπηρεσιών (Δ.Ο.Υ.) και αφετέρου για λόγους δίκαιης μεταχείρισης των φορολογουμένων, καθόσον καθίσταται εκ των προτέρων ευχερής ο προσδιορισμός της φορολογικής επιβάρυνσής τους και εδραιώνεται το αίσθημα εμπιστοσύνης των πολιτών προς τις φορολογικές αρχές, χωρίς να γίνεται διάκριση παλαιών και νέων υποθέσεων.
Εν συνεχεία με την υπ' αριθ. 1106181/704/ΠΟΛ. 1127/ Α΄0013/25-11-2003 (ΦΕΚ/1827Β΄/18-12-2003) απόφαση προστέθηκε δεύτερο εδάφιο στο τέλος της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 1 της ενότητας ΙΙ της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1055/2003, στο οποίο ορίζεται ότι στις υποθέσεις οι οποίες κατά την 21-4-2003 εκκρεμούν προς έλεγχο και δεν έχει εκδοθεί η οικεία πράξη επιβολής φόρου, η αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία, πριν τη διενέργεια ελέγχου, καλεί με απόδειξη τον υπόχρεο σε φόρο να υποβάλλει ανέκκλητο αίτημα, μέσα σε προθεσμία δέκα ημερών από την πρόσκλησή του, για την υπαγωγή του ή μη στη ρύθμιση της ΠΟΛ 1055.
Με αυτόν τον τρόπο παρέχεται η δυνατότητα στο φορολογούμενο, που έχει εκκρεμή υπόθεση, να αποφασίζει με ρητή δήλωσή του, αν θέλει να υπαχθεί στις ρυθμίσεις της ανωτέρω απόφασης ή στα ισχύοντα κατά το χρόνο φορολογίας του, δεδομένου ότι κατά το χρόνο φορολογίας δεν είχε εκδοθεί η προαναφερόμενη απόφαση (ΠΟΛ 1055/2003).
Αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία των 10 ημερών και δεν εκδηλωθεί η επιθυμία του φορολογούμενου, εφαρμόζεται υποχρεωτικά η Α.Υ.Ο. ΠΟΛ 1055/2003, δεδομένου ότι δεν καταλείπεται πλέον στη Διοίκηση η δυνατότητα να μεταβάλει οίκοθεν την έναρξη ισχύος αυτής και να υπαγάγει τον έλεγχο παλαιών υποθέσεων σε τρόπο διαφορετικό από τον οριζόμενο σε αυτή.