Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες αναμένεται να δαπανήσουν λιγότερα χρήματα για δώρα φέτος τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η διεθνής εταιρεία Deloitte.
Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες αναμένεται να δαπανήσουν λιγότερα χρήματα για δώρα φέτος τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η διεθνής εταιρεία Deloitte σε 20.000 καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη.
Αντίθετα όπως σημειώνει το Bloomberg, στην ίδια έρευνα διαπιστώνεται επίσης ότι το 71% των Βρετανών καταναλωτών σχεδιάζουν να ξοδέψουν το ίδιο ή περισσότερο για δώρα σε σχέση με πέρυσι, ενώ αντίστοιχη τάση εμφανίζεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης.
Όπως προκύπτει από την έρευνα της Deloitte, οι πωλήσεις στη Βρετανία την περίοδο των Χριστουγέννων ενδέχεται να αυξηθούν κατά μία ποσοστιαία μονάδα, ενώ θεωρείται πιθανή η μείωσή τους το 2011 λόγω των μέτρων μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος που ανακοίνωσε η βρετανική κυβέρνηση.
Στους πιο απαισιόδοξους οι Ελληνες
Οι Έλληνες μαζί με τους Πορτογάλους και τους Ιρλανδούς συγκαταλέγονται στους πιο απαισιόδοξους Ευρωπαίους, σημειώνεται στην έρευνα της Deloitte, καθώς μετά την κρίση που ξέσπασε το 2008, οι Έλληνες καταναλωτές, σε ποσοστό 89%, θεωρούν ότι η χώρα τους εξακολουθεί να βρίσκεται σε ύφεση. Φαίνεται μάλιστα να έχουν εγκαταλείψει την ελπίδα για ανάκαμψη, αφού μόλις το 5% του δείγματος πιστεύει σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Οι Έλληνες νιώθουν ανασφάλεια για τη δουλειά τους: το χάσμα μεταξύ του 30% των ερωτώμενων που αισθάνονται ασφάλεια για την εργασία τους και του 44% που δήλωσε ότι βιώνει εργασιακή ανασφάλεια είναι ιδιαιτέρως ευρύ. Αλλά και στην υπόλοιπη γηραιά ήπειρο τα αποτελέσματα δεν είναι καλύτερα, αφού για πρώτη φορά λιγότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους νιώθουν σιγουριά σε σχέση με τη θέση εργασίας τους.
Το σύνολο των Ελλήνων καταναλωτών σκοπεύει να περιορίσει τις δαπάνες του για τα Χριστούγεννα κατά 21%, όταν ο μέσος Ευρωπαϊκός όρος βρίσκεται στο -2,5%. Σύμφωνα με την έρευνα, τα προγραμματισμένα έξοδα για φαγητό θα διατηρηθούν σε γενικές γραμμές, σε βάρος των δώρων και της εκτός σπιτιού διασκέδασης. Εξαίρεση σε αυτήν την τάση αποτελούν οι Έλληνες και οι Ιρλανδοί καταναλωτές που σε ποσοστό 56% και 43% αντίστοιχα θα ξοδέψουν λιγότερα χρήματα και σε φαγητό και ποτό.
Επιπλέον, η πλειοψηφία (73%) των Ελλήνων θεωρεί ότι έχει μειωθεί η αγοραστική της δύναμη. Μάλιστα, το ποσοστό αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο στην ηλικιακή ομάδα 45-54, με 9 στους 10 ερωτώμενους αυτής της κατηγορίας να υποστηρίζουν ότι έχουν λιγότερα χρήματα να ξοδέψουν σε σχέση με πέρυσι.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι η κρίση φαίνεται να έχει επηρεάσει περισσότερο την ψυχολογία των γυναικών και ιδιαίτερα των Ελληνίδων, οι οποίες νιώθουν ανασφάλεια για την εργασία, το εισόδημα και την αγοραστική τους δύναμη.
410 ευρώ θα διαθέσουν οι Ελληνες
Το ποσό που μπορούν να διαθέσουν οι καταναλωτές κατά τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των διαφόρων χωρών. Οι Έλληνες θα διαθέσουν το μικρότερο ποσό (μόλις 410€), σε αντίθεση με τους καταναλωτές από την Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο, που σκοπεύουν να ξοδέψουν 1.020€ και 1.200€ αντίστοιχα. Ο μέσος Ευρωπαίος καταναλωτής αναμένεται να διαθέσει 590€, σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης.
Προκειμένου περιορίσουν τα έξοδα, οι καταναλωτές κάνουν επιλογές, οι οποίες φαίνεται να διαμορφώνουν μια νέα αγοραστική συμπεριφορά.
Όλες οι πληθυσμιακές κατηγορίες, ανεξαρτήτως ηλικίας, μορφωτικού ή κοινωνικού επιπέδου έχουν επηρεαστεί από την ανάγκη διαρκούς ελέγχου των εξόδων τους. Αυτή η μεταβολή σηματοδοτεί μια μόνιμη αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών.
Πρώτον, οι καταναλωτές αναζητούν προϊόντα με μεγάλη χρηστική αξία και αυτό είναι ένα φαινόμενο που προέκυψε ως αποτέλεσμα της κρίσης του 2008. Πράγματι, 4 στους 5 Έλληνες δήλωσαν ότι φέτος τα Χριστούγεννα θα αγοράσουν δώρα με μεγαλύτερη χρηστική αξία. Επιπλέον, σκοπεύουν να αγοράσουν λιγότερα δώρα για μικρότερο αριθμό ανθρώπων, αποφεύγοντας τις ακριβές επιλογές και εστιάζοντας στις ειδικές προσφορές.
Οι «μεγάλες» μάρκες χάνουν το έδαφος και το κύρος που απολάμβαναν πριν από την κρίση και αυτή είναι σίγουρα μια αλλαγή που πρόκειται να έχει διάρκεια. Μια νέα πραγματικότητα δημιουργείται μεταξύ των κυρίαρχων μαρκών και των μαρκών ιδιωτικής ετικέτας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Πάντως, οι Έλληνες αν και είναι περισσότερο διατεθειμένοι να αγοράσουν προϊόντα που βρίσκονται σε πολύ μεγάλη έκπτωση σε σχέση με τους Ευρωπαίους (με ποσοστά 63% και 37% αντίστοιχα) δείχνουν να έλκονται λιγότερο από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τουλάχιστον σε επίπεδο τροφίμων και ποτών, σε σχέση με το μέσο όρο των Ευρωπαίων (13% και 31% αντίστοιχα). Αν και όπως είναι αναμενόμενο οι πιο εύρωστοι Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν σε μικρότερο βαθμό προϊόντα που βρίσκονται σε μεγάλη έκπτωση, ακόμα και αυτοί είναι πιθανό σε ποσοστό 55% να αγοράσουν αυτά τα αγαθά.
Αναφορικά με τα δώρα προς ενηλίκους, οι Έλληνες συγκαταλέγονται μεταξύ των λίγων Ευρωπαίων που ιεράρχησαν τα ρούχα και τα παπούτσια ως τα πιο επιθυμητά δώρα για τα φετινά Χριστούγεννα (59%). Στην υπόλοιπη Ευρώπη οι δωροεπιταγές φαίνεται να κερδίζουν συνεχώς έδαφος, αφού πλέον κατέχουν την πρώτη θέση ανάμεσα στα πιο επιθυμητά δώρα σε 5 χώρες. Πάντως, το πιο σύνηθες δώρο στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη γηραιά ήπειρο παραμένουν τα καλλυντικά.
Τέλος, οι γονείς σε Ελλάδα και Ευρώπη προτίθενται να αγοράσουν εκπαιδευτικά δώρα για τα παιδιά τους σε ποσοστό 56% και 48% αντίστοιχα, γεγονός που αντανακλά την αγωνία τους να «θωρακίσουν» την επόμενη γενιά για ένα δύσκολο μέλλον.
Η Χριστουγεννιάτικη έρευνα του 2010, είναι η 13η της Deloitte που αφορά την αγοραστική πρόθεση των Ευρωπαίων καταναλωτών κατά την εορταστική περίοδο στο τέλος του έτους. Η φετινή μελέτη καλύπτει συνολικά 19 χώρες, μεταξύ των οποίων για πρώτη φορά φέτος και η Ελλάδα.