Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 05 Φεβρουαρίου 2009 09:33

Απευθείας πρόσκληση σε Ελληνες επιχειρηματίες για την Ολυμπιακή

Τη συνέχιση του διαγωνισμού με απευθείας πρόταση σε επιχειρηματικούς ομίλους ελληνικών συμφερόντων αποφάσισε χθες η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων για τις Ολυμπιακές Αερογραμμές, απορρίπτοντας ως ανεπαρκείς, τις προσφορές που κατέθεσαν οι ενδιαφερόμενοι για το πτητικό έργο, την επίγεια εξυπηρέτηση και την τεχνική βάση.

Τη συνέχιση του διαγωνισμού με απευθείας πρόταση σε επιχειρηματικούς ομίλους ελληνικών συμφερόντων αποφάσισε χθες η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων για τις Ολυμπιακές Αερογραμμές, απορρίπτοντας ως ανεπαρκείς, τις προσφορές που κατέθεσαν οι ενδιαφερόμενοι για το πτητικό έργο, την επίγεια εξυπηρέτηση και την τεχνική βάση.

Στην απόρριψη όλων των οικονομικών προσφορών που κατατέθηκαν για τους τρεις διαγωνισμούς των Ολυμπιακών Αερογραμμών κατέληξε, χθες, η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων, με δεδομένη την οικονομική αποτίμηση που είχαν χθες στη διάθεσή τους οι συναρμόδιοι.

Σύμφωνα με την αποτίμηση αυτή, την οποία έκανε ανεξάρτητος εκτιμητής και η οποία κατατέθηκε και στον Επίτροπο ο οποίος παρακολουθεί τη διαδικασία του διαγωνισμού εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι αξίες των τμημάτων των Ο.Α. που βρίσκονταν στο διαγωνισμό ήταν οι εξής:

Η αξία του λεγόμενου «πτητικού έργου», δηλαδή της χρήσης του ονόματος - σήματος και συγκεκριμένων slots που προσφέρθηκαν, ήταν κατ' ελάχιστον 45,7 εκατ. ευρώ.

Τα περιουσιακά στοιχεία της επίγειας εξυπηρέτησης που τέθηκαν προς πώληση μέσω του διαγωνισμού αποτιμήθηκαν σε 44,8 εκατ. ευρώ. Τα περιουσιακά στοιχεία της τεχνικής βάσης που τέθηκαν προς πώληση μέσω του διαγωνισμού αποτιμήθηκαν ως αξία στα 16,7 εκατ. ευρώ.

Οι προσφορές

Απέναντι στις αποτιμήσεις του ανεξάρτητου εκτιμητή οι προσφορές ήταν σημαντικά υποδεέστερες. Τα μέλη της ΔΕΑ ενημερώθηκαν χθες από το σύμβουλο αποκρατικοποίησης (Lazard, Alpha Bank, Emporiki Bank, NBGI) ότι οι τελικές προσφορές των ενδιαφερομένων για κάθε ένα τμήμα της εταιρείας ήταν:

Στο πτητικό έργο, το υψηλότερο τίμημα που θα μπορούσε να θεωρεί συμβατό με το διαγωνισμό ήταν 24,5 εκατ. ευρώ από την Athens Airways/SkyOne. Στον ίδιο διαγωνισμό κατέθεσε προσφορά και η Crysler Aviation.

Στην επίγεια εξυπηρέτηση το υψηλότερο τίμημα ήταν 33 εκατ. ευρώ από τη Swissport. Προσφορές είχαν καταθέσει επίσης οι εταιρείες Hellenic Cargo Group, Goldai, Joseph in Albon. Στην τεχνική βάση έγινε προσφορά μόνο από τη Swissport για 15 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι το αντικείμενο του διαγωνισμού για το πτητικό έργο αφορά:

Το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης του ονόματος/σήματος «Ολυμπιακή» (η ιδιοκτησία του οποίου παραμένει στο ελληνικό Δημόσιο).

Τα slots στα αεροδρόμια: Νέα Υόρκη - JFK, Λονδίνο Heathrow και Gatwick, Μιλάνο, Παρίσι, Ρώμη, Φρανκφούρτη, Βουκουρέστι και Βρυξέλλες.

Σημειώνεται επίσης ότι τα ιδιόκτητα αεροσκάφη των Ολυμπιακών Αερογραμμών, τα οποία δεν είναι αντικείμενο του συγκεκριμένου διαγωνισμού και έχουν αποτιμηθεί από ανεξάρτητο εκτιμητή στα 90,3 εκατ. ευρώ, παραμένουν στην ιδιοκτησία των Ολυμπιακών Αερογραμμών και είτε θα αποκτηθούν στη συνέχεια από τον επενδυτή σε τιμή αγοράς, είτε θα πουληθούν κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης της εταιρείας.

Όσον αφορά την εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης το αντικείμενο του διαγωνισμού ήταν:

- Το δικαίωμα χρήσης του εμπορευματικού σταθμού της Ο.Α. στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», έως τη λήξη της σύμβασης του αεροδρομίου, που είναι το 2026.

- Το δικαίωμα χρήσης της εγκατάστασης για τη συντήρηση - εξοπλισμό της επίγειας εξυπηρέτησης στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» έως το 2026.

- Τα δικαιώματα της Ο.Α. για την παροχή υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης προς τρίτους (πίστα, φορτίο, ταχυδρομείο) στους Αερολιμένες Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Κέρκυρας και Ρόδου.

Τέλος, όσον αφορά την εταιρεία τεχνικής βάσης το αντικείμενο του διαγωνισμού ήταν το δικαίωμα χρήσης της τεχνικής βάσης της Ο.Α. στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», που περιλαμβάνει τα δύο υπόστεγα συντήρησης αεροσκαφών, ως τη λήξη της σύμβασης του αεροδρομίου το 2026.

Διαπραγματεύσεις

Κατόπιν τούτου η ΔΕΑ, στην οποία προήδρευσε ο υπουργός Οικονομίας, Γιάννης Παπαθανασίου, με τη συμμετοχή των υπουργών Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη, Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, Φάνης Πάλλη - Πετραλιά, και Μεταφορών και Επικοινωνιών, Ευριπίδη Στυλιανίδη, αποφάσισε να ξεκινήσει νέο κύκλο στο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης των Ολυμπιακών Αερογραμμών.

Αφού απέρριψε τις τελικές προσφορές και για τα τρία τμήματα του Οργανισμού αποφάσισε, ούτε λίγο ούτε πολύ, να στραφεί σε απευθείας διαπραγματεύσεις με ελληνικών συμφερόντων επιχειρηματικούς ομίλους -οι οποίοι, όπως τονίζεται σε χθεσινή ανακοίνωση του ΥΠΟΙΟ, αντιλαμβάνονται την αξία της Ολυμπιακής για την Ελλάδα- με στόχο τη συνολική, υγιή και βιώσιμη λύση στο θέμα της Ολυμπιακής.

Βεβαίως η συνέχιση του διαγωνισμού με αυτόν τον τρόπο θα πρέπει να εξασφαλίσει προηγουμένως και την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία ήταν παρούσα σε όλες τις φάσεις του διαγωνισμού.

Δράσεις των πιλότων

Δράσεις για τη «σωτηρία» της Ολυμπιακής Αεροπορίας προαναγγέλλουν οι πιλότοι (ΕΧΠΑ) καταθέτοντας σήμερα, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, δημόσια πρόταση για το μέλλον της εταιρείας.

Μετά την απόσυρση από τη διαγωνιστική διαδικασία των εταιρειών Etihad και Qatar οι πιλότοι της εταιρείας, εξέφρασαν την αγωνία τους για την τύχη των Ολυμπιακών Αερογραμμών και καλούν την κυβέρνηση να «λάβει τις ευθύνες της», προαναγγέλλοντας σειρά ανάληψης δράσεων.

«Οι πιλότοι των Ο.Α., που με αίσθημα ευθύνης υποστηρίξαμε την προσπάθεια για μια υγιή, εύρωστη και αναπτυξιακή ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, εκφράζουμε τον έντονο προβληματισμό μας για τα πενιχρά αποτέλεσμα της σχετικής διαδικασίας.

Ανεξάρτητα από τους λόγους που συνέβαλαν σε αυτό το αποτέλεσμα, το οποίο είναι σημαντικά κατώτερο των προβλέψεων και προσδοκιών των αρμόδιων κυβερνητικών παραγόντων και με βάση τα περιορισμένα προσόντα εμπειρίας, τεχνογνωσίας και κυρίως, οικονομικής επάρκειας αναγκαίας για την ανάπτυξη της εταιρείας που (δεν) διαθέτουν οι φημολογούμενοι ως προκριτέοι «επενδυτές», ζητάμε από την κυβέρνηση και την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή να αντιμετωπίσουν το θέμα με αίσθημα ευθύνης, αναζητώντας μία λύση βιώσιμη και αντάξια της ιστορίας και του μέλλοντος της εταιρείας και των εργαζομένων σε αυτήν.

Η Ένωσή μας δεν θα ανεχθεί τη συνέχιση του «αργού θανάτου» της εταιρείας και σε συνέντευξη Τύπου θα προτείνει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την έξοδο από το αδιέξοδο στο οποίο, δυστυχώς, οδηγήθηκε η ''αποκρατικοποίηση'' της ΟΑ», αναφέρει, σε ανακοίνωσή της, η ΕΧΠΑ.

Αντιδράσεις αντιπολίτευσης

Το θέμα αναμφίβολα παίρνει και πολιτικές διαστάσεις, με το ΠΑΣΟΚ να καταλογίζει ευθύνες, χαρακτηρίζοντας ναυάγιο την εξέλιξη της διαδικασίας, στον υπουργό Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη, που ηγήθηκε της διαδικασίας αλλά και στον ίδιο τον Πρωθυπουργό προσωπικά. Πάντως, ο Ευ. Αντώναρος εκ μέρους της κυβέρνησης δήλωνε ότι δεν γνωρίζει το ύψος της αποτίμησης, αλλά «αυτό που ενδιαφέρει είναι να γίνει υγιής, σωστή αποκρατικοποίηση».

Στη διάρκεια χθεσινής συνέντευξης Τύπου ο πολιτικός εκπρόσωπος για θέματα μεταφορών και επικοινωνιών του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Σηφουνάκης, κατηγόρησε την κυβέρνηση για μικρό και κοντόφθαλμο στόχο, χαρακτηρίζοντας τις ενέργειές της ως ένα τραγικό και ολέθριο λάθος, καθώς, όπως είπε, χάθηκαν πέντε χρόνια ευνοϊκής οικονομικής συγκυρίας, φορτώνοντας νέα χρέη στην εταιρεία.

Ο Ν. Σηφουνάκης είπε ακόμη ότι «η κυβέρνηση υφάρπαξε την έγκριση της Ελληνικής Βουλής για τη ρύθμιση των χρεών της Ολυμπιακής με τον ισχυρισμό ότι η εταιρεία θα πουληθεί εάν ξεφορτωθεί τα χρέη της», ενώ ισχυρίσθηκε ότι βασικός στόχος της ήταν η ενίσχυση των ανταγωνιστών της Ολυμπιακής.

Τέλος, και ο Συνασπισμός με δήλωση του γραμματέα της ΚΠΕ, Νίκου Χουντή, ζητεί να σταματήσει η διαδικασία, χαρακτηρίζοντάς την έγκλημα σε βάρος του εθνικού αερομεταφορέα των εργαζομένων και της οικονομίας της χώρας.

TAΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ - ΦΑΝΗΣ ΖΩΗΣ