Δύσκολες ώρες για το λιανεμπόριο καταγράφουν τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας σύμφωνα με τα οποία οι πωλήσεις μειώθηκαν περαιτέρω το Μάρτιο κατά 13,8% και συνολικά στο πρώτο τρίμηνο του 2009 κατά 14,3%.
Δύσκολες ώρες για το λιανεμπόριο καταγράφουν τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας σύμφωνα με τα οποία οι πωλήσεις μειώθηκαν περαιτέρω το Μάρτιο κατά 13,8% και συνολικά στο πρώτο τρίμηνο του 2009 κατά 14,3%.
Με εξαίρεση τα καταστήματα ένδυσης-υπόδησης και τα φαρμακευτικά καλλυντικά, όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες εμφάνισαν σημαντική μείωση των πωλήσεων.
Η μείωση των πωλήσεων είναι αποτέλεσμα του περιορισμού της καταναλωτικής δαπάνης των νοικοκυριών, που έφεραν αφενός η κρίση, αφετέρου η επιβράδυνση των τραπεζικών δανείων. Σε κάθε περίπτωση δημιουργεί ασφυκτική πίεση στα καταστήματα λιανικού εμπορίου, που έχουν επιπτώσεις και στην απασχόληση.
Αναλυτικότερα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία ο δείκτης Όγκου (αποπληθωρισμένη αξία πωλήσεων) στο Λιανικό Εμπόριο, του Μαρτίου 2009, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2008, παρουσίασε μείωση κατά 13,8%, έναντι αύξησης 0,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2008 προς το 2007.
Επίσης ο δείκτης όγκου συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων και των λιπαντικών αυτοκινήτων, του Μαρτίου, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2008, παρουσίασε μείωση κατά 18,3%, έναντι αύξησης 7,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2008 προς το 2007.
Η εξέλιξη αυτή προήλθε από τη μείωση του Δείκτη της κατηγορίας καταστημάτων ειδών διατροφής κατά 11,4 %, από τη μείωση του Δείκτη της κατηγορίας καταστημάτων πώλησης καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων κατά 43,4%, και από τη μείωση του Δείκτη της κατηγορίας λοιπών καταστημάτων κατά 16,1%.
Μειώσεις παρουσίασαν οι πωλήσεις:
- Των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων, κατά 12,0%
- Των πολυκαταστημάτων, κατά 17,7%
- Των καταστημάτων καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων κατά 43,4%
- Των καταστημάτων τροφίμων, ποτών και καπνού, κατά 5,7%
- Των καταστημάτων επίπλων-ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού, κατά 23,7%
- Των καταστημάτων βιβλίων- χαρτικών και λοιπών ειδών, κατά 29,0%
Αυξήσεις παρουσίασαν οι πωλήσεις:
- Των καταστημάτων φαρμακευτικών-καλλυντικών, κατά 1,2%
- Των καταστημάτων ένδυσης-υπόδησης, κατά 0,6%
Στο α' τρίμηνο
Συνολικά στο πρώτο τρίμηνο του 2009, ο όγκος των λιανικών πωλήσεων μειώθηκε κατά 14,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008.
Όλοι οι γενικοί δείκτες παρουσίασαν μείωση και συγκεκριμένα οι πωλήσεις των καταστημάτων ειδών διατροφής μειώθηκαν κατά 6,9%, οι πωλήσεις καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 41,1% και κατά 11,8% μειώθηκαν οι πωλήσεις των λοιπών καταστημάτων.
Επίσης οι πωλήσεις κατά ειδικές κατηγορίες καταστημάτων παρουσίασαν τις ακόλουθες μεταβολές:
- Μεγάλα καταστήματα τροφίμων -7,5%
- Πολυκαταστήματα -4,3%
- Καύσιμα-λιπαντικά αυτοκινήτων -41,1%
- Τρόφιμα - ποτά - καπνός -1,3%
- Φαρμακευτικά - καλλυντικά 0,0%
- Ένδυση - υπόδηση +8,7%
- Έπιπλα - ηλεκτρικά είδη οικιακός εξοπλισμός -20%
- Βιβλία χαρτικά λοιπά είδη δώρων -26,%.
Σε τρέχουσες τιμές (χωρίς την αφαίρεση του πληθωρισμού) περιορίζεται ελαφρά η πτώση των λιανικών πωλήσεων, χωρίς να μεταβάλλεται η αρνητική εικόνα.
Ειδικότερα ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων και των λιπαντικών αυτοκινήτων, του μηνός Μαρτίου 2009, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2008, παρουσίασε μείωση κατά 17,6%, έναντι αύξησης 12,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2008 προς το 2007.