Δέσμη επτά μέτρων για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων και την αύξηση των εξαγωγών, ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γιάννης Παπαθανασίου, κατά τη διάρκεια της 14ης συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών.
Δέσμη επτά μέτρων για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων και την αύξηση των εξαγωγών, ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γιάννης Παπαθανασίου, κατά τη διάρκεια της 14ης συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών:
Πρώτον: Εφαρμογή ειδικού προγράμματος στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων, ύψους 10 εκ. ευρώ για ένα χρόνο. Πρόκειται για ένα έκτακτο πρόγραμμα, το οποίο υλοποιηθεί από τον ΟΠΕ, για λογαριασμό του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Στόχος του είναι να ενισχύσει οικονομικά τις εξαγωγικές επιχειρήσεις για την υλοποίηση στοχευμένων δράσεων (προβολής, συμμετοχής σε εκθέσεις κ.λπ.) που διευκολύνουν την τοποθέτηση των προϊόντων και υπηρεσιών τους στις διεθνείς αγορές. Το πρόγραμμα θα εξειδικευθεί - όσον αφορά τις επιλέξιμες δράσεις, τα κριτήρια επιλογής και τους λοιπούς όρους του των επιχειρήσεων - από τον ΟΠΕ σε συνεργασία με τους κλαδικούς Συνδέσμους των εξαγωγέων (ΣΕΒΤ, ΣΒΒΕ, ΣΕΒΙΤΕΛ, ΕΣΒΙΤΕ, ΠΕΜΕΤΕ, ΣΕΠΒΕ κ.τ.λ.) και στη συνέχεια οι επιχειρήσεις θα υποβάλλουν αιτήσεις για την ένταξή τους σε αυτό.
Δεύτερον: Aύξηση της επιχορήγησης του ΟΠΕ για το 2009, προκειμένου να στηρίξει αποτελεσματικότερα τη συμμετοχή των επιχειρήσεων στις συλλογικές δράσεις που διοργανώνει. Συγκεκριμένα, η εγκεκριμένη επιχορήγηση του ΟΠΕ αυξάνεται από 9 εκατ. ευρώ το 2008 σε 16 εκατ. ευρώ – δηλαδή αυξάνεται κατά 80% περίπου. Έτσι, ενώ το 2008 ο ΟΠΕ κάλυπτε κατά μέσο όρο το 40% περίπου του συνολικού κόστους για τη συμμετοχή των επιχειρήσεων στις δράσεις του, φέτος το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί κατά 30 ποσοστιαίες μονάδες. Ο ΟΠΕ δηλαδή θα καλύπτει το 70% και πλέον του συνολικού κόστους για τη συμμετοχή επιχειρήσεων σε δράσεις, όπως διεθνείς εκθέσεις, επιχειρηματικές αποστολές, Partenariats, προγράμματα matchmaking, road shows κ.λπ.
Τρίτον: Στοχευμένες εκδηλώσεις στο εξωτερικό (προϋπολογισμός 3 εκατ. ευρώ). Προγραμματίζονται να υλοποιηθούν εκδηλώσεις μεγάλης εμβέλειας σε σημαντικά εμπορικά και καταναλωτικά κέντρα του εξωτερικού, με σκοπό την προβολή και προώθηση της σύγχρονης παραγωγικής Ελλάδας, του τουρισμού και του πολιτισμού της χώρας και των επενδύσεων. Οι εκδηλώσεις αυτές θα γίνουν σε συνεργασία με τα Υπουργεία Πολιτισμού και Τουριστικής Ανάπτυξης καθώς και το ΕΛΚΕ, ώστε να μεγιστοποιηθεί το θετικό αποτέλεσμα για τη χώρα μας. Οι δράσεις αυτές αποσκοπούν στην αναβάθμιση της συνολικής εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό, στη δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για τα ελληνικά προϊόντα και τις υπηρεσίες στις διεθνείς αγορές, στην προβολή του τουρισμού και του πολιτισμού και ταυτόχρονα στην ανάδειξη της ελκυστικότητας της χώρας για υποδοχή επενδυτικών και διεθνών δραστηριοτήτων.
Τέταρτον: Συστηματικότερη παρακολούθηση της πορείας των ελληνικών εξαγωγών, μέσω της λειτουργίας ειδικής Επιτροπής. Η Επιτροπή αυτή θα λειτουργεί όσο διαρκεί η κρίση στο πλαίσιο του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών και θα συνεδριάζει ανά δίμηνο, λόγω των συνεχών αλλαγών στις εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία και στο διεθνές εμπόριο. Στόχος της θα είναι η συνεχής παρακολούθηση των τάσεων στις αγορές-στόχους για τις ελληνικές εξαγωγές, ώστε να γίνουν οι κατάλληλες προσαρμογές στο πρόγραμμα του ΟΠΕ στη διάρκεια του 2009, εάν αυτό απαιτηθεί από τις εξελίξεις.
Πέμπτον: Προσαρμογή της στρατηγικής του ΟΠΕ, ώστε να εξυπηρετεί καλύτερα τις ανάγκες των επιχειρήσεων, αλλά και τους στόχους της εξαγωγικής πολιτικής, σε μια έκτακτη και κρίσιμη συγκυρία.
Συγκεκριμένα, με βάση τις σχετικές κατευθύνσεις του ΥΠΟΙΟ, το πρόγραμμα του ΟΠΕ για το 2009 προσαρμόζεται, ώστε να εξυπηρετεί τους παρακάτω στόχους:
- Συγκέντρωση των δραστηριοτήτων του ΟΠΕ σε αγορές που φαίνεται ότι θα πληγούν λιγότερο από τη διεθνή κρίση (όπως η Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) καθώς και σε αγορές που κατευθύνεται ο μεγάλος όγκος των ελληνικών προϊόντων (όπως Γερμανία, ΗΠΑ, Ρουμανία, Βουλγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ρωσία κ.ά.).
- Επικέντρωση σε δράσεις άμεσης αποτελεσματικότητας, όπως οι προσκλήσεις αγοραστών στην Ελλάδα (τα λεγόμενα Partenariats), οι συμμετοχές σε Διεθνείς Εκθέσεις, οι εκδηλώσεις σε καταστήματα του εξωτερικού (in store promotion) και ενθάρρυνση της παρουσίας των επιχειρήσεων σε βασικές αγορές προτεραιότητας.
- Συνδυασμένη προώθηση και προβολή κλάδων με κοινά χαρακτηριστικά, όπως το «Kerasma» για τα τρόφιμα, οίνους και ποτά. Και οι σχετικές εκδηλώσεις θα γίνονται σε συνεργασία με τα Υπουργεία Εξωτερικού, Πολιτισμού και Τουριστικής Ανάπτυξης καθώς και το ΕΛΚΕ. Ο τρόπος προώθησης απεδείχθη ιδιαίτερα αποτελεσματικός, ενώ επιπλέον δημιουργεί συνέργιες μεταξύ των κλάδων, ενδυναμώνει τις σχέσεις των επιχειρήσεων και εξοικονομεί πόρους. Η δεύτερη ομάδα προϊόντων για τα οποία θα γίνουν δράσεις συνδυασμένης προώθησης είναι τα δομικά υλικά, οι υπηρεσίες μελετών και κατασκευών καθώς και ο ξενοδοχειακός εξοπλισμός. Η τρίτη αφορά στα προϊόντα τεχνολογίας και καινοτομίας και η τέταρτη τα προϊόντα μόδας και lifestyle (ένδυμα, γούνα, καλλυντικά, κόσμημα, υπόδημα, αξεσουάρ).
- Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην πραγματοποίηση εκδηλώσεων στην Περιφέρεια. Μετά τις επιτυχημένες δράσεις που υλοποίησε ο ΟΠΕ στη Βόρεια Ελλάδα και την Ήπειρο το 2008 και το πρώτο τρίμηνο του 2009, σε συνεργασία με τα τοπικά Επιμελητήρια, προγραμματίζει επιπρόσθετα μία σειρά δράσεων τύπου Partenariat. Θα πραγματοποιηθούν εννέα τουλάχιστον Partenariats σε πόλεις της Περιφέρειας καθώς και δράσεις προβολής τοπικών προϊόντων, μέσα από τις δραστηριότητες της πρωτοβουλίας «Kerasma» που θα επεκταθούν και στην Ελλάδα.
Εκτον: Εξετάζεται η ενίσχυση εξωστρεφών κλάδων της οικονομίας που αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω της διεθνούς κρίσης. Το ΥΠΟΙΟ ολοκληρώνει δύο μελέτες για τους εξωστρεφείς κλάδους της γουνοποιίας και των ιχθυοκαλλιεργειών. Σκοπός των μελετών αυτών είναι να ζητηθεί η έγκριση της Ε.Ε. για την ενίσχυση των δύο κλάδων με ειδικά προγράμματα στήριξης.
Έβδομον: Διευρύνεται η συνεργασία μεταξύ του ΟΠΕ και του ΕΛΚΕ με στόχο να συνδυαστούν οι δράσεις στο εξωτερικό τόσο την προώθηση των προϊόντων μας όσο και την προσέλκυση ξένων επενδύσεων.