Δόθηκε το «πράσινο φως» για την έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο της τηλεματικής στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ. Προς δημοπράτηση και το έργο υλοποίησης αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου που θα εισάγει το «ηλεκτρονικό εισιτήριο».
Δόθηκε το «πράσινο φως» για την έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο της τηλεματικής στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ, κατόπιν στενής συνεργασίας της Γενικής Γραμματείας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ και της Ειδικής Γραμματείας Ψηφιακού Σχεδιασμού του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
Αντικείμενο του έργου είναι η υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου συστήματος τηλεματικής στην ΕΘΕΛ (αστικά λεωφορεία) και στον ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ) για την πληροφόρηση των επιβατών και την διαχείριση του στόλου τους με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.
Το έργο αφορά στην εγκατάσταση ενός δικτύου 1000 «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ. Οι επιβάτες θα πληροφορούνται τον ακριβή χρόνο διέλευσης των οχημάτων, από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, καθώς επίσης και από το κινητό τους τηλέφωνο και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους.
Προβλέπεται επίσης, η δημιουργία κέντρου ελέγχου απ’ όπου θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η λειτουργική κατάσταση του συστήματος συγκοινωνιών και θα γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για τον καλύτερο συντονισμό και βελτιστοποίηση του συγκοινωνιακού έργου.
Ο ανάδοχος του έργου θα αναλάβει την χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και τεχνική διαχείριση του έργου για 2 έτη, ενώ θα αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του, ο οποίος αξιολογεί την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Οπως διευκρινίζεται, ο ανάδοχος θα αρχίσει να λαμβάνει πληρωμές μόνο μετά την παράδοση του έργου σε λειτουργία, ενώ η αμοιβή που θα κληθεί να καταβάλει ο ΟΑΣΑ είναι γνωστή εκ των προτέρων και για όλη τη διάρκεια της σύμβασης. Υπερβάσεις κόστους και ζημίες που ενδεχομένως προκύψουν κατά τη διάρκεια της σύμβασης βαρύνουν πλήρως τον ιδιώτη ανάδοχο και όχι τον ΟΑΣΑ
Επίσης, ο ανάδοχος αποπληρώνεται κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου, στη βάση ενός λεπτομερούς μηχανισμού πληρωμών ο οποίος αξιολογεί την ποιότητα του έργου και των προσφερόμενων υπηρεσιών, κάτι που σημαίνει ότι χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών συνεπάγεται μείωση της πληρωμής.
Επιπρόσθετα, για πρώτη φορά θα συνδυαστούν κοινοτικοί πόροι με ιδιωτικά κεφάλαια σε έργο Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα με πληρωμές διαθεσιμότητας.
Όπως επισημαίνεται, το 40% του κόστους της αρχικής επένδυσης του έργου θα καταβληθεί ως επιχορήγηση μέσω κοινοτικών πόρων, ενώ το 60% θα αποτελέσει ιδιωτική χρηματοδότηση μέσω ίδιων και δανειακών κεφαλαίων.
Το σύνολο των δαπανών συντήρησης, τεχνικής υποστήριξης, αναβάθμισης και λειτουργίας του συστήματος αναλαμβάνεται εξ ολοκλήρου από τον ιδιωτικό φορέα σύμπραξης
Όπως προαναφέρθηκε, η αποπληρωμή του έργου θα πραγματοποιείται μέσω της καταβολής περιοδικών πληρωμών διαθεσιμότητας. Το ύψος των πληρωμών θα εξαρτάται από την επίδοση του ιδιωτικού φορέα σύμπραξης σύμφωνα με προκαθορισμένα κριτήρια απόδοσης. Αποτυχία επίτευξης των δεικτών απόδοσης που θα τεθούν από τον ΟΑΣΑ θα συνεπάγεται μη πληρωμή.
Προετοιμάζεται και το ηλεκτρονικό εισιτήριο
Ταυτόχρονα, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Δ. Ρέππας, προωθείται προς δημοπράτηση το έργο υλοποίησης αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου που θα εισάγει το «ηλεκτρονικό εισιτήριο» σε όλα τα μέσα που δραστηριοποιούνται στην περιοχή ευθύνης του ΟΑΣΑ. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο προσδοκάται ότι θα δώσει λύση στο πρόβλημα της λαθρεπιβίβασης και της πλαστογράφησης εισιτηρίων.