Την Πέμπτη δημοσιεύεται στην επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε. η δημοπράτηση του έργου της επέκτασης της 6ης προβλήτας του λιμένος Θεσσαλονίκης, με την προοπτική να ξεκινήσει μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου η εξέταση των φακέλων και μέχρι την άνοιξη να υπάρχει εγκατεστημένος ανάδοχος. «Πράσινο» πρόγραμμα από τον ΟΛΘ.
Την Πέμπτη δημοσιεύεται στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης η δημοπράτηση του έργου της επέκτασης της 6ης προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (δύο πρώτες φάσεις), με την προοπτική να ξεκινήσει μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου η εξέταση των φακέλων των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό και μέχρι την άνοιξη να υπάρχει εγκατεστημένος ανάδοχος.
Όπως είπε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), Στέλιος Αγγελούδης, μετά την ολοκλήρωση της πρώτης και δεύτερης φάσης του έργου το 2014-2015, ο διαθέσιμος προς εκμετάλλευση χώρος της 6ης προβλήτας θα έχει διπλασιαστεί, έχοντας αυξηθεί κατά 300 στρέμματα, ενώ η χωρητικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων θα ανέλθει στα 1,240 εκατ. TEUs (σ.σ. μονάδα μέτρησης εμπορευματοκιβωτίων) από 405.000 σήμερα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το σύνολο του προϋπολογισμού του έργου, ύψους 249 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων 84,8 για μηχανολογικό εξοπλισμό), θα έχει απορροφηθεί μέχρι το 2016-2017.
Ο κ. Αγγελούδης υπενθύμισε ότι το έργο επέκτασης του δυτικού τμήματος της προβλήτας έχει ήδη χρηματοδότηση από τα «αρκετά υψηλά αδιάθετα του ΟΛΘ» (περίπου 65 εκατ. ευρώ), αλλά και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), με επικαιροποίηση που έγινε σε έγκριση παλαιότερου (προ διετίας) δανείου, ύψους 50 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να επιδιωχθεί έγκριση πρόσθετου δανείου 50 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ, εφόσον χρειαστεί.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη και η δεύτερη φάση του έργου, προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ, προβλέπουν την επέκταση και εκβάθυνση του κρηπιδώματος της προβλήτας και η τρίτη επιστρώσεις και εξοπλισμό.
Σε επόμενη φάση και εφόσον υπάρχει ανάγκη για περαιτέρω διεύρυνση της χωρητικότητας, θα μπορεί να γίνει επέκταση της προβλήτας και από τα ανατολικά, σε μήκος 600 μέτρων, πλάτος 250 και βάθος 16.
Σκέψεις για «depot» σε Βουλγαρία ή ΠΓΔΜ με χρηματοδότηση INTERREG
Εν τω μεταξύ, ο ΟΛΘ εξετάζει τη δυνατότητα «απόκτησης» χώρου υποδοχής εμπορευματοκιβωτίων (depot) σε δύο βαλκανικές χώρες (Βουλγαρία ή/και ΠΓΔΜ) μέσω χρηματοδότησης ύψους 4 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα ΙNTERREG (περί εμπορικών δραστηριοτήτων υποδομών μεταξύ βαλκανικών χωρών).
Ουσιαστικά, ο ΟΛΘ θα έρθει σε συμφωνία με ιδιώτες διακινητές, που θα αναλαμβάνουν να συγκεντρώνουν σε χώρο ιδιοκτησίας τους τα εμπορευματοκιβώτια, διακινώντας τα ακολούθως προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Οπως διευκρίνισε ο κ. Αγγελούδης, οι υπό αναζήτηση χώροι υποδοχής εμπορευματοκιβωτίων, που πρέπει να βρίσκονται κοντά σε σιδηροδρομικές γραμμές (όχι υποχρεωτικά εντός λιμένων), θα μπορούν να «αποκτηθούν» είτε με σύμβαση χρήσης αμοιβαίων συμφερόντων είτε με κοινές επιχειρηματικές δράσεις ή και μέσω κάποιου κοινοπρακτικού σχήματος.
Πάντως, εντός του επόμενου τριμήνου, θα υπάρξει μελέτη σκοπιμότητας για να διαφανεί αν μια συμφωνία για depot μπορεί να συμβάλλει όντως στην αύξηση της διακίνησης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Εφόσον προχωρήσει, η λειτουργία του/των depot θα συνδυαστεί τόσο με την επιδίωξη για τροφοδοσία της αγοράς των Βαλκανίων με κατεψυγμένα προϊόντα μέσω Θεσσαλονίκης, όσο και με τη σχεδιαζόμενη δημιουργία fruit terminal (σ.σ. θα εξυπηρετεί φορτία οπωροκηπευτικών) στο βορειοελλαδικό λιμάνι, εντός του 2011.
Ο κ. Αγγελούδης σημείωσε ότι τα κονδύλια που έχουν εγκριθεί για τον εξοπλισμό όλου του λιμένος, εκτός της έκτης προβλήτας, ανέρχονται σε 23 εκατ. ευρώ, προερχόμενα από ίδια κεφάλαια, εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι σε επίπεδο ποσοστιαίας αύξησης, τα κέρδη του ΟΛΘ θα ξεπεράσουν εκείνα του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.
Παραγωγή ενέργειας από φυσικό άεριο
Εξάλλου όπως έκανε γνωστό ο πρόεδρος του ΟΛΘ εξετάζεται και το ενδεχόμενο παραγωγή ενέργειας από φυσικό αέριο, αλλά και από φωτοβολταϊκά συστήματα. «Κάποια στιγμή, στην επόμενη τριετία, υπάρχει η σκέψη να δούμε την παραγωγή ενέργειας από φυσικό αέριο, που θα καλύπτει όλες τις ανάγκες του λιμανιού, αλλά και ορισμένες των γειτονικών περιοχών. Έχουμε υπολογίσει ότι κάτι τέτοιο μπορεί να υλοποιηθεί με ποσό που δεν υπερβαίνει τα 15 εκατ. ευρώ και το οποίο θα μπορέσουμε να αποσβέσουμε σε πέντε χρόνια», ανέφερε ο κ. Αγγελούδης.
Παράλληλα, προωθείται η μετατροπή των κτιρίων του ΟΛΘ σε «πράσινα», με χρήση φυσικού αερίου (εντός Δεκεμβρίου όλα τα κτήρια της πρώτης προβλήτας θα συνδεθούν με το δίκτυο), αντικατάσταση παλαιών κουφωμάτων και χρήση οικονομικών λαμπτήρων. Σε συνεργασία με ΑΕΙ, θα δημιουργηθούν επίσης δύο σταθμοί παρακολούθησης ρύπανσης, της ατμοσφαιρικής και της θαλάσσιας αντίστοιχα.
«Πράσινες» εκπτώσεις στα λιμενικά τέλη
Στο ίδιο πλαίσιο σχεδιάζεται η παροχή εκπτώσεων επί των λιμενικών τελών για πλοία που θα ρυπαίνουν λιγότερο. Σε πρώτη φάση εξετάζεται η μείωσή τους κατά 10% και μελλοντικά ακόμη και ο διπλασιασμός της έκπτωσης, κίνηση για την οποία οι ναυτιλιακές εταιρίες θα ενημερωθούν επισήμως την επόμενη εβδομάδα.
Το "πράσινο" πρόγραμμα του ΟΛΘ προβλέπει ακόμη την ανακύκλωση συσκευασιών και την εκπαίδευση του προσωπικού για την προστασία του περιβάλλοντος. «Μέσα στην επόμενη τριετία θέλουμε να έχουμε υποβάλει στην αρμόδια ευρωπαϊκή αρχή τις ενέργειές μας, ώστε να μπορέσουμε να αναγνωριστούμε και επισήμως ως πράσινο λιμάνι», κατέληξε ο πρόεδρος του ΟΛΘ.
Μάλιστα, στο πλαίσιο της ίδιας προσπάθειας η διοίκηση του ΟΛΘ αποφάσισε τη σταδιακή φύτευση 1.150 δέντρων, από το ύψος της πρώτης προβλήτας (την πλευρά του που "κοιτάζει" προς την πλατεία Αριστοτέλους), μέχρι σχεδόν το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (στο βάθος του λιμανιού). Η δεντροφύτευση, στην οποία ο Οργανισμός καλεί για συμμετοχή όλους τους πολίτες/φορείς, θα ξεκινήσει μεθαύριο Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου, στις 11 το πρωί (σημείο συνάντησης το πάρκινγκ στην πρώτη προβλήτα).