Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 02 Σεπτεμβρίου 2010 13:23

Προτάσεις ΣΕΒΕ για την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών

Την πρότασή του για την κατάρτιση Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Δράσης για την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών στο πλαίσιο της συμφωνίας της ελληνικής κυβέρνησης με την τρόικα, παρουσίασε ο ΣΕΒΕ. Πρόταση ίδρυσης «Γενικής Γραμματείας Εξωστρέφειας».

Την πρότασή του για την κατάρτιση Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Δράσης για την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών στο πλαίσιο της συμφωνίας της ελληνικής κυβέρνησης με την τρόικα, παρουσίασε την Πέμπτη ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ).

Ο ΣΕΒΕ εστιάζει τις αδυναμίες του υφιστάμενου Συστήματος Στήριξης των ελληνικών εξαγωγών στην έλλειψη εθνικής στρατηγικής, στόχων και κατευθύνσεων, στην έλλειψη πλαισίου στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων, στον μη ενεργό ρόλο των φορέων εξωστρέφειας και στην έλλειψη συνάφειας και συντονισμού των εθνικών προσπαθειών ενίσχυσης της εξωστρέφειας. Όπως επισημαίνει, καθοριστικός παράγοντας που διαμορφώνει τη σημερινή κατάσταση στο μέτωπο των ελληνικών εξαγωγών είναι το πλήθος των φορέων εξωστρέφειας, οι οποίοι -όπως αναφέρει- χαρακτηρίζονται από ασαφείς και πολλές φορές, αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες, απουσία κοινού οράματος, στρατηγικής, στόχων και κατευθύνσεων και κυρίως έλλειψης συντονισμού, παρακολούθησης και εποπτείας.

Για το λόγο αυτό -και αφού επισημαίνει ότι στο πλαίσιο της Συμφωνίας Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής πολιτικής με την τρόικα υπάρχει σαφής αναφορά δέσμευσης της κυβέρνησης μέχρι και τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους να προτείνει μέτρα για την ενίσχυση της πολιτικής προώθησης των εξαγωγών σε στρατηγικούς κλάδους- ο Σύνδεσμος προτείνει την ίδρυση ενός νέου συντονιστικού οργάνου υπό τη μορφή μιας «Γενικής Γραμματείας Εξωστρέφειας» (ΓΓΕξ) . Η Γραμματεία προτείνεται να υπάγεται και να εποπτεύεται από το Γραφείο του Πρωθυπουργού, να έχει την ευθύνη συντονισμού και να διαθέτει τακτικό προϋπολογισμό, εποπτεύοντας όλα τα υπουργεία και τους εποπτευόμενους φορείς που σήμερα ασχολούνται με την «εξωστρέφεια». Όλες οι δράσεις και οι σχετικές δαπάνες θα υπόκεινται στην έγκριση της ΓΓΕξ και θα εντάσσονται στο ετήσιο πρόγραμμα δράσεων, το οποίο και θα παρακολουθείται ανά τρίμηνο.

Κεντρικοί στόχοι της ΓΓΕξ θα είναι: α) η χάραξη της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών, β) η συγκρότηση προτάσεων για πολιτικές και δράσεις στήριξης των εξαγωγών, γ) ο ετήσιος έλεγχος και αξιολόγηση των εφαρμοστέων δράσεων εξωστρέφειας, ενώ η Γραμματεία θα στηρίζει τη λειτουργία της σε τρεις βασικές αρχές: 1) σαφείς κατευθύνσεις, 2) συντονισμός και παρακολούθηση, 3) εξοικονόμηση πόρων.

Όπως υπογραμμίζει ο ΣΕΒΕ, η σύσταση της Γραμματείας αποτελεί το πρώτο σημαντικό τμήμα του προτεινόμενου Σχεδίου Δράσης για την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών, εκτιμώντας πως χωρίς την απευθείας υπαγόμενη στον Πρωθυπουργό συντονιστική αυτή νέα Γραμματεία, οποιαδήποτε προσπάθεια θα φέρει μικρότερα του αναμενόμενου αποτελέσματα.

Πέραν αυτού, για την εξασφάλιση της αποτελεσματικής λειτουργίας του Σχεδίου Δράσης για τη Δημιουργία Ενιαίας Εθνικής Στρατηγικής Ενίσχυσης της εξωστρέφειας, από το Σύνδεσμό κρίνεται αναγκαία η εφαρμογή και των παρακάτω μέτρων:

1. Ταμείο Εξωστρέφειας (Extroversion Fund). Στο πλαίσιο της Γραμματείας προτείνεται να λειτουργήσει και ένα “Ταμείο Εξωστρέφειας” (“Extroversion Fund”) για τη χρηματοπιστωτική στήριξη των νέων ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται διεθνώς.

2. ¶νοιγμα Νέων Αγορών – Αξιοποίηση Δικτύου Γραφείων ΟΕΥ. Βασική επιδίωξη της προτεινόμενης δράσης είναι η ενίσχυση, η αναδιάρθρωση και ο καλύτερος συντονισμός του Συστήματος Γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) αναφορικά με τη δικτύωση, την προώθηση–προβολή και την πληροφόρηση, έτσι ώστε τα Γραφεία να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους και να μπορούν να παρέχουν έγκυρη, επικαιροποιημένη και αξιοποιήσιμη πληροφόρηση όλο το χρόνο, εικοσιτέσσερις ώρες τη μέρα, επτά μέρες την εβδομάδα (24/7).

3. Country Re-Branding / Ενέργειες Προώθησης – Προβολής. Η δράση στοχεύει στην αναβάθμιση και αποκατάσταση του πλήγματος που έχει υποστεί το Βrand Name «Ελλάδα» με την παράλληλη προβολή & προώθηση των ελληνικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού, αξιοποιώντας έτσι τις οικονομίες κλίμακας που δημιουργούνται κατά περίπτωση από την παράλληλη προώθηση ελληνικών προϊόντων και ελληνικού Brand Name.

4. Ενεργοποίηση Νέων και Δυνητικά «Εξωστρεφών» Επιχειρήσεων. Δράσεις Προώθησης / Ανάδειξης Εταιριών με Εξωστρεφή χαρακτηριστικά.

5. Ενίσχυση Συλλογικών Φορέων στήριξης της Εξωστρέφειας/ “e-Διεθνής Συλλογικός Φορέας Εξαγωγών”

6. Kαλύτερη πρόσβαση σε Διεθνείς Διαγωνισμούς Προμηθειών

7. Συνεχείς Έρευνες Αγορών

8. Ενεργοποίηση δράσεων Εξωστρέφειας στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ με το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΕΞΑΓΩ»

9. Ηλεκτρονική Πλατφόρμα/ Βάση Δεδομένων για τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις

10. Παρατηρητήριο Εξαγωγών/ Δείκτες

11. Αξιοποίηση πράσινης ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας

12. Καινοτομία

13. Αξιοποίηση της θαλάσσιας Οικονομίας (προϊόντα – υπηρεσίες ναυτιλίας) ως μέσο ανάπτυξης των εξαγωγών

14. Αποτελεσματική αντιμετώπιση των εξαγωγικών αντικινήτρων όπως:

• Έλλειψη ρευστότητας των εξαγωγικών επιχειρήσεων λόγω της γενικότερης οικονομικής κρίσης που έχει φθάσει στο «μη περαιτέρω», κλονίζοντας τη βιωσιμότητά τους

• Καθυστερήσεις στην επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις

• Καθυστερήσεις στην επιστροφή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων σε δικαιούχους εξαγωγείς

• Καθυστερήσεις στην έγκριση επενδύσεων του ισχύοντος αναπτυξιακού νόμου και μη συμπερίληψη σε αυτόν κριτηρίου εξωστρέφειας και άυλων δαπανών στήριξης της εξωστρέφειας – Καθυστερήσεις στις δράσεις εξωστρέφειας του ΕΣΠΑ 2007-2013

• Δυσμενής φορολογική αντιμετώπιση των εταιριών, που δημιουργεί αρνητικό επιχειρηματικό κλίμα στην χώρα μας, σε σχέση με το φορολογικό καθεστώς γειτονικών χωρών (υψηλοί φορολογικοί συντελεστές, κ.λ.π.)

• Γραφειοκρατία στη διεκπεραίωση τελωνειακών διαδικασιών και καθυστέρηση εφαρμογής του ηλεκτρονικού τελωνείου (e-customs).

• Χαμηλή αναγνωρισιμότητα των σημάτων συμμόρφωσης ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό και ταυτόχρονα παρουσία μη συμμορφούμενων, με τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές, προϊόντων τρίτων χωρών (λόγω ελλιπούς εποπτείας της αγοράς), με αποτέλεσμα τη δημιουργία αθέμιτου ανταγωνισμού από αυτά στην Ελληνική αγορά.

• Παρουσία Μη Εμπορικών Εμποδίων (Non Trade Barriers) στις διεθνείς αγορές, τα οποία οδηγούν σε αποκλεισμούς ή/ και καθυστερήσεις και επιβαρύνσεις στις εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων, πλήττοντας την ανταγωνιστικότητά τους.

• Ανεπαρκής αξιοποίηση Αντισταθμιστικών Οφελών (offsets) στην αμυντική βιομηχανία και σε άλλες διμερείς συμφωνίες, που προβλέπουν ανταγορές ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών.

• Ανταποδοτικά τέλη στις εξαγωγές/ενδοκοινοτικές παραδόσεις αγροτικών προϊόντων.

Καταλήγοντας ο Σύνδεσμος καλεί όλα τα συναρμόδια υπουργεία, τους δημόσιους φορείς και ιδιωτικούς επιχειρηματικούς φορείς σε διάλογο για το σχεδιασμό δράσεων με στόχο την ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγών.