Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 04 Ιουνίου 2010 15:27

Οριστικοποιήθηκε το πακέτο έκτακτων εγγυήσεων της ΕΕ

Σε συμφωνία κατέληξαν οι εμπειρογνώμονες της ευρωζώνης όσον αφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά που θα έχει το όχημα ειδικού σκοπού (SPV), μέσω του οποίου τα κράτη της ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα μπορούν να λάβουν εγγυήσεις έως και 440 δισ. ευρώ.

Σε συμφωνία κατέληξαν οι εμπειρογνώμονες της ευρωζώνης όσον αφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά που θα έχει το όχημα ειδικού σκοπού (SPV), μέσω του οποίου τα κράτη της ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα μπορούν να λάβουν εγγυήσεις έως και 440 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις πηγές του Reuters, για την επικύρωση της συμφωνίας χρειάζεται η έγκριση των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης, οι οποίοι πρόκειται να συνεδριάσουν στο Λουξεμβούργο στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.

«Έχουμε ήδη καταλήξει σε συμφωνία, αλλά όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά στα οποία καταλήξαμε θα πρέπει να επικυρωθούν από τους υπουργούς», δήλωσε σύμφωνα με το Reuters ανώτατος αξιωματούχος της ευρωζώνης. Πρόσθεσε πως «ο μηχανισμός έχει συμφωνηθεί, προχωρά κανονικά και κανείς δεν θα μπορεί να τον μπλοκάρει».

Η ιδέα ενός μηχανισμού βοήθειας στην ευρωζώνη αναπτύχθηκε για πρώτη φορά το Μάιο, ως μέσο στήριξης χωρών με προβλήματα δανεισμού, όπως η περίπτωση της Ελλάδας.

Σε αντίθεση, ωστόσο, με το πακέτο βοήθειας προς την Ελλάδα, αυτό το όχημα ειδικού σκοπού θα μπορεί να δανείζεται από τις αγορές μέσω εγγυήσεων και από τα 16 κράτη-μέλη της ευρωζώνης, ώστε να εξασφαλίζει πιο φθηνά κεφάλαια.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, κάθε χώρα ξεχωριστά έπρεπε προσφεύγει στις αγορές για να αντλήσει μόνη της τα χρήματα, ώστε να μπορεί στη συνέχεια να τα δανείσει.

Όπως ανέφεραν οι πηγές του Reuters, οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης επιδιώκουν το όχημα αυτό να εξασφαλίσει αξιολόγηση ΑΑΑ από τους ανεξάρτητους οίκους όσον αφορά την πιστοληπτική του ικανότητα, ωστόσο, υπάρχει η αντίληψη ότι η αξιολόγηση θα μπορούσε να είναι και μικρότερη.

Η Ευρωπαϊκή Επενδυτική Τράπεζα (ΕΤΕπ) θα αποτελεί τον εντολοδόχο του οχήματος, καθώς διαθέτει μεγάλη εμπειρία στην άντληση κεφαλαίων από τις αγορές.

Στη συνέχεια το όχημα αυτό θα δανείζει τα χρήματα στη χώρα που τα έχει ανάγκη, θέτοντας όρους σχεδόν αντίστοιχους με αυτούς που επέβαλε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην Ελλάδα, ανέφερε τρίτη πηγή στην ευρωζώνη.

Κατά τις ίδιες πηγές, ο μηχανισμός αυτός δεν θα χρειάζεται να ζητά την έγκριση των εθνικών κοινοβουλίων κάθε φορά που θα πρέπει να δανειστεί.

«Εξ όσων γνωρίζω, τα κράτη μέλη της ευρωζώνης δεν θα χρειάζεται στη συνέχεια να επανέρχονται στα κοινοβούλιά τους. Οι εκταμιεύσεις θα αποφασίζονται από την ομάδα εργασίας του Eurogroup», ανέφερε στο Reuters άλλη πηγή.