Η κυκλοφορία κάθε νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου συνοδεύεται από τυμπανοκρουσίες. Καθώς ο κόσμος αναζητά τρόπους απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, τα οχήματα αυτά μοιάζουν να προσφέρουν την τέλεια εναλλακτική λύση σε όποιον θέλει να μετακινείται χωρίς να βλάπτει το περιβάλλον- ή την τσέπη του.
Η κυκλοφορία κάθε νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου συνοδεύεται από τυμπανοκρουσίες. Καθώς ο κόσμος αναζητά τρόπους απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, τα οχήματα αυτά μοιάζουν να προσφέρουν την τέλεια εναλλακτική λύση σε όποιον θέλει να μετακινείται χωρίς να βλάπτει το περιβάλλον- ή την τσέπη του.
Φρένο σε αυτές τις σκέψεις βάζει τώρα... η ίδια η αυτοκινητοβιομηχανία, προσπαθώντας να μετριάσει τις μεγάλες προσδοκίες. Όσοι βρέθηκαν στο συνέδριο “Business of Plugging In” στο Ντιτρόιτ των ΗΠΑ διέκριναν ότι -μεταξύ των στελεχών του κλάδου τουλάχιστον- δεν υπάρχει ομοφωνία ως προς το ρόλο που τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα διαδραματίσουν τα επόμενα χρόνια, λόγω μιας σειράς παραγόντων που εμποδίζει τον κόσμο να τα «αγκαλιάσει»: από το υψηλό κόστος των μπαταριών ως την έλλειψη υποδομών.
Η πρόοδος που έχει επιτευχθεί στην κατεύθυνση της υιοθέτησής τους είναι αδιαμφισβήτητη. Χάρη και στα κίνητρα που πολλές χωρες παρέχουν σε αυτοκινητοβιομηχανίες και καταναλωτές, αυτοκίνητα καθημερινής χρήσης όπως το Nissan Leaf ή το Chevrolet Volt θα αρχίσουν σύντομα να πωλούνται ευρέως, ενώ πολλοί άλλοι όμιλοι ετοιμάζουν την απάντησή τους μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Το μεγάλο ερώτημα όμως είναι αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα φτάσουν κάποια στιγμή να αποτελούν ποσοστό μεγαλύτερο του 2% επί του συνολικού αριθμού των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους.
Αξιωματούχοι της Toyota προέβλεψαν ότι οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων θα φτάσουν αυτό το 2% επί των συνολικών πωλήσεων έως το 2020, ενώ για τη Nissan, το ποσοστό ανέρχεται στο 10%. Για κάποιους βέβαια οι προβλέψεις δεν σημαίνουν πολλά, αφού πιστεύουν πως η υιοθέτηση αυτών των οχημάτων θα είναι μια δύσκολη υπόθεση. «Το αν θα ανέρχονται στο 3% ή στο 10% ως το 2020 μένει να το δούμε», λέει ο πρόεδρος του τομέα ερευνών και ανάπτυξης της Mercedes-Benz για τη Β. Αμερική Νιλ ¶ρμστρονγκ. «Θα περάσει όμως πολύς καιρός έως ότου τα καθαρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελέσουν ένα σημαντικό ποσοστό στην αγορά».
Σε γενικές γραμμές, οι σύνεδροι συμφώνησαν πως η συζήτηση γύρω από τα οφέλη των ηλεκτροκίνητων έναντι των συμβατικών αυτοκινήτων δεν θα πρέπει να διεξάγεται σε τόσο αυστηρό πλαίσιο, καθώς η ηλεκτρική τεχνολογία του σήμερα θα μπορούσε να συνδυαστεί με την πετρελαιοκίνητη και βενζινοκίνητη του χθες, οδηγώντας σε όλο και καθαρότερα οχήματα τις προσεχείς δεκαετίες. Αυτό ωστόσο, επισημαίνουν, δε θα εξαρτηθεί τόσο από την ίδια την αυτοκινητοβιομηχανία όσο από τους καταναλωτές και τις ανάγκες τους.
Σύμφωνα με πολλά στελέχη, ελάχιστοι γνωρίζουν λεπτομέρειες γύρω από την απόδοση και τη συμπεριφορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στο δρόμο και αυτό ενδέχεται επίσης να αποτελέσει εμπόδιο στην εμπορική επιτυχία τους. «Πρέπει να αρχίσουμε έναν διάλογο γιατί διαφορετικά κινδυνεύουμε να αφήσουμε τους πελάτες δυσαρεστημένους», δηλώνει ο Μπιλ Ράινερτ της Toyota. «Δεν θέλουμε να συμβεί κάτι τέτοιο σε μια αγορά που βρίσκεται εν τη γενέσει της, γιατί θα είναι σαν να δηλητηριάζουμε το πηγάδι».
Παρά τις προκλήσεις όμως, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί –κατά τους περισσότερους- την καλύτερη δυνατή επιλογή στην κατεύθυνση των καθαρών μετακινήσεων. Όπως είπε ένας ομιλητής, «από τη στιγμή που θα κυκλοφορήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ο κόσμος θα δει πως δεν είναι παιχνίδια, πως δεν είναι επικίνδυνα, πολλοί θα θελήσουν να αποκτήσουν ένα».