Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 18 Οκτωβρίου 2010 11:03

Δρομολογείται άμεσα η εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών

Σε θέση μάχης βρίσκονται οι εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, μετά τον ΟΣΕ, σειρά στα σχέδια εξυγίανσης των ζημιογόνων ΔΕΚΟ, παίρνει ο δικός τους κλάδος. Ποια μέτρα εξετάζει η κυβέρνηση.

Σε θέση μάχης βρίσκονται οι εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, μετά τον ΟΣΕ, σειρά στα σχέδια εξυγίανσης των ζημιογόνων ΔΕΚΟ, παίρνει ο δικός τους κλάδος.

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, είναι θέμα χρόνου να ανοίξει ο σχετικός φάκελος. Μετά από διάλογο με τους εργαζομένους και μέσα στις επόμενες εβδομάδες το σχέδιο νόμου αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα.

Στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων γίνονται αλλεπάλληλες συσκέψεις και εξετάζονται τρόποι περιστολής των δαπανών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας, τα οποία συνολικά παρουσιάζουν ετήσιο έλλειμμα που ξεπερνά τα 500 εκατομμύρια ευρώ.

Τα συνολικά συσσωρευμένα ελλείμματα φτάνουν το 1,3 εκατομμύρια ευρώ, γεγονός που οδηγεί το υπουργείο να λάβει δραστικά μέτρα για περιορισμό του. Στα πλάνα του αρμόδιου υπουργού Δ. Ρέππα είναι: η μείωση της κρατικής επιχορήγησης του εισιτηρίου, από το 75% που είναι σήμερα, στο 50%, οι συγχωνεύσεις εταιρειών με την προοπτική να γίνουν δύο φορείς, ένας για τα μέσα σταθερής τροχιάς, (Μετρο-ΗΣΑΠ-ΤΡΑΜ) -ο Προαστιακός υπάγεται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ- και ένας για τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ και η αξιοποίηση σημαντικού μέρους της ακίνητης περιουσίας του ΗΣΑΠ και της ΕΘΕΛ.

Σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται επίσης και η δραστική περικοπή των επιδομάτων και υπερωριών, που ανεβάζουν μέχρι και 40% τις δαπάνες για μισθοδοσία. Οι προτάσεις είναι τα επιδόματα και οι υπερωρίες να μην υπερβαίνουν το 10% του μισθού, δηλαδή κάτι ανάλογο με αυτό που ίσχυσε και για την εξυγίανση του ΟΣΕ. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου που έχουν διαρρεύσει, οι αποδοχές των εργαζομένων στα μέσα μεταφορά κυμαίνονται από από 36 έως και 56 χιλιάδες ευρώ ετησίως.

Στους κόλπους του υπουργείου αρχίζει να κερδίζει έδαφος η πρόταση για αύξηση, από αρχές του 2011. Στην κατεύθυνση αυτή εξετάζεται και ενδεχόμενη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή να ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία ο έλεγχος των εισιτηρίων, ώστε να καταπολεμηθεί το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης, που σύμφωνα με τους ειδικούς φτάνει και το 20% της επιβατικής κίνησης.

Παράλληλα το υπουργείο μελετά τη ριζική αλλαγή του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας, προωθώντας την εφαρμογή των συνδυασμένων μεταφορών με ορθολογικότερη ανάπτυξη των δρομολογίων, ώστε το ένα μέσο να μη λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το άλλο, καλύπτοντας ίδιες διαδρομές.

Ήδη έχουν καταργηθεί αρκετές γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ κυρίως προς το κέντρο της Αθήνας, με στόχο η πλειονότητα να λειτουργεί συμπληρωματικά στα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Ηλεκτρικός και Τραμ).

Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε θέση μάχης και διαμηνύουν σε όλους τους τόνους στο υπουργείο, ότι σε περίπτωση που εφαρμοστούν ανάλογα μέτρα με αυτά που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ, δηλαδή περικοπές μισθών και επιδομάτων, κατάργηση Συλλογικών Συμβάσεων κ.α, θα απαντήσουν με δυναμικές κινητοποιήσεις.

Εξάλλου, εξάωρη στάση εργασίας (11.00 – 17.00) πραγματοποιούν σήμερα οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία της ΕΘΕΛ, προκειμένου να πάρουν μέρος στη γενική συνέλευση του κλάδου τους.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ