Τη μετεξέλιξη του ΟΑΣΑ σε μητροπολιτικό φορέα με περιοχή αρμοδιότητας την Περιφέρεια Αττικής, τη συγχώνευση των εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού έργου σε δύο φορείς, καθώς και τη μετάταξη περίπου 1.500 εργαζομένων προβλέπουν τα μέτρα που παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο ο Δ. Ρέππας.
Τη μετεξέλιξη του ΟΑΣΑ σε μητροπολιτικό φορέα με περιοχή αρμοδιότητας την Περιφέρεια Αττικής (εκτός από τα νησιά), τη συγχώνευση των εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού έργου σε δύο φορείς, καθώς και τη μετάταξη περίπου 1.500 εργαζομένων προβλέπουν τα μέτρα που παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας, με στόχο την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών.
Προτεραιότητα της κυβέρνησης, όπως εξήγησε ο κ. Ρέππας είναι η αναδιάρθρωση των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου στην Αττική, η οργάνωσή τους σε νέα βάση και η αναβάθμιση της λειτουργίας τους, ώστε να προσανατολιστούν στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό.
Καθορισμός αρμοδιοτήτων
Πιο αναλυτικά, ο ΟΑΣΑ προβλέπεται να μετεξελιχτεί σε μητροπολιτικό φορέα, ενώ η περιοχή αρμοδιότητάς του θα γίνει πλέον η Περιφέρεια Αττικής, πλην των νήσων. Στις βασικές αρμοδιότητές του θα συγκαταλέγονται ο σχεδιασμός και η οργάνωση του συγκοινωνιακού έργου από όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (επίγεια και υπόγεια) στην περιοχή αρμοδιότητάς του, καθώς και ο έλεγχος και η επίβλεψη των παρόχων συγκοινωνιακού έργου, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων με ειδική άδεια για μεταφορά Ατόμων με Αναπηρία.
Συγχωνεύσεις
Οι εταιρίες παροχής και εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου θα συγχωνευθούν προκειμένου να προκύψουν δύο φορείς, ένας για τα μέσα σταθερής τροχιάς (ΣΤΑΜΕ ή ΣΤΑΣΥ) ο οποίος θα στεγάσει τις ΑΜΕΛ ΑΕ, ΗΣΑΠ ΑΕ και ΤΡΑΜ ΑΕ και ένας για τα οδικά Μέσα Μεταφοράς (ΟΜΕ ή ΟΣΥ) τον οποίο θα αποτελούν η ΕΘΕΛ ΑΕ και ΗΛΠΑΠ ΑΕ. Μοναδικός μέτοχος των δύο νέων φορέων θα είναι ο ΟΑΣΑ, ο οποίος ως αμιγώς κρατική επιχείρηση θα εγγυάται το δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών.
Μετατάξεις εργαζομένων
Παράλληλα, προβλέπονται μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού των φορέων οι οποίες θα διενεργηθούν σε δύο στάδια. Το πρώτο στάδιο το οποίο θα πραγματοποιηθεί άμεσα, θα αφορά προσωπικό που απασχολείται ως βοηθητικό προσωπικό, ενώ χαρακτηρίζεται και αμείβεται ως παραγωγικό από τους φορείς, καθώς και του πλεονάζοντος διοικητικού προσωπικού.
Το δεύτερο στάδιο των μετατάξεων θα προκύψει μετά τη συγχώνευση των εταιρειών και την εκπόνηση των νέων οργανογραμμάτων τους ως αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας που θα προκύψουν. Οι μετατάξεις εκτιμάται ότι αφορούν 1.500 εργαζόμενους όλων των φορέων, ενώ ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησής τους τοποθετείται εντός του 2011.
Χρέη
Όσον αφορά στα σωρευμένα χρέη των φορέων, αυτά προβλέπεται να αναληφθούν από το Δημόσιο με τη μεταφορά στον κρατικό προϋπολογισμό του υφιστάμενου δανεισμού των εταιριών και το συμψηφισμό του με τις υπάρχουσες απαιτήσεις των εταιριών από δημόσιες υπηρεσίες και φορείς. Το Δημόσιο θα αναλάβει και το μελλοντικό επενδυτικό πρόγραμμα των φορέων.
Εμφαση στα έσοδα
Σύμφωνα επίσης με το επιχειρησιακό σχέδιο του ομίλου και των φορέων, τίθεται στόχος για αύξηση των εσόδων από μεταφορικό έργο μέσα στην επόμενη χρήση 2011 τουλάχιστον κατά 80 εκατ. ευρώ., τα οποία υπολογίζεται ότι θα προέλθουν από την αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής, καθώς και από την αντιμετώπιση του φαινομένου της εισιτηριοδιαφυγής.
Ειδικότερα όσον αφορά στην τιμολογιακή πολιτική, σχεδιάζεται η καθιέρωση διαφοροποιημένου εισιτηρίου ανάλογα με τις διαδρομές, αλλά και αύξηση της ονομαστικής αξίας όλων των τύπων κομίστρου και η επανεξέταση της ισχύος του ενιαίου εισιτηρίου για όλες τις διαδρομές καθώς και της διάρκειας ισχύος του (η οποία σήμερα είναι 90 λεπτά).
Στο μέτωπο της εισιτηριοδιαφυγής, προβλέπεται η ενίσχυση των διενεργούμενων ελέγχων ακυρώσεων εισιτηρίων μέσω της σύστασης Ενιαίου Σώματος Ελεγκτών Κομίστρων το οποίο οργανικά θα υπάγεται στον ΟΑΣΑ, αλλά θα έχει την αρμοδιότητα διενέργειας ελέγχων σε όλα τα μέσα αστικών μεταφορών στην περιφέρεια Αττικής.
Νέο πλαίσιο σχέσεων με την κεντρική κυβέρνηση
Τα μέτρα του ΥπΥΜΕΔ στοχεύουν ακόμη στη δημιουργία ενός πιο σαφούς πλαισίου όσον αφορά στις σχέσεις των φορέων με την κεντρική κυβέρνηση. Προβλέπεται έτσι η υιοθέτηση ειδικών κριτηρίων χορήγησης των κρατικών επιδοτήσεων κάθε έτους, αλλά και η καθιέρωση ενός Σύμφωνου Ευθύνης που θα υπογράφει η εκάστοτε διοίκηση των φορέων, το οποίο θα περιγράφει τη λειτουργία ειδικού μηχανισμού παρακολούθησης των επιχειρησιακών στόχων. Εισάγεται επιπλέον η διαδικασία κατάρτισης προγραμματικών συμφωνιών με τους φορείς που υπάγονται στην κεντρική κυβέρνηση και στις οποίες θα καθορίζονται οι υποχρεώσεις τους προς τον όμιλο ΟΑΣΑ.
Η συνολική ωφέλεια που αναμένει το υπουργείο ότι θα επιτευχθεί μέσα από τις παραπάνω παρεμβάσεις εκτιμάται στο ποσό των 244 εκατ. ευρώ περίπου, στο οποίο θα έχουν συμβάλει κατά 88 εκατ. ευρώ τα έσοδα και κατά 156 εκατ. ευρώ τα έξοδα.
Σε 155 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το λειτουργικό έλλειμμα το 2011, για να αποκλιμακωθεί κατά 20% τα επόμενα έτη, ενώ σε ανάλογο ύψος αναμένεται να κυμανθούν και οι κρατικές επιδοτήσεις καλύπτοντας ένα μεγάλο μέρος του στόχου εξυγίανσης και περιορισμού του δημοσιονομικού κόστους των αστικών συγκοινωνιών.