Παρά το ανεπανόρθωτο πλήγμα που δέχεται σήμερα το έμβλημα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η χρεοκοπία της General Motors συνοδεύεται από υψηλές προσδοκίες για ουσιαστική εξυγίανση και το ξεκίνημα μιας νέας εποχής για τον αμερικανικό κολοσσό.
Παρά το ανεπανόρθωτο πλήγμα που δέχεται σήμερα το έμβλημα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η χρεοκοπία της General Motors συνοδεύεται από υψηλές προσδοκίες για ουσιαστική εξυγίανση και το ξεκίνημα μιας νέας εποχής για τον αμερικανικό κολοσσό.
Το ποσό των 30 δισ. δολαρίων στοιχηματίζει η αμερικανική κυβέρνηση στην αναδιάρθρωση και την επιστροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας σε τροχιά κερδοφορίας. Η κυβέρνηση Ομπάμα επιχειρεί ριζική αναδιάρθρωση της GΜ, η οποία έως το τέλος του καλοκαιριού αναμένεται να έχει απαλλαχθεί από μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων και να έχει αναδειχθεί ξανά σε μια ανανεωμένη, πλήρως ανταγωνιστική αυτοκινητοβιομηχανία.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το εγχείρημα αυτό εμπεριέχει πολλούς και σημαντικούς κινδύνους, τόσο σε νομικό επίπεδο όσο και όσον αφορά στην αβεβαιότητα για τον ακριβή χρόνο ανάκαμψης της καταναλωτικής ζήτησης για νέα αυτοκίνητα.
Ως κύριος μέτοχος της GM, η κυβέρνηση των ΗΠΑ «κολυμπά» σε άγνωστα νερά και περπατά σε πολιτικά ναρκοπέδια, με κυριότερο πονοκέφαλο την ενδεχόμενη εμπλοκή του Κογκρέσου στην καθημερινή δραστηριότητα και τα επιχειρηματικά σχέδια της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ακόμη και εάν επιβεβαιωθούν τα πιο αισιόδοξα σενάρια και κατορθώσει η GM ανακάμψει δυναμικά μετά τη χρεοκοπία, η κυβέρνηση θα έρθει αντιμέτωπη με σειρά προκλήσεων όπως, μεταξύ άλλων, το κλείσιμο περισσότερων από δέκα εργοστασίων.
Η διευθέτηση των ανεπιθύμητων αυτών τμημάτων της GM μέσω της διαδικασίας της δικαστικής εκκαθάρισης θα χρειαστεί χρόνια, γεγονός που συνεπάγεται επιπλέον έξοδα για τους φορολογούμενους.
Σε περίπτωση επιπλοκών, οι εξασφαλισμένοι δανειστές της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίοι έχουν απαιτήσεις ύψους 6 δισ. δολαρίων περίπου, θα διεκδικήσουν νομικά από την κυβέρνηση την ικανοποίηση των απαιτήσεών τους στην ονομαστική τους αξία.
Οι αξιώσεις τους είναι δυνατό να ικανοποιηθούν μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα παραιτηθούν από όλες τις άλλες απαιτήσεις τους επί των στοιχείων ενεργητικού της GM, όπως αποθέματα, μηχανήματα και απαιτήσεις. Αυτό, όμως, είναι δυνατό να οδηγήσει στη δημιουργία νέων απαιτήσεων από τους δανειστές μελλοντικά, σε περίπτωση που η αξία των εξασφαλίσεων είναι αρκετά χαμηλότερη από την προσυμφωνηθείσα.
Για όσους βλέπουν το ποτήρι «μισογεμάτο», είναι σαφές ότι η χρεοκοπία θα ανοίξει στη GM το δρόμο για ένα από τα πιο επιτυχημένα «νοικοκυρέματα» στην ιστορία του κλάδου. Χτυπημένη ανελέητα από τη νομοθεσία, τον αλληλοσπαραγμό των συνδικάτων και τις πρακτικές διαχείρισης, η GM δεν είχε ποτέ την ευκαιρία να επιλύσει άμεσα και εύστοχα τα προβλήματά της.
Με την κίνηση αυτή, όμως, η νέα διοίκηση θα έχει τη δυνατότητα να περιορίσει στο ελάχιστο τα χρέη της εταιρείας, να μειώσει στο μισό τις αμερικανικές επωνυμίες του χαρτοφυλακίου της, να «κλείσει την πόρτα» σε 2.600 αντιπροσώπους και να συντάξει εκ νέου τις συμβάσεις εργασίας –όλα αυτά, εν μία νυκτί.