Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 19 Μαρτίου 2009 16:31

Στη Βουλή το ν/σ για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του υπ. Απασχόλησης

Kατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αναδιάταξη των φορέων και των υπηρεσιών του υπουργείου Απασχόλησης. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του ν/σ αναδιοργανώνεται το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, ενώ αντιμετωπίζονται ζητήματα αιχμής άλλων φορέων, όπως της Εργατικής Κατοικίας, της Εργατικής Εστίας και του ΟΑΕΔ. Όλη η Αιτιολογική Έκθεση.

Kατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αναδιάταξη των φορέων και των υπηρεσιών του υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αναδιοργανώνεται, εκσυγχρονίζεται και αναβαθμίζεται το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, ενώ αντιμετωπίζονται ζητήματα αιχμής άλλων φορέων, όπως της Εργατικής Κατοικίας, της Εργατικής Εστίας και του ΟΑΕΔ.

Πιο συγκεκριμένα, με το νομοσχέδιο :

- Συστήνονται νέα τμήματα Επιθεώρησης, κυρίως σε βιομηχανικές και εμπορικές περιοχές, αυξάνεται και ανακατανέμεται το προσωπικό του Σώματος και θεσπίζονται νέες, ευέλικτες διαδικασίες ελέγχου της εργασίας και της υγιεινής της εργασίας.

- Αναδιαρθρώνονται υπηρεσίες της Εργατικής Εστίας και της παρέχεται η δυνατότητα ανέγερσης βρεφονηπιακών σταθμών για την εξυπηρέτηση των εργαζομένων γυναικών.

- Ρυθμίζονται ζητήματα ειδικών επιδομάτων στον ΟΑΕΔ

- Ρυθμίζονται θέματα επιδόματος ενοικίου και ληξιπρόθεσμων οφειλών δικαιούχων της Εργατικής Κατοικίας.

- Τέλος, ρυθμίζονται χρονίζοντα προβλήματα εργαζομένων στις Βιομηχανίες Ζάχαρης και Λιπασμάτων (που εκκρεμούσε από το 1999)

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ TOY ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ: «ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (Σ.ΕΠ.Ε.), ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΕΠΟΠΤΕΥΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»

1. ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

Με τις διατάξεις του παρόντος νόμου επιδιώκεται αφενός μεν η αναδιοργάνωση και ενίσχυση σε προσωπικό του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, προς επίτευξη των ιδιαίτερα σημαντικών αρμοδιοτήτων του ( ΜΕΡΟΣ Α΄), αφετέρου δε η ρύθμιση επιμέρους θεμάτων των Οργανισμών που εποπτεύονται από το Υπουργείο (ΜΕΡΟΣ Β΄) δηλαδή του Ο.Α.Ε.Δ. (Κεφ. Α΄), του Ο.Ε.Ε. (Κεφ. Β΄) και του Ο.Ε.Κ. (Κεφ. Γ΄). Τέλος με τις διατάξεις των άρθρων του Μέρους Γ΄ (άρθρα 28 έως 34) του νόμου ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα.

2. ΕΙΔΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

ΜΕΡΟΣ Α΄: ΘΕΜΑΤΑ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΣΩΜΑΤΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Με τις διατάξεις του μέρους αυτού επιδιώκεται η αναβάθμιση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε). Το Σ.ΕΠ.Ε μέσω της αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών του καθιστά αποτελεσματικότερη την άσκηση των ιδιαίτερα σημαντικών αρμοδιοτήτων του. Έτσι, ενισχύεται ο ελεγκτικός μηχανισμός για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας, ο οποίος έχει υποστεί στο παρελθόν πολλαπλές διοικητικές μεταβολές κυρίως κατά τη λειτουργία του ως Υπηρεσία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Με αυτή την νομοθετική πρωτοβουλία ενισχύεται το Σ.ΕΠ.Ε. σε στελεχιακό δυναμικό, διευρύνεται με τη δημιουργία νέων Δ/νσων και Τμημάτων, αλλά και ενδυναμώνεται η αυτοτέλεια και ανεξαρτησία στη λειτουργία του. Με την ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή αναβαθμίζεται, συντονίζεται, εκσυγχρονίζεται και βελτιώνεται το παραγόμενο από το Σ.ΕΠ.Ε. έργο και προωθείται η κυβερνητική πολιτική στον τομέα της προαγωγής της εργασιακής ειρήνης.

¶ρθρο 1

Σύσταση Τμημάτων

Με το άρθρο αυτό πραγματοποιείται η σύσταση νέων τοπικών Τμημάτων Κοινωνικής Επιθεώρησης, που προϋπήρχαν της σύστασης του Σ.ΕΠ.Ε ως Επιθεωρήσεις Εργασίας, είναι επιβεβλημένη. Αυτό προκύπτει και από το γεγονός ότι αρκετές από τις ήδη υπάρχουσες Υπηρεσίες καλύπτουν υπερβολικά μεγάλες περιοχές αρμοδιότητας, γεγονός που καθιστά δυσχερή και χρονοβόρα τη διενέργεια των ελέγχων και την πρόσβαση των πολιτών σε αυτές. Παράλληλα, σε άλλες περιοχές, λόγω της μεγάλης βιομηχανικής και εμπορικής ανάπτυξης και της αποκέντρωσης που συντελείται, επιβάλλεται η σύσταση νέων υπηρεσιακών μονάδων. Ειδικότερα, η σύσταση Τμήματος Κοινωνικής Επιθεώρησης στο Μαρούσι είναι απαραίτητη λόγω της αύξησης του αριθμού των επιχειρήσεων στον ίδιο και στους όμορους δήμους και προκειμένου να διαιρεθεί η τοπική αρμοδιότητα του Τμήματος Ν. Ιωνίας, στο οποίο σήμερα υπάγονται δεκατέσσερις δήμοι. Το ίδιο ισχύει και για το Τμήμα Κοινωνικής Επιθεώρησης Αιγάλεω, ώστε να περιορισθεί η τοπική αρμοδιότητα του Τμήματος Περιστερίου, στο οποίο σήμερα υπάγονται οι δήμοι Περιστερίου, Αιγάλεω, Χαϊδαρίου και Αγ. Βαρβάρας.

Όσον αφορά στα Τμήματα των Περιφερειακών Διευθύνσεων, η μεγάλη γεωγραφική έκταση που καλύπτουν οι λειτουργούσες Υπηρεσίες και ειδικά η αύξηση των επιχειρήσεων στην περίπτωση του Σχηματαρίου καθιστούν απαραίτητη την ίδρυση των νέων Τμημάτων. Η σύσταση Τμήματος στη Θέρμη Θεσσαλονίκης κρίνεται αναγκαία καθώς θα αποσυμφορηθεί το Τμήμα Κοινωνικής Επιθεώρησης Ανατολικού Τομέα Θεσσαλονίκης, στο οποίο μέχρι σήμερα ανήκει. Επίσης με την δημιουργία τμήματος Κοινωνικής Επιθεώρησης στην Ορεστιάδα, θα διευκολυνθεί το έργο των Επιθεωρητών και θα αποσυμφορηθεί το τμήμα Κοινωνικής Επιθεώρησης Έβρου. Τέλος, η σύσταση της νέας Διεύθυνσης Κοινωνικής Επιθεώρησης Δωδεκανήσων, τα οποία σήμερα υπάγονται στη Διεύθυνση Κοινωνικής Επιθεώρησης Νοτίου Αιγαίου με έδρα την Ερμούπολη της Σύρου, προορίζεται να συμβάλλει σημαντικά στην ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη οργάνωση και λειτουργία της Υπηρεσίας και των υφιστάμενων Τμημάτων.

Με βάση το Π.Δ. 136/1999 έχουν προβλεφθεί κατά κλάδο, ειδικότητα και κατηγορία οι οργανικές θέσεις των Υπηρεσιών του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και έχουν κατανεμηθεί σε αυτές. Ωστόσο με την δημιουργία των νέων τμημάτων αλλά και με τις ανάγκες που έχει πλέον το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, κρίνεται απαραίτητη η ανακατανομή των θέσεων αυτών, ώστε να είναι καλύτερη η στελέχωση των Τμημάτων και αποτελεσματικότερη η άσκηση των ιδιαίτερα σημαντικών αρμοδιοτήτων του για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας.

¶ρθρο 2

Στελέχωση Σ.ΕΠ.Ε

Με το άρθρο αυτό προβλέπεται η δυνατότητα μεταθέσεως υπαλλήλων από τη Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου σε κενές οργανικές θέσεις του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.) και από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.) στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου.

Εύλογα με την παράγραφο 2 του άρθρου αυτού παρέχεται στους υπαλλήλους και η δυνατότητα υποβολής αιτήσεως για την επιλογή τους σε θέσεις Προϊσταμένων.

Με την τρίτη παράγραφο θεσμοθετείται η αντιστοίχιση των κατηγοριών των υπαλλήλων.

Με την παράγραφο 4 προβλέπεται η δυνατότητα στελέχωσης του Σ.ΕΠ.Ε. και με αποσπάσεις, μεταθέσεις και μετατάξεις υπαλλήλων από το Δημόσιο και από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.

¶ρθρο 3

Αύξηση του αριθμού των Ειδικών Επιθεωρητών της Κεντρικής Υπηρεσίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας

Η Υπηρεσία των Ειδικών Επιθεωρητών της Κεντρικής Υπηρεσίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας υπόκειται απευθείας στον Ειδικό Γραμματέα. Οι Ειδικοί Επιθεωρητές πραγματοποιούν ελέγχους κατόπιν εντολής του Ειδικού Γραμματέα σε επιχειρήσεις, αλλά κυρίως διενεργούν εσωτερικούς ελέγχους στις υπηρεσίες του Σ.ΕΠ.Ε. Λόγω της σημασίας και της δυσκολίας του έργου τους θεωρούμε ότι η αύξηση του αριθμού τους από είκοσι (20) σε είκοσι οκτώ (28) με ταυτόχρονη στελέχωση της υπηρεσίας αυτής με σύγχρονες ειδικότητες, θα συντελέσει στην αποτελεσματικότερη λειτουργία της υπηρεσίας.

¶ρθρο 4

Ανακατανομή των κενών θέσεων στο Σ.ΕΠ.Ε

Κρίνουμε απαραίτητο να υπάρχει η δυνατότητα ανακατανομής των κενών οργανικών θέσεων του μόνιμου προσωπικού του Σ.ΕΠ.Ε. σε υφιστάμενους κλάδους προσωπικού της ίδιας ή άλλης κατηγορίας για ειδικότητες που κρίνονται απαραίτητες, η κατανομή των οποίων έχει γίνει με το άρθρο 13 του π.δ. 136/1999, καθώς το εργατικό δυναμικό και η αγορά εργασίας σε κάθε περιοχή εξελίσσεται δυναμικά σύμφωνα με την γεωγραφία της περιοχής, τον αριθμό και το είδος των επιχειρήσεων που λειτουργούν σε αυτή.

¶ρθρο 5

Υπηρεσία Ειδικών Επιθεωρητών Εργασίας

Η τροποποίηση αυτή θεωρείται απαραίτητη, καθώς οι Ειδικοί Επιθεωρητές είναι Επιθεωρητές Εργασίας και έχουν όλα τα καθήκοντα, υποχρεώσεις και δικαιώματα των Επιθεωρητών του Σ.ΕΠ.Ε.

¶ρθρο 6

Υποχρέωση εργοδότη για τήρηση του βιβλίου αδειών

Κρίνεται σκόπιμη η υποχρεωτική τήρηση από τον εργοδότη του βιβλίου αδειών επί μία πενταετία, προκειμένου να καθίσταται δυνατός ο έλεγχος από τους Επιθεωρητές Εργασίας της εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας για την άδεια των εργαζομένων τόσο κατά το έτος του ελέγχου όσο και κατά τα προηγούμενα έτη.

¶ρθρο 7

Υποχρέωση εργοδότη για την τήρηση στοιχείων

Κρίνεται σκόπιμη η τήρηση αντιγράφου της σύμβασης εργασίας, γνωστοποιήσεων και λοιπών εγγράφων επί μία διετία από τον εργοδότη, προκειμένου να διευκολύνεται ο έλεγχος από τους Επιθεωρητές Εργασίας της ύπαρξης και των όρων της εργασιακής σύμβασης.

¶ρθρο 8

Διοικητικές κυρώσεις

Κρίθηκε αναγκαίο να καθοριστεί ρητά ότι, αρμόδιο κατά τόπο όργανο του Σ.ΕΠ.Ε. για την έκδοση διοικητικών πράξεων επιβολής κυρώσεων στους παραβάτες εργοδότες είναι ο Διευθυντής Επιθεώρησης Εργασίας, στην Περιφέρεια ευθύνης του οποίου διενεργήθηκε ο έλεγχος και διαπιστώθηκε η παράβαση, προς άρση αμφιβολιών που είχαν ανακύψει κατά την τηρούμενη στο παρελθόν πρακτική. Επιπλέον όλες οι διατάξεις Νόμων που αφορούν στην επιβολή διοικητικών κυρώσεων στους παραβάτες εργοδότες είναι αναγκαίο να αναγνωρίζουν την αρμοδιότητα αυτή της επιβολής στο ίδιο όργανο.

Οι Ειδικοί Επιθεωρητές Εργασίας διενεργούν ελέγχους σε επιχειρήσεις και στις περιπτώσεις που διαπιστώνουν παράβαση της εργατικής νομοθεσίας επιβάλλουν τις διοικητικές κυρώσεις που προβλέπει ο Νόμος. Ωστόσο καμία διάταξη δεν αναφέρει με σαφήνεια την αρμοδιότητά τους να επιβάλλουν κυρώσεις, πλην της παραγράφου 3 του άρθρου 11 του Ν. 2639/98. Κατόπιν των παραπάνω θεωρούμε αναγκαίο να προβλεφθεί με σαφήνεια η ανωτέρω αρμοδιότητά τους.

¶ρθρο 9

Συμπλήρωση διατάξεων περί Συμβουλίου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (Σ.Υ.Α.Ε.) και Συμβουλίου Κοινωνικού Ελέγχου Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.Κ.Ε.Ε.Ε.)

Με την παρούσα διάταξη αίρεται η έλλειψη νομοθετικής πρόβλεψης για συμμετοχή των Τεχνικών και Υγειονομικών Επιθεωρητών Εργασίας του Σ.ΕΠ.Ε, στο Συμβούλιο Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (Σ.Υ.Α.Ε.), οι οποίοι είναι οι πλέον αρμόδιοι για τον έλεγχο της εφαρμογής της νομοθεσίας για την υγιεινή και την ασφάλεια των εργαζομένων, αλλά και τη διαπίστωση των προβλημάτων εφαρμογής της. Η συμβολή τους στη διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου που άπτεται των καθηκόντων τους κρίνεται αναγκαία για τη βελτίωσή του. Ταυτόχρονα, ρυθμίζεται η εκπροσώπηση της Γενικής Διεύθυνσης Συνθηκών και υγιεινής της Εργασίας και της Γενικής Διεύθυνσης Εργασίας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας στο Σ.Κ.Ε.Ε.Ε. Η εκπροσώπηση στο Σ.Κ.Ε.Ε.Ε. των δύο αυτών Γενικών Διευθύνσεων κρίνεται επιβεβλημένη, καθώς είναι υπεύθυνες για το νομοθετικό έργο την εφαρμογή του οποίου καλείται να ελέγξει το Σ.ΕΠ.Ε.

¶ρθρο 10

Θητεία Προέδρου και μελών Επιτροπών

Με την παρούσα τροποποίηση καθορίζεται ο χρόνος θητείας του προέδρου και των μελών των Τοπικών Διοικητικών Επιτροπών του Ι.Κ.Α, καθώς ο περιορισμός που θέτει ο νόμος ως προς αυτήν (3ετής θητεία χωρίς δυνατότητα συμμετοχής των ιδίων μελών πέραν των δύο συνεχών θητειών στην ίδια επιτροπή) δημιουργεί προβλήματα στην στελέχωση των Επιτροπών, καθώς οι φορείς και οι οργανισμοί του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, που συμμετέχουν σε αυτές, δε διαθέτουν επαρκές προσωπικό.

¶ρθρο 11

Δημιουργία Κέντρων Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου (ΚΕ.Π.Ε.Κ.)

Με τη συγκεκριμένη τροποποίηση επιλύεται το πρόβλημα της λειτουργίας των ΚΕ.Π.Ε.Κ. Ο ν. 3144/03 προβλέπει την ταυτόχρονη δημιουργία όλων των ΚΕ.Π.Ε.Κ., γεγονός που δυσχεραίνει την εφαρμογή του. Με την τροποποίηση αυτή αίρεται το αδιέξοδο που έχει προκληθεί και δίνεται η δυνατότητα της σταδιακής δημιουργίας νέων ΚΕ.Π.Ε.Κ., γεγονός που καθιστά το νόμο λειτουργικό και εφαρμόσιμο.

¶ρθρο 12

Δικαίωμα άσκησης καθηκόντων ιατρού εργασίας

Στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των μέτρων στον τομέα της υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας, καθοριστικός είναι ο ρόλος του ιατρού εργασίας. Παρατηρείται, όμως, ότι η ελληνική αγορά εργασίας δεν διαθέτει το απαιτούμενο δυναμικό ιατρών εργασίας, λόγω του περιορισμένου αριθμού των θέσεων που προκηρύσσονται για την απόκτηση της ειδικότητας.

Ο στόχος της προτεινόμενης διάταξης είναι: α) να συνεχίσουν να ασκούν τα καθήκοντά τους οι ιατροί των περιπτώσεων α΄ και β΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ν.3144/2003 δεδομένης και της συσσωρευμένης εμπειρίας που έχουν αποκομίσει κατά τη μακρόχρονη εκτέλεση καθηκόντων ιατρού εργασίας, β) να επιλυθούν οι εκκρεμότητες οι οποίες υπήρχαν μέχρι σήμερα, και αφορούσαν στον τρόπο απόκτησης της ειδικότητας ιατρικής εργασίας από ιατρούς άλλων ειδικοτήτων και γ) να δοθεί λύση στην κάλυψη των αναγκών που υπάρχουν σε ιατρούς εργασίας, οδηγώντας στην ουσιαστική διασφάλιση της υγείας των εργαζομένων και αντίστοιχα των επιχειρήσεων, οι οποίοι θα λαμβάνουν υπηρεσίες ιατρικής της εργασίας μόνο από ειδικούς ιατρούς εργασίας και στην κάλυψη αναγκών του ευρύτερου Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα σε ιατρούς εργασίας.

¶ρθρο 13

Διασύνδεση υπηρεσιών Σ.ΕΠ.Ε. με διαδίκτυο

Με το συγκεκριμένο άρθρο όλες οι Υπηρεσίες του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας προβλέπεται να είναι συνδεδεμένες στο διαδίκτυο. Έτσι, δίνεται πλέον η δυνατότητα σε όλους τους Επιθεωρητές Εργασίας να έχουν άμεση πρόσβαση σε πηγές πληροφόρησης και βάσεις δεδομένων. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η συνεχής και ολοκληρωμένη ενημέρωσή τους σε θέματα αρμοδιότητάς τους, έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν πλήρως στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες του σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος.

ΜΕΡΟΣ Β΄

ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ (Ο.Α.Ε.Δ.)

¶ρθρο 14

Ρυθμίσεις ειδικού εποχιακού βοηθήματος

Με την παρ.1 του προτεινόμενου άρθρου, ορίζεται ότι οι μισθωτοί της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, που υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση του ΙΚΑ και παρέχουν την εργασία τους σε επιχειρήσεις, οι οποίες εδρεύουν στην Ελλάδα και δραστηριοποιούνται σε μια ή περισσότερες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθίστανται δικαιούχοι του ειδικού εποχιακού βοηθήματος του άρθρου 22 παρ.1 του ν.1836/1989.

Η ως άνω ρύθμιση είναι αναγκαία, επειδή, από τη μέχρι τώρα εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 22 παρ.1 του ν.1836/1989 έχουν προκύψει σοβαρά προβλήματα, όσον αφορά την καταβολή του ειδικού εποχιακού βοηθήματος σε περιπτώσεις μισθωτών της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, οι οποίοι, αν και παρέχουν την εργασία τους σε ελληνικές επιχειρήσεις και υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση του Ι.Κ.Α, δεν δικαιούνται το ως άνω βοήθημα, αφού λόγω της ιδιαιτερότητας του επαγγέλματός τους, είναι υποχρεωμένοι να παρέχουν την εργασία τους, και εκτός Ελλάδας, και συγκεκριμένα σε χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με την παρ.2 του προτεινόμενου άρθρου, ορίζεται ότι το ειδικό εποχιακό βοήθημα του άρθρου22 του ν. 1836/1989, καταβάλλεται κατά το διάστημα από 10 Σεπτεμβρίου έως 30 Νοεμβρίου, ήτοι κατά είκοσι ημέρες νωρίτερα από τη μέχρι σήμερα ισχύουσα προθεσμία καταβολής.

Η ως άνω ρύθμιση αποσκοπεί στην ταχύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων από τον Ο.Α.Ε.Δ., δεδομένου ότι, κατά το Δεκέμβριο μήνα κάθε έτους, λόγω της εποχικής εργασίας και του Δώρου Χριστουγέννων, καταβάλλονται ταυτόχρονα πολλές και διαφορετικές παροχές από τις υπηρεσίες του Οργανισμού, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η εξυπηρέτηση των δικαιούχων του ειδικού εποχιακού βοηθήματος του άρθρου 22 του ν. 1836/1989.

¶ρθρο 15

Ρύθμιση θεμάτων του Λογαριασμού για την Απασχόληση και την Επαγγελματική Κατάρτιση (Λ.Α.Ε.Κ.)

Με την παρ. 1 ορίζεται ότι τα στοιχεία που οι επιχειρήσεις υποβάλλουν ηλεκτρονικά στον Ο.Α.Ε.Δ., ενόψει της διαδικασίας αποπληρωμής των προγραμμάτων του Λογαριασμού για την Απασχόληση και την Επαγγελματική Κατάρτιση (Λ.Α.Ε.Κ.), εφόσον ελεγχθούν ως ακριβή από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Οργανισμού, αποτελούν οριστικούς τίτλους εξόφλησης των δικαιούχων επιχειρήσεων και φυλάσσονται σε ηλεκτρονικό αρχείο για λογαριασμό του Ελεγκτικού Συνεδρίου, από το οποίο και ελέγχονται κατασταλτικά κατά τις κείμενες διατάξεις.

Η ρύθμιση αυτή είναι αναγκαία, καθότι, σύμφωνα με το άρθρο 1 του 4ου Κεφαλαίου της Απόφασης του Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Δ. με αριθμό 322/13-02-2006 (Φ.Ε.Κ. Β΄175) «η όλη διαδικασία υποβολής, ελέγχου και αποπληρωμής γίνεται αποκλειστικά μέσω διαδικτύου στον κεντρικό κόμβο του Λ.Α.Ε.Κ. ( http://laek.oaed.gr )».

Οι όροι εφαρμογής των διατάξεων της παρούσας παραγράφου μπορούν να εξειδικεύονται με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και Οικονομίας και Οικονομικών.

Με την παρ. 2 ορίζεται ότι όλοι οι φορείς που υλοποιούν προγράμματα Λ.Α.Ε.Κ. οφείλουν να διατηρούν φυσικό αρχείο με όλα τα σχετικά στοιχεία για μια πενταετία.

Με την παρ. 3 ορίζεται ότι με αποφάσεις του Διοικητή του Ο.Α.Ε.Δ. ανατίθεται στο προσωπικό του Οργανισμού ο έλεγχος του φυσικού αρχείου των προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης του Λ.Α.Ε.Κ.

Με την παρ. 4 ορίζεται το ακατάσχετο των πόρων του Λ.Α.Ε.Κ. που αποδίδονται στις επιχειρήσεις και αφορούν την επαγγελματική κατάρτιση. Η ρύθμιση αυτή είναι επιβεβλημένη, καθότι οι πόροι του Λ.Α.Ε.Κ. που αποδίδονται στις επιχειρήσεις προορίζονται αποκλειστικά για την επαγγελματική κατάρτιση του προσωπικού των επιχειρήσεων. Στο βαθμό που δεν χρησιμοποιούνται για το σκοπό αυτό, πιστώνονται υποχρεωτικά στον κλάδο Λ.Α.Ε.Κ. και υπό την έννοια αυτή αποτελούν κοινωνικούς πόρους.

¶ρθρο 16

Παραγραφή απαιτήσεων κατά Ο.Α.Ε.Δ.

Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται το ζήτημα της παραγραφής απαιτήσεων κατά του Ο.Α.Ε.Δ. Με το π.δ. 1022/1977 (ΦΕΚ Α' 343) ο Ο.Α.Ε.Δ. εξαιρέθηκε από την εφαρμογή των διατάξεων του Ν.Δ. 496/1974 «περί Λογιστικού των ΝΠΔΔ» (ΦΕΚ Α' 204), επομένως και από εκείνες που αφορούν την παραγραφή απαιτήσεων κατά του Οργανισμού. Σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 5 του άρθρου 33 του Ν.Δ. 2961/54 «περί συστάσεως Οργανισμού Απασχολήσεως και Ανεργίας» (ΦΕΚ Α'197), όπως αντικαταστάθηκε με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του ν.3252/1955 (ΦΕΚ Α'142), «αι διατάξεις των άρθρων 19, 26 και 27 του Α.Ν. 1846/51 ως τροποποιήθηκαν μεταγενεστέρως εφαρμόζονται αναλόγως και επί του Οργανισμού Απασχολήσεως και Ασφαλίσεως Ανεργίας». Σύμφωνα δε με τη διάταξη του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 19 του Α.Ν. 1856/51 (ΦΕΚ Α'179), «το Ι.Κ.Α. απαλλάσσεται παντός δημοσίου, δημοτικού, κοινοτικού ή λιμενικού φόρου, αμέσου ή εμμέσου, παντός τέλους ταχυδρομικού ως και δικαστικού εις πάσαν δίκην του και απολαύει ανεξαιρέτως απασών των ατελειών και προνομίων δικαστικών και οικονομικών, ως εάν είναι αυτό το Δημόσιον». Επανάληψη των ως άνω ρυθμίσεων συνιστά η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 14 του ν.1545/1985 «Εθνικό σύστημα προστασίας από την ανεργία και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 91), σύμφωνα με την οποία «ο Ο.Α.Ε.Δ. απαλλάσσεται από κάθε άμεσο ή έμμεσο φόρο, τέλος δασμό ή εισφορά υπέρ του δημοσίου, καθώς και από τα δικαστικά τέλη και έχει όλες ανεξαίρετα τις ατέλειες και τα δικαστικά, διοικητικά και οικονομικά προνόμια που ισχύουν κάθε φορά για το δημόσιο».

Επειδή την ένσταση παραγραφής που προβάλλει ο Ο.Α.Ε.Δ. βάσει των ανωτέρω διατάξεων σε συνδυασμό με τη διάταξη του άρθρου 90 του Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού (ν.2362/1995) άλλα μεν δικαστήρια τη δέχονται, άλλα όμως την απορρίπτουν, κρίνοντας ότι εφαρμογή έχουν στην περίπτωση αυτή οι κοινές διατάξεις περί παραγραφής του ΑΚ, έχει δημιουργηθεί μια νομική αβεβαιότητα, η οποία βλάπτει σοβαρά τα οικονομικά συμφέροντα του Οργανισμού και η οποία μπορεί να αρθεί οριστικά μόνο με τη νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος.

¶ρθρο 17

Προμήθειες μικρής αξίας

Με το προτεινόμενο άρθρο αναπροσαρμόζεται το ύψος του ποσού που αφορά τις μικροπρομήθειες των υπηρεσιών του Ο.Α.Ε.Δ.

Η αναπροσαρμογή αυτή γίνεται είκοσι ένα (21) χρόνια μετά την τελευταία που είχε γίνει με το π.δ. 111/1987, πρόκειται δε για αύξηση ύψους τριάντα τριών ευρώ (33€) .

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β'

ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΕΣΤΙΑΣ (Ο.Ε.Ε.)

Σε σχέση με τις προτεινόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις του Οργανισμού, παραθέτουμε κατωτέρω την κατά άρθρο εισηγητική έκθεση:

¶ρθρο 18

Σύσταση Τμήματος Χορήγησης Παροχών

Στη Διεύθυνση Μετεργασιακής Μέριμνας συστήνεται Τμήμα Χορήγησης Παροχών, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των δικαιούχων των παροχών του Οργανισμού, το συντονισμό της διαχείρισης των παροχών μέσω των γραφείων διανομής παροχών κεντρικών και περιφερειακών και των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.).

¶ρθρο 19

Σύσταση Τμημάτων Μισθοδοσίας και Ενίσχυσης Εργατοϋπαλληλικών Οργανώσεων

Α) Συστήνεται Τμήμα Μισθοδοσίας, για να καταστεί πιο αποτελεσματική και εύρυθμη η λειτουργία της Διεύθυνσης, δοθέντος ότι έχει αυξηθεί ο αριθμός των υπαλλήλων, έχουν συσταθεί περιφερειακές επιτροπές στα περιφερειακά γραφεία και τοπικές υπηρεσίες του Οργανισμού, τα οποία έχουν σαν αποτέλεσμα την επιβάρυνση του Τμήματος Εκκαθαρίσεως Δαπανών, το οποίο έχει τώρα και την ευθύνη της εκκαθάρισης της μισθοδοσίας. Δια της συστάσεως του Τμήματος αυτού θα είναι πιο αποτελεσματικός ο διενεργούμενος έλεγχος, αφού ο εκκαθαριστής μισθοδοσίας θα έχει αποκλειστικά αυτό το αντικείμενο και δεν θα είναι παράλληλα υποχρεωμένος, όπως τώρα συμβαίνει να εκκαθαρίζει τις πάσης φύσεως δαπάνες του Οργανισμού π.χ. πληρωμές συμβαλλομένων τρίτων με τον Οργανισμό κ.α.

Β) Συστήνεται Τμήμα Ενίσχυσης Εργατοϋπαλληλικών Οργανώσεων, ώστε να καταστεί δυνατό μέσω συγκεκριμένης οργανικής μονάδας με υπεύθυνο προϊστάμενο να ελέγχονται αποτελεσματικά και με υπευθυνότητα, τα νομιμοποιητικά έγγραφα που κατατίθενται από τις Οργανώσεις στον Οργανισμό για να δικαιωθούν τις πάσης φύσεως νομοθετημένες παροχές, όπως λειτουργικά έξοδα , μισθοδοσία , καταβολή δαπανών ημερίδων κ.λ.π.

¶ρθρο 20

Σύσταση Αυτοτελών Γραφείων

Α) Συστήνεται Γραφείο Ποιοτικού Ελέγχου, για να επιτευχθούν οι σκοποί και στόχοι του Οργανισμού, που αποδέκτες κατά κύριο λόγο έχουν τους δικαιούχους των παροχών μας, οι οποίοι είναι εργαζόμενοι και συνταξιούχοι. Μέσω του ανωτέρω θεσμοθετημένου ελεγκτικού μηχανισμού, θα καταστεί δυνατό να είναι γνωστό στην υπηρεσία κατά πόσο, οι κάθε φορά αναδεικνυόμενοι ανάδοχοι, παρέχουν Υπηρεσίες στον Οργανισμό, σύμφωνα με τις συμβατικές τους υποχρεώσεις π.χ. ανάδοχοι των μισθωμένων κλινών καταλυμάτων για διεξαγωγή των εκδρομικών προγραμμάτων ή λεωφορείων, συμβεβλημένοι ιδιοκτήτες καταλυμάτων για υλοποίηση του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού.

Αποτέλεσμα του ελέγχου θα είναι η ελαχιστοποίηση παραβατικών ενεργειών. Επίσης η πρόληψη παραλείψεων εκ μέρους των αναδόχων προμηθειών και παρεχόμενων υπηρεσιών, με συνέπεια την αναβάθμιση των πάσης φύσεως υπηρεσιών που παρέχονται στους δικαιούχους.

Β) Συστήνεται Γραφείο Συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), με απώτερο στόχο την ανάπτυξη συνεργασιών με την Ε.Ε. και άλλες Διεθνείς Οργανώσεις και Οργανισμούς με στόχο την βελτίωση και εξυπηρέτηση των δράσεων και στόχων του Οργανισμού, δια της ανταλλαγής απόψεων, αποκόμισης νέων εμπειριών, εξεύρεσης νέων προγραμμάτων αλλά και ανάπτυξης των υπαρχόντων.

¶ρθρο 21

Ανέγερση Βρεφονηπιακών Σταθμών

Δια της προτεινόμενης ρύθμισης Ανέγερση Βρεφονηπιακών Σταθμών, θα παρασχεθεί η ευκαιρία στον Οργανισμό αδαπάνως να εξεύρει χώρους, όπου θα επενδύσει για την ανέγερση Βρεφονηπιακών Σταθμών, στους οποίους φιλοξενούνται παιδιά κυρίως ασθενέστερων οικονομικά οικογενειών.

Ως εκ τούτου, θα ενισχυθεί η Ελληνίδα εργαζόμενη μητέρα αλλά και τα φιλοξενούμενα βρέφη και νήπια θα έχουν την καλύτερη δυνατή φροντίδα τόσο από άποψη διαβίωσής τους αλλά και από παιδαγωγική. Στόχος του Οργανισμού στα επόμενα έτη είναι να ιδρύσει και λειτουργήσει τουλάχιστον (30) νέους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς.

¶ρθρο 22

Παροχή οικονομικού κινήτρου

Η προτεινόμενη διάταξη που αφορά στην παροχή οικονομικού κινήτρου στο μόνιμο και με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικό του Ο.Ε.Ε., κρίνεται επιβεβλημένη διότι το υπάρχον προσωπικό του Οργανισμού μας, καλείται να υλοποιήσει πέραν των νέων προγραμμάτων αυτού, προς όφελος των δικαιούχων του και τον νέο σκοπό αυτού που είναι η υλοποίηση Προγραμμάτων συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε ή και άλλους πόρους.

Συγκεκριμένα με το ν. 3667/ 2008, διευρύνθηκαν οι σκοποί του Οργανισμού και θα υλοποιεί από τούδε και στο εξής, τα άνω συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, ήδη επιτυχώς περαίωσε πανελλαδικά το πρόγραμμα δράσης «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» και ετοιμάζεται για υλοποίηση του νέου προγράμματος.

Η χορήγηση του οικονομικού κινήτρου θα ενισχύσει οικονομικά τους εργαζόμενους στον Οργανισμό και θα συμβάλλει στην αύξηση της απόδοσης και παραγωγικότητος του, επιπλέον δε θα τους εξισώσει οικονομικά με τους υπαλλήλους των ασφαλιστικών οργανισμών οι οποίοι ήδη λαμβάνουν αυτό, με τον ν.3518/2006.

Σημειώνουμε ότι ο προϋπολογισμός του Ο.Ε.Ε. δεν βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού, για κάλυψη των αναγκών του.

¶ρθρο 23

Σύσταση Θέσεων μετακλητών ειδικών συνεργατών

Η διάταξη που αφορά στην σύσταση τριών (3) επιπλέον θέσεων μετακλητών ειδικών συνεργατών για το Γραφείο Προέδρου του Δ.Σ. και οι οποίες θα προστεθούν στις ήδη υπάρχουσες δύο (2) ίδιες θέσεις οι οποίες συστάθηκαν με τον ν. 3144/8-5-2003 άρθρο 21 και συνολικά θα ανέλθουν σε πέντε (5) θέσεις προτείνεται διότι οι ανάγκες της Διοίκησης και κυρίως του Προέδρου του Δ.Σ. είναι επιτακτικές λόγω της αύξησης του αντικειμένου του Οργανισμού των σκοπών και των δράσεων του. Το γεγονός αυτό απαιτεί εξειδικευμένη στελέχωση του Γραφείου Προέδρου με άτομα που θα έχουν την απαιτούμενη μόρφωση και γνώση επί του αντικειμένου του Οργανισμού και ιδιαίτερα μετά και την διεύρυνση των σκοπών αυτού, δια της προσθήκης στους σκοπούς του, της υλοποίησης προγραμμάτων συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. και άλλους πόρους (σχετικός νόμος 3667/2008).

¶ρθρο 24

Λοιπά θέματα Οργανισμού Εργατικής Εστίας

Η διάταξη αυτή αφορά:

Α) Σύσταση θέσεων τακτικού προσωπικού που θα καταστήσει δυνατή την πρόσληψη προσωπικού των ειδικοτήτων Νηπιαγωγών, Νηπιοβρεφοκόμων, για την εύρυθμη λειτουργία των λειτουργούντων Βρεφονηπιακών Σταθμών αλλά και εκείνων οι οποίοι στο μέλλον θα λειτουργήσουν. Η πρόσληψη αυτών των ειδικοτήτων κρίνουμε ότι είναι απαραίτητη, κυρίως για την παροχή υπηρεσιών παιδαγωγικού περιεχομένου με επιστημονικό υπόβαθρο .

Β) Προσθήκη και άλλων κλάδων υπαλλήλων προσωπικού που θα δύνανται να κριθούν ως Προϊστάμενοι των Διευθύνσεων Πληροφορικής και Βρεφονηπιακών Σταθμών (ΒΝΣ) και Κέντρα Εργαζόμενης Νεότητας (KΕΝΕ), κατά πρώτον είναι αναγκαία αφού θα διευρύνει τον κύκλο των υπό κρίση υπαλλήλων δεύτερον εξειδικεύοντας στην Διεύθυνση Πληροφορικής και λόγω μη ύπαρξης σήμερα και για αρκετά έτη στο μέλλον υπαλλήλων κλάδου ΠΕ12 Πληροφορικής να κριθούν, αποδυναμώνει την Διεύθυνση Τεχνικού του Οργανισμού αφού με την υπάρχουσα ρύθμιση δύνανται να κριθούν ως προϊστάμενοι μόνο υπάλληλοι του κλάδου ΠΕ2 Τεχνικού. Όσον αφορά στην Διεύθυνση Βρεφονηπιακών και ΚΕΝΕ διευρύνεται ο κύκλος των κρινομένων υπαλλήλων για κατάληψη θέσεων προϊσταμένων τμημάτων και προστίθενται υπάλληλοι ειδικοτήτων με συναφείς τίτλους σπουδών, με το αντικείμενο του κάθε τμήματος, όπως Νηπιαγωγό, Νηπιοβρεφοκόμοι για το τμήμα ΒΝΣ και αντίστοιχα για το τμήμα ΚΕΝΕ, με Καθηγητές ξένων γλωσσών, Φυσικής Αγωγής, Μουσικής.

Γ) Τα ουσιαστικά προσόντα και κριτήρια ορισμού Προϊσταμένου στη Νομική Υπηρεσία του Οργανισμού. Κρίνουμε ότι θα καταστήσει δυνατή την καλύτερη δυνατή επιλογή προϊσταμένου της υπόψη υπηρεσίας, αφού το πρώτον τίθεται 15ετής προϋπηρεσία στον Οργανισμό και απαιτείται η άρτια επαγγελματική κατάρτιση και ικανότητά του στην διεκπεραίωση των υποθέσεων, η δυνατότητα συνεργασίας του με τους λοιπούς δικηγόρους.

Όσον αφορά στη σύσταση τριών (3) επιπλέον θέσεων δικηγόρων με έμμισθη εντολή στον Οργανισμό θα βελτιώσει το επίπεδο των παρεχομένων υπηρεσιών της υπόψη μονάδας, η οποία λόγω της διεύρυνσης του αντικειμένου και των δράσεων του Οργανισμού απαιτεί μεγαλύτερο αριθμό υπηρετούντων δικηγόρων.

Δ) Όσον αφορά στον κανονισμό χορηγιών παρέχεται η δυνατότητα αύξησης των οικονομικών δυνατοτήτων του Οργανισμού, ώστε μέσω των χορηγιών να υλοποιεί με μεγαλύτερη ευχέρεια τους καταστατικούς του σκοπούς.

Ε) Η προτεινόμενη διάταξη, θα δώσει την ευκαιρία να επιχορηγηθεί και ενισχυθεί οικονομικά η Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων.

ΣΤ) Η προτεινόμενη διάταξη, θα παράσχει τη δυνατότητα αμοιβής των υπαλλήλων που συνοδεύουν τα εκδρομικά προγράμματα του Οργανισμού κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες, ως επόπτες συνοδοί, γεγονός το οποίο σήμερα δε συμβαίνει, διότι σύμφωνα με τις υπάρχουσες διατάξεις οι υπάλληλοί μας αυτοί δεν αμείβονται, αφού δεν είμαστε υπηρεσία, η οποία λειτουργεί επί 24ωρου ή 12ωρου βάσεως όλο το μήνα. Συνεπώς, οι υπάλληλοί μας μέχρι σήμερα για παρεχόμενες υπηρεσίες τους κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες δεν αμείβονται. Η διάταξη αυτή θα ενισχύσει οικονομικά τους υπαλλήλους και θα συμβάλλει στην αύξηση της απόδοσης και παραγωγικότητας τους, δοθέντος ότι το έργο του Οργανισμού έχει αυξηθεί και με την προσθήκη σε αυτό της υλοποίησης προγραμμάτων συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. ή άλλους πόρους.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄

ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ (Ο.Ε.Κ.)

¶ρθρο 25

Επιδότηση ενοικίου του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (Ο.Ε.Κ.)

Σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 2736/1999 οι δικαιούχοι του Ο.Ε.Κ., που παίρνουν επίδομα ενοικίου, επιτρέπεται να συμμετέχουν και σε άλλα στεγαστικά προγράμματα του Ο.Ε.Κ. και η επιδότηση διακόπτεται, όταν στον δικαιούχο παραχωρηθεί κατοικία ή όταν ο δικαιούχος υπογράψει δανειακή σύμβαση, για την χορήγηση του δανείου. Έτσι, σε δικαιούχους που αγοράζουν ημιτελή κατοικία ή προβαίνουν σε ανέγερση κατοικίας σε ιδιόκτητο οικόπεδο, η επιδότηση διακόπτεται με την υπογραφή της δανειακής σύμβασης, χωρίς όμως να έχουν έτοιμη κατοικία να στεγαστούν.

Με την παρούσα διάταξη τροποποιείται το άρθρο 8 του ν. 2736/1999 και σε περίπτωση δανειοδότησης από τον Ο.Ε.Κ. ή χορήγησης επιδότησης επιτοκίου από αυτόν (για χορηγούμενα μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων δάνεια) η επιδότηση θα διακόπτεται, όταν στον δικαιούχο χορηγηθεί όλο το ποσό του δανείου του, δηλαδή αμέσως μετά την πιστοποίηση της Τεχνικής Υπηρεσίας Ο.Ε.Κ., για την χορήγηση της τελευταίας δόσης αυτού.

Συνεπώς, το επίδομα θα χορηγείται αναλογικά για το χρονικό διάστημα, που απαιτείται για την ολοκλήρωση της ανωτέρω διαδικασίας.

¶ρθρο 26

Παροχή οικονομικού κινήτρου

Την τελευταία τετραετία, ο Ο.Ε.Κ.: α) εξομοίωσε τους τρίτεκνους δικαιούχους με τους πολύτεκνους με αποτέλεσμα να αυξηθεί κατακόρυφα ο αριθμός των δικαιούμενων στεγαστικής συνδρομής, β) μείωσε τις ασφαλιστικές προϋποθέσεις με αποτέλεσμα την υπαγωγή περισσότερων δικαιούχων στα στεγαστικά του προγράμματα, γ) επεξέτεινε τη συνεργασία του για υλοποίηση του προγράμματος επιδότησης επιτοκίου με περισσότερες Τράπεζες ( από 5 συνεργαζόμενες το 2002, ο αριθμός σήμερα των συνεργαζόμενων Τραπεζών ανέρχεται σε 12), δ) μετέτρεψε το πρόγραμμα επιδότησης επιτοκίου σε διαρκές, ε) διπλασίασε σχεδόν τα ποσά των ατόκων μικροδανείων (αποπεράτωσης, επέκτασης, επισκευής), αλλά και τα ποσά των ατόκων δανείων που χορηγούνται σε πολύτεκνους και άτομα με ειδικές ανάγκες, τα οποία δεν χορηγούνται πλέον μέσω των Τραπεζών, με την ανάλογη παρακράτηση προμηθειών, αλλά διεκπεραιώνονται εξ ολοκλήρου από τις Υπηρεσίες του Ο.Ε.Κ. και αποστέλλεται το ποσό του δανείου στους δικαιούχους με τραπεζική επιταγή κατ’ οίκον, μέσω του συστήματος ταχυπληρωμής ΕΛΤΑ.

Ενδεικτικά σημειώνεται ότι ενώ το 2004 οι αιτήσεις στο πρόγραμμα επιδότησης επιτοκίου ήταν 13.627, το 2008 ανήλθαν σε 17.323. Αντίστοιχα, οι αιτήσεις μικροδανείων από 3.009 το 2004 ανήλθαν σε 6.427 το 2008, οι αιτήσεις του ειδικού προγράμματος τριτέκνων- πολυτέκνων από 1.045 το 2004 ανήλθαν στις 3.335 το 2008 και τέλος οι αιτήσεις επιδότησης επιτοκίου από 59.395 το 2004 ανήλθαν σε 120.360 το 2008.

Είναι προφανές ότι ο Ο.Ε.Κ. έχει εισέλθει σε μια πορεία ολικής αναβάθμισης, τόσο του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών και παροχών, όσο και της κοινωνικής και αναπτυξιακής προσφοράς του.

Με σκοπό λοιπόν την επιτυχή και ταχύτερη αντιμετώπιση όλων των παραπάνω νέων αναγκών και τη διεκπεραίωση πανελλαδικά των προαναφερθέντων και λοιπών προγραμμάτων του είναι απαραίτητο να δοθεί κίνητρο στο τακτικό και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικό του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας.

Οι όροι, οι προϋποθέσεις και το ύψος αυτού θα καθορίζονται με κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.

Η δαπάνη θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Ο.Ε.Κ.

¶ρθρο 27

Τόκος υπερημερίας ληξιπρόθεσμων οφειλών

Με τη διάταξη του παρόντος άρθρου καθορίζεται το ποσοστό του τόκου υπερημερίας που θα επιβαρύνονται οι δικαιούχοι του Ο.Ε.Κ. σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης εξόφλησης της οφειλής επιτυγχάνεται η ίση αντιμετώπιση των οφειλών όπως επιβάλλει και το Σύνταγμα με την αρχή της ισονομίας.

ΜΕΡΟΣ Γ'

Ρύθμιση Λοιπών Θεμάτων Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας

Θέματα σχετικά με την Απασχόληση

¶ρθρο 28

Αμοιβές Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού στη Μονάδα Ανάλυσης και Τεκμηρίωσης

Στο άρθρο αυτό ορίζονται οι αποδοχές του Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού της Μονάδας Ανάλυσης και Τεκμηρίωσης του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και παρέχεται εξουσιοδότηση για καταβολή πρόσθετης αμοιβής με Κοινή Υπουργική Απόφαση.

¶ρθρο 29

Κεντρική Βιβλιοθήκη Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας

Με αυτή τη ρύθμιση ανατίθεται στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης η αρμοδιότητα της οργάνωσης, λειτουργίας και εποπτείας της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Υπουργείου.

Η αρμοδιότητα αυτή ανήκε παλιότερα στο Τμήμα Εκπαίδευσης Προσωπικού της Διεύθυνσης Οργάνωσης (άρθρο 8 Π.Δ 368/89), πλην όμως δεν περιελήφθη μεταξύ των αρμοδιοτήτων των νεοσυσυσταθεισών με το Π.Δ 152/91 Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και Οργάνωσης και Απλούστευσης Διαδικασιών, με συνέπεια την πλήρη αποδιοργάνωση της.

¶ρθρο 30

Επέκταση διατάξεων

Η ανάπτυξη και εφαρμογή του Εθνικού Συστήματος της πιστοποίησης της Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης που περιλαμβάνει ειδικότερα την πιστοποίηση των Κέντρων Παροχής Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Κ.Ε.Κ.) καθώς και των Εξειδικευμένων Κέντρων Κοινωνικής και Επαγγελματικής Ένταξης κοινωνικά ευπαθών ατόμων – ομάδων (Σ.Υ.Υ.), των προγραμμάτων ΣΕΚ και εκπαιδευτών ΣΕΚ, την εναρμόνιση του Συστήματος Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής με το σύστημα της Αρχικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης κ.λ.π., χαρακτηρίζεται από σταθερή ανάπτυξη, υπόκειται σε έντονη κοινωνική ζήτηση και η σχετική ζήτηση ενισχύεται επιπλέον και εξαιτίας της χρηματοδότησης από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ε.ΚΕ.ΠΙΣ.), ως θεσμοθετημένος προς τούτο φορέας, στα πλαίσια των σκοπών και αρμοδιοτήτων του, κατά την διάρκεια της Δ΄ Προγραμματικής Περιόδου θα αναλάβει δράσεις που συνδέονται με την εφαρμογή του εθνικού συστήματος Πιστοποίησης της Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης, του εθνικού συστήματος της Δια Βίου Κατάρτισης, της πιστοποίησης, προγραμμάτων, περιγραμμάτων, εκπαιδευτών, γνώσεων, δεξιοτήτων, κ.λ.π., ώστε να αφορούν σε όλα τα συστήματα επαγγελματικής κατάρτισης, την ενίσχυσή τους, με στόχο να ανταποκριθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις νέες προκλήσεις της αγοράς εργασίας, σύμφωνα με τα δεδομένα και τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς, αλλά και τα όσα ισχύουν σχετικώς στα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ωστόσο, ενόψει της έναρξης και της θέσεως σε εφαρμογή του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (Ε.Σ.Π.Α.), υφίσταται κενό και έλλειμμα στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο του Ε.ΚΕ.ΠΙΣ. το οποίο θα εμποδίσει την ανάπτυξη των ήδη θεσμοθετημένων σκοπών και αρμοδιοτήτων του, όσον αφορά την εναρμόνιση της ανάπτυξής των δράσεών του στα πλαίσια της εφαρμογής του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (Ε.Σ.Π.Α.).

Συνεπώς η παρούσα πρόταση έρχεται σε συνέχεια προηγούμενων ενεργειών εναρμόνισης του θεσμικού πλαισίου του Ε.ΚΕ.ΠΙΣ. όσον αφορά τόσο το Β΄ όσο και το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (δηλ. στο εκάστοτε ισχύον Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης), με σκοπό να εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις και να εξυπηρετηθούν οι στόχοι που αναφέρονται στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (Ε.Σ.Π.Α.) και αφορούν τον άξονα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» και να καθορίσει την διεύρυνση και εφαρμογή των ρόλων του, σκοπών και αρμοδιοτήτων του, και όσον αφορά το Ε.Σ.Π.Α με τελικό στόχο ένα θεσμικό πλαίσιο των δράσεων του Ε.ΚΕ.ΠΙΣ. εναρμονισμένο και με το Ε.Σ.Π.Α.

¶ρθρο 31

Σκοπός – Αρμοδιότητες

Η Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Κοινοτικών & ¶λλων Πόρων, η οποία συστάθηκε στο Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας σύμφωνα με το άρθρο 1 του π.δ. 475/93 (ΦΕΚ 205/Α), έχει ως σκοπό τη διαχείριση πόρων που προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα και ιδιαίτερα από το Κοινωνικό Ταμείο (¶ρθρο 2 του π.δ. 475/1993). Σύμφωνα δε με το άρθρο 18 παρ. 4 του ν.2224/1994 (ΦΕΚ 112/Α), αρμοδιότητα των διευθύνσεων που υπάγονται στη ΓΓΔΚ & ΑΠ «είναι ο σχεδιασμός, η εφαρμογή, η παρακολούθηση και ο έλεγχος των χρηματοδοτούμενων από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο δραστηριοτήτων».

Σύμφωνα με το άρθρο 41 του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98/Α) «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», οι υπουργοί εκδίδουν κανονιστικές πράξεις κατ’ εξουσιοδότηση νόμου. Κατά συνέπεια, οι Υπουργοί δεν μπορούν να προβούν στην έκδοση αποφάσεων (ΥΑ) ή κατά περίπτωση κοινών υπουργικών αποφάσεων (ΚΥΑ) για θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου τους, εάν δεν υπάρχει διάταξη νόμου που να το επιτρέπει ρητά.

Στην παρ.5 του άρθρου 10 του ν.3614/2007 «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2007-2013», ορίζεται ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και του αρμόδιου κάθε φορά Υπουργού, δύναται να ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα που αφορούν στις προϋποθέσεις, στις διαδικασίες, στους όρους, στα όργανα και σε κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια σχετικά με τη διαχείριση, παρακολούθηση, χρηματοδότηση, υλοποίηση ή άλλη συναφή λεπτομέρεια που συνδέεται με την υλοποίηση πράξεων, οι οποίες συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο. Στη διάταξη αυτή παρέχεται η απαιτούμενη από το άρθρο 41 του π.δ. 63/2005 νομοθετική εξουσιοδότηση για έκδοση κανονιστικών πράξεων στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.

Στην ανωτέρω διάταξη ωστόσο αλλά και εν γένει στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο από τη σύσταση της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Κοινοτικών και ¶λλων Πόρων και μέχρι σήμερα, δεν υφίσταται νομοθετική εξουσιοδότηση προς τον Υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας για την έκδοση κανονιστικών πράξεων, που να αφορούν σε οιαδήποτε δράση που συγχρηματοδοτείται από άλλους πόρους, εκτός του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ). Εκ του λόγου αυτού διαπιστώνεται αδυναμία ουσιαστικής άσκησης αρμοδιοτήτων που αφορούν σε άλλους πόρους από πλευράς της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Κοινοτικών & ¶λλων Πόρων αλλά και εν γένει του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.

Με την προτεινόμενη διάταξη, θα καλυφθεί το κενό και θα υπάρξει η δυνατότητα από τη Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Κοινοτικών & ¶λλων Πόρων αλλά και από το Υπουργείο Απασχόλησης εν γένει να ασκήσει ουσιαστικά όλες τις αρμοδιότητες όσον αφορά τους «άλλους πόρους».

¶ρθρο 32

Θέματα Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.)

Με το άρθρο αυτό επιδιώκεται η επιβεβαίωση της διάταξης του άρθρου 7 του ν. 2224/94 (Α 112), με την οποία ο Οργανισμός Διαμεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.) είναι ανεξάρτητος φορέας και λειτουργεί στο πλαίσιο των διατάξεων του ν. 1876/90 (Α 27) και των κανονιστικών πράξεων, που εκδίδονται με εξουσιοδότησή του, κατά παρέκκλιση των διατάξεων, που αφορούν το δημόσιο τομέα, και που αναφέρονται, μεταξύ άλλων και στις προσλήψεις προσωπικού. Με τη ρύθμιση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού ή προϋπολογισμού Ν.Π.Δ.Δ.

¶ρθρο 33

Πρόγραμμα επιδότησης ανέργων Συνεταιριστικών Λιπασμάτων Α.Ε.

Την 20η Οκτωβρίου 1999 έκλεισε το εργοστάσιο Λιπασμάτων Δραπετσώνας με αποτέλεσμα οι 380 εργαζόμενοι να βρεθούν χωρίς εργασία. Με το Ν. 2778/1999 (ΦΕΚ 295 Α) (άρθρο 43) περίπου 100 απολυμένοι εντάχθηκαν σε πρόγραμμα ειδικής επιδότησης ανεργίας που υλοποιήθηκε με την υπ’ αριθ. 30161/2000 ΚΥΑ (ΦΕΚ 272 Β) αρχικά και στη συνέχεια παρατάθηκε με τους Ν.3144/2003 (ΦΕΚ 111 Α), 3385/2005 (210 Α)και πρόσφατα με το Ν. 3667/2008 (ΦΕΚ 114 Α) «Θέματα ειδικών επιδοτήσεων ανεργίας και άλλες διατάξεις».

Σήμερα, 202 άτομα, πρώην εργαζόμενοι βρίσκονται σε δυσμενή κατάσταση, καθώς δεν υπήρξε κάποια συγκεκριμένη ρύθμιση γι’ αυτούς.

Κατά συνέπεια, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προαναφερόμενα προβλήματα, προτείνεται η παρούσα διάταξη, η οποία αφορά:

Την υπαγωγή των 122 από τους απολυμένους σε πρόγραμμα ειδικής επιδότησης ανεργίας. Το πρόγραμμα αφορά όσους δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις για την ένταξή τους στο αρχικό πρόγραμμα που προβλέφθηκε από τον Ν.2778/99, και οι οποίοι συμπληρώνουν επτάμιση χιλιάδες (7.500) ημέρες ασφάλισης κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και το 50ο έτος της ηλικίας τους μέχρι τις 31/12/2010. Η διάρκεια της ειδικής επιδότησης ανεργίας θα είναι τριάντα έξι (36) μήνες, με δυνατότητα παράτασης για εικοσιτέσσερις (24) μήνες. Το μηνιαίο επίδομα της ειδικής επιδότησης θα είναι ίσο με το 80% του τελευταίου καταβληθέντος μηνιαίου μισθού ή του εικοσιπενταπλασίου του ημερομισθίου που καταβλήθηκε κατά το μήνα που προηγήθηκε της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας, προσαυξανόμενο με τις αυξήσεις που έχουν χορηγηθεί με τις ΕΓΣΣΕ ετών 2000 έως 2008 και δεν θα υπερβαίνει το ποσό των χιλίων διακοσίων (1.200) ευρώ. Η μηνιαία αυτή ειδική επιδότηση θα αναπροσαρμόζεται κατ’ έτος κατά το ποσοστό μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή της Ε.Σ.Υ.Ε., αρχής γενομένης από 1-1-2010.

Στην προτεινόμενη διάταξη, επειδή ακριβώς ελήφθη σοβαρά υπόψη το γεγονός ότι οι απολυμένοι από την επιχείρηση «Συνεταιριστικά Λιπάσματα Α.Ε.» βρίσκονται σε δυσμενή θέση εδώ και εννέα χρόνια, περιλαμβάνεται πρόβλεψη, σύμφωνα με την οποία δύναται να καλυφθούν από το πρόγραμμα τόσες ημέρες ασφάλισης και μέχρι το όριο των χιλίων διακοσίων (1200) ημερών ασφάλισης, όσες υπολείπονται για τη συμπλήρωση:

α) των προϋποθέσεων υπαγωγής στο πρόγραμμα της ειδικής επιδότησης ανεργίας για όσους πληρούν την προϋπόθεση του ορίου ηλικίας, αλλά όχι και των ημερών ασφάλισης ή

β) των κατ’ ελάχιστο απαιτούμενων προϋποθέσεων για λήψη πλήρους σύνταξης, για όσους πληρούν την προϋπόθεση του ορίου ηλικίας, αλλά όχι και των ημερών ασφάλισης.

¶ρθρο 34

Πρόγραμμα ειδικής επιδότησης ανεργίας εργαζομένων της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Α.Ε.

Με το άρθρο 8 του Ν. 3660/08 (ΦΕΚ 78 Α/7-5-2008) προβλέφθηκε η υπαγωγή 150 εργαζομένων, ανδρών και γυναικών, στην επιχείρηση «Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης ΑΕ», που πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν στην επόμενη πενταετία, σε πρόγραμμα ειδικής επιδότησης ανεργίας. Η μηνιαία επιδότηση ορίστηκε ίση με το 80% των καταβαλλομένων κατά το μήνα που προηγείται της λύσης της σύμβασης εργασίας μηνιαίων αποδοχών, χωρίς να υπερβαίνει το ποσό των χιλίων πεντακοσίων ευρώ (1500 €).

Η εν λόγω διάταξη είχε ως στόχο να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που ανέκυψαν σχετικά με το προσωπικό, καθώς η επιχείρηση «ΕΒΖ ΑΕ» έκρινε, βάσει του νέου Επιχειρησιακού της Σχεδίου, απαραίτητη τη μείωση του προσωπικού, λόγω της υπαγωγής της στο νέο Ευρωπαϊκό Καθεστώς Ζάχαρης.

Μετά τη δημοσίευση του ως άνω νόμου διαπιστώθηκε ότι η εν λόγω διάταξη έχρηζε βελτίωσης, γιατί διαπιστώθηκαν δυσκολίες και ερμηνευτικά ζητήματα κατά την εφαρμογή της.

Με το παρόν υπό ψήφιση σχέδιο νόμου ρυθμίζονται τα προβλήματα που ανέκυψαν.