Μεγάλες περικοπές των Χριστουγεννιάτικων δαπανών, δυσμενής οικονομική κατάσταση, λιγότερα δώρα προς συγγενείς και φίλους και περιορισμός στις απολύτως απαραίτητες αγορές, είναι το «μενού» των φετινών γιορτών.
Μεγάλες περικοπές των Χριστουγεννιάτικων δαπανών, δυσμενής οικονομική κατάσταση, λιγότερα δώρα προς συγγενείς και φίλους και περιορισμός στις απολύτως απαραίτητες αγορές, είναι το «μενού» των φετινών γιορτών.
Έρευνα της εταιρείας δημοσκοπήσεων «Interview», που εντάσσεται στο πλαίσιο των στατιστικών μετρήσεων του δείκτη NGBI 500 (Northern Greece Business Index 500), καταδεικνύει ότι το 76,6% απαντά πως η οικονομική του κατάσταση τα φετινά Χριστούγεννα είναι χειρότερη σε σχέση με τα περσινά.
Τα Χριστούγεννα του 2009, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 44,2%, ενώ παράλληλα πέρσι το 12,8% τόνιζε πως είχε καλύτερη οικονομική κατάσταση σε σχέση με το 2008, ποσοστό που φέτος έχει περιοριστεί στο ισχνό 5,2%.
Σημαντική είναι η μεταβολή και στο ποσοστό όσων επισημαίνουν πως δεν έχει μεταβληθεί η οικονομική κατάσταση τους, καθώς πέρσι αυτό ήταν 43% και φέτος 18,2%.
Εύλογο είναι ότι οι εορταστικές δαπάνες για τα φετινά Χριστούγεννα έχουν «πιαστεί» στη «δίνη» της οικονομικής κρίσης, καθώς ένα ποσοστό της τάξης του 62,3% σκοπεύει να κάνει λιγότερα δώρα σε φίλους και συγγενείς, ενώ πέρσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 41,8%.
Επίσης, 70,9% των ερωτηθέντων (πέρσι 43,5%) απαντά πως θα χρησιμοποιήσει την πιστωτική του κάρτα λιγότερο φέτος σε σύγκριση με το 2009, το 27,3% (τα προηγούμενα Χριστούγεννα ήταν 33,9%) θα την αξιοποιήσει όσο και πέρσι και μόλις το 1,8% (πέρσι ήταν 22,6%) περισσότερο κατά τη διάρκεια της φετινής εορταστικής περιόδου.
Το τελευταίο ερώτημα της έρευνας επιχειρεί να «χαρτογραφήσει» το τοπίο των φετινών εορταστικών αγορών καταγράφοντας ποια προϊόντα ή υπηρεσίες εξακολουθούν να αποτελούν προτεραιότητα τα Χριστούγεννα, εν μέσω της οικονομικής κρίσης.
Τα κύρια συμπεράσματα είναι τα ακόλουθα:
- Ποσοστό 10,4% (πέρσι 16,3%) δηλώνει ότι δεν πρόκειται να αναβάλλει καμία αγορά, ενώ εξετάζοντας ξεχωριστά τις γυναίκες και τους άνδρες, διαπιστώνεται πως οι πρώτες παρόλες τις οικονομικές δυσκολίες δεν πρόκειται σε ποσοστό 16,2% ( το 2009 22%) να αναβάλλουν καμία εορταστική αγορά φέτος. Το αντίστοιχο ποσοστό για τους άνδρες είναι μόλις 5% (πέρσι 11,1%).
- Κερδισμένα σε κάθε περίπτωση παραμένουν τα μικρά παιδιά, που και φέτος σε αρκετά μεγάλο βαθμό θα λάβουν τα δώρα τους, καθώς οι γονείς και οι συγγενείς δεν θα αναβάλλουν τις σχετικές αγορές. Αυτό αποδεικνύεται από το συνολικό ποσοστό της τάξης του 24,7% (17,5% στους άνδρες και 32,4% στις γυναίκες), που δηλώνει ότι φέτος δεν θα αγοράσει δώρα για τα παιδιά. Πάντως στην περσινή μέτρηση το αντίστοιχο συνολικό ποσοστό ήταν μόλις 12,8% (11,1% για τους άνδρες και 14,6% για τις γυναίκες), που σημαίνει ότι και τα παιχνίδια για τα παιδιά έχουν μπει μέχρι ενός βαθμού στη «μέγγενη» της κρίσης.
- Μετά τα δώρα ακολουθεί η ένδυση-υπόδηση, όπου το 39% (πέρσι 27,9%) θα αναβάλλει φέτος σχετικές αγορές προϊόντων, λόγω οικονομικής στενότητας. Αξιοσημείωτο το γεγονός πως οι γυναίκες δείχνουν όσον αφορά στην ένδυση-υπόδηση να είναι πολύ πιο ολιγαρκείς, σε σχέση με τα περσινά Χριστούγεννα, ανατρέποντας μάλιστα την διαφορά, που είχαν με τους άνδρες. Έτσι φέτος το 40,5% (πέρσι το ποσοστό ήταν 24,4%) των γυναικών της έρευνας δηλώνει πως δεν θα προχωρήσει σε αγορές ειδών ένδυσης-υπόδησης και το αυτό για φέτος απαντά το 37,5% (πέρσι 31,1%) των ανδρών.
- Η 3η κατηγορία, που θα μείνει σε κάποιο βαθμό αλώβητη, είναι η διασκέδαση (πέρσι στη θέση αυτή ήταν τα καλλυντικά), όπου το 48,1% δεν θα θελήσει να «ξεδώσει» κατά την περίοδο των εορτών.
- Έπειτα από αυτές τις 3 πρώτες κατηγορίες, σε όλες τις υπόλοιπες υφίστανται μεγάλα ποσοστά (άνω του 50%) από όσους απαντούν πως φέτος θα αναβάλλουν αυτές τις αγορές. Έτσι έπονται τα καλλυντικά με 54,5%, τα ταξίδια (με 58,4%), η αγορά ηλεκτρονικού υπολογιστή (με 64,9%), η αγορά καινούργιου κινητού τηλεφώνου (με 66,2%), η απόκτηση καινούργιων ηλεκτρικών συσκευών (τηλεόρασης, κάμερας, DVD player κ.α. με ποσοστό 75,3%) και κοσμημάτων-αξεσουάρ (με 76,6%). Όλα τα σχετικά αυτά ποσοστά είναι κατά πολύ υψηλότερα, σε σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση των Χριστουγέννων του 2009.