Δύσκολη χρονιά το 2010 και για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς η οικονομική κρίση έκαμψε και τις αντιστάσεις του «Ελευθέριος Βενιζέλος», με αποτέλεσμα οι θετικοί δείκτες που είχε παρουσιάσει στο πρώτο τρίμηνο του έτους, να περάσουν σε αρνητικό πρόσημο από τον Απρίλιο και μετά, τόσο σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση, όσο και στον αριθμό των πτήσεων.
Δύσκολη χρονιά το 2010 και για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς η οικονομική κρίση έκαμψε και τις αντιστάσεις του «Ελευθέριος Βενιζέλος», με αποτέλεσμα οι θετικοί δείκτες που είχε παρουσιάσει στο πρώτο τρίμηνο του έτους, να περάσουν σε αρνητικό πρόσημο από τον Απρίλιο και μετά, τόσο σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση, όσο και στον αριθμό των πτήσεων.
Πιο μεγάλη είναι η μείωση στις πτήσεις εσωτερικού, ενώ το Σεπτέμβριο καταγράφονται κάποια αμυδρά σημάδια περιορισμού της αρνητικής τάσης.
Επιβατική κίνηση
Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Ιανουάριο του 2010 η επιβατική κίνηση εσωτερικού ήταν αυξημένη κατά 18,8%, ενώ το Σεπτέμβριο παρατηρείται μείωση κατά -14,7%, με τη μεγαλύτερη πτώση να καταγράφεται στους μήνες Αύγουστο -17,7% και Ιούνιο -17,4% , πάντα σε σχέση με τα αντίστοιχα διαστήματα του 2009.
Σε επίπεδο 9μήνου η πτώση στην επιβατική κίνηση εσωτερικού παρουσιάζει μείωση κατά -6,4%, ενώ του εξωτερικού κατά -2,3%. Στο σύνολο η επιβατική κίνηση παρουσιάζει μια πτώση της τάξης του -3,8% και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών του ΔΑΑ στο τέλος του έτους ενδέχεται να πλησιάσει ή και να περάσει το -4%.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι εν μέσω της κρίσης δύο αγορές παρουσιάζουν άνοδο της επιβατικής κίνησης στη διάρκεια του 9μηνου. Πρόκειται για τις αγορές της Μέσης και της Άπω Ανατολής.
Πτήσεις
Ανάλογη είναι και η εικόνα που παρουσιάζουν οι πτήσεις, καθώς στο δίκτυο εσωτερικού ο Ιανουάριος είχε σημαντική αύξηση της τάξης του 19,7% και το Σεπτέμβριο να περνούν σε αρνητικό έδαφος, κατά -16,9%, με τη χειρότερη επίδοση να έχει ο Αύγουστος -18,1%.
Στο δίκτυο του εξωτερικού ο Ιανουάριος άνοιξε με αύξηση των πτήσεων κατά 5,9% για να περάσει το Σεπτέμβριο σε αρνητικό πρόσημο, -5,7% με το χειρότερο μήνα το Μάϊο, όπου η μείωση ήταν της τάξης του -10,3%.
Στην πρώτη πεντάδα των δημοφιλέστερων Ευρωπαϊκών προορισμών περιλαμβάνονται Λονδίνο, Λάρνακα, Παρίσι, Ρώμη και Μόναχο. Στους μη ευρωπαϊκούς προορισμούς, Νέα Υόρκη, Ντουμπάϊ, Κάιρο, Ντόχα και Τελ Αβιβ, ενώ στο εσωτερικό Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδος, Χανιά και Σαντορίνη.
Παρά την οικονομική κρίση, ο ΔΑΑ -με την πολιτική που ακολουθεί το τμήμα μάρκετινγκ- κατάφερε μέσα στο 2010 να προσελκύσει οκτώ νέες εταιρίες και συγκεκριμένα Air Canada , Croatia Airlines, Kuban Airlines, Viking Hellas , Estonian Air, Meridiana Fly, Air Transat, Transaero. Παράλληλα, άνοιξαν 7 νέοι προορισμοί προς Εμπρίλ (Ιράκ), Σουλαϊμανίγια (Ιρακ), Ναγιάφ (Ιράκ), Ταλίν (Εσθονία), Βερόνα (Ιταλία), Ζάγκρεμπ (Κροατία) και Αγία Πετρούπολη.
Αεροδρομιακό μάρκετινγκ
Προς την κατεύθυνση αυτή ο ΔΑΑ εφαρμόζει ένα πρότυπο, για το διεθνή χώρο, «αεροδρομιακό marketing», συμμετέχοντας στο αρχικό ρίσκο των αεροπορικών εταιρειών για την ανάπτυξη νέων δρομολογίων, με κύριο στόχο την υποστήριξη των αναπτυξιακών σχεδίων των εταιρειών και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του. Το πρόγραμμα βασίζεται σε 3 άξονες:
- On-line εργαλεία επεξεργασίας στοιχείων & έρευνες επιβατών
στη διάθεση των αεροπορικών εταιρειών
- Πολιτική αναπτυξιακών κινήτρων με στόχο την υποστήριξη κάθε νέας δραστηριότητας των αεροπορικών εταιρειών τόσο καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους όσο και σε εποχική βάση.
- Ελκυστικό πρόγραμμα κινήτρων, μέσω του οποίου, ο ΔΑΑ συγχρηματοδοτεί ή υλοποιεί σε συνεργασία με τις αεροπορικές εταιρείες ένα ευρύ φάσμα προωθητικών & διαφημιστικών ενεργειών, συμβάλλοντας στην προώθηση των αεροπορικών εταιρειών στην Ελλάδα.
Επιπλέον για τη στήριξη των αεροπορικών εταιριών, στη δύσκολη περίοδο που διέρχονται λόγο της οικονομικής κρίσης, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ανακοίνωσε ότι «παγώνει» για το 2010 όλες τις αεροναυτιλιακές χρεώσεις του αεροδρομίου (προσγείωσης, στάθμευσης, ασφάλειας, αεροσταθμού και επίγειας εξυπηρέτησης).
Ωστόσο, θεωρείται από τα ακριβότερα αεροδρόμια της Ευρώπης, σε ότι αφορά τις χρεώσεις για την παροχή υπηρεσιών, από πολλές αεροπορικές εταιρίες, κυρίως από τις λεγόμενες «low cost», που θα επιθυμούσαν να καταστήσουν το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ως βάση τους για πτήσεις στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.
Κάμψη των εσόδων
Φυσικό επακόλουθο της πτώσης της επιβατικής κίνησης και των πτήσεων είναι και η μείωση των εσόδων του αεροδρομίου, γεγονός που επηρεάζει όλους τους άλλους επιμέρους οικονομικούς δείκτες της εταιρίας.
Φυσικό επακόλουθο της εξέλιξης αυτής είναι και η πτώση των εσόδων του αεροδρομίου, γεγονός που επηρεάζει όλους τους άλλους επιμέρους οικονομικούς δείκτες της εταιρίας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν τα έσοδα στο 9μηνο του 2010 παρουσιάζουν μια κάμψη της τάξης του 4% και η τάση αυτή ενδέχεται να συνεχιστεί μέχρι τέλος του έτους. Η σχετικά περιορισμένη κάμψη των εσόδων προέρχεται από τη μείωση τόσο των αεροπορικών εσόδων (τα οποία αντικατοπτρίζουν την πορεία της επιβατικής κίνησης, κυρίως του εσωτερικού) όσο και των μη αεροπορικών εσόδων, τα οποία παρουσιάζουν κάμψη λόγω της μειωμένης κίνησης αλλά και της κάμψης της κατανάλωσης, η οποία έχει επηρεαστεί από την οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα μας.