Δεν δεν χαθεί ούτε ένα ευρώ από το ΕΠΑΝ Ι διαβεβαίωσε ο υπουργός Ανάπτυξης. Δράσεις προϋπολογισμού 1,7 δισ. ευρώ έως το τέλος του έτους με το ΕΠΑΝ ΙΙ. Ενδιάμεσος στόχος να προκηρυχθούν δράσεις ύψους 1,45 δισ. € μέχρι το φθινόπωρο, ποσό που αντιστοιχεί στο 45% του προγράμματος.
Ικανοποιημένος από τον απολογισμό του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα 2000-2008 (ΕΠΑΝ Ι- Γ’ ΚΠΣ) και αισιόδοξος για την πορεία ενεργοποίησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα 2007- 2013 (ΕΠΑΝ ΙΙ - ΕΣΠΑ), εμφανίστηκε ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης και τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στην Ειδική Γραμματεία για την Ανταγωνιστικότητα.
Όπως διευκρίνισε ο υπουργός το πρόγραμμα της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου λήγει ουσιαστικά σε μερικές μέρες, στις 30 Ιουνίου με την εξαίρεση ορισμένων δράσεων, μικρών όμως δράσεων, του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου που λήγουν το Δεκέμβρη, λόγω μιας παράτασης που είχε δοθεί εξ αιτίας των πυρκαγιών.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του ΕΠΑΝ Ι ανήλθε πάνω από τα 6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα μισά ήταν δημόσια δαπάνη. Όπως επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης, το Μάρτιο του 2004 η απορροφητικότητα του προγράμματος ήταν 14,7%, αλλά όπως προκύπτει από το στοιχεία που παρουσίασε, τα πράγματα εξελίσσονται καλά και όπως υπογράμμισε, δεν χαθεί ούτε ένα ευρώ από το ΕΠΑΝ Ι. «Μάλιστα», συμπλήρωσε, «θα έχουμε κι ένα μαξιλαράκι, όπως λέγεται λαϊκά, καθώς φαίνεται ότι πάμε για απορροφήσεις της τάξεως του 107% που σημαίνει ότι και να γίνουν κάποιες απεντάξεις για λόγους τεχνικούς από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν θα χάσουμε πιστώσεις λόγω αυτής της υπεραπορρόφησης, που αγγίζει όπως σας είπα το 107%».
Σε ό,τι αφορά τον καταμερισμό των δαπανών, στο Γ’ ΚΠΣ στο ΕΠΑΝ το 44% δόθηκε στον τομέα της μεταποίησης, το 25% στην ενέργεια, το 13% στην έρευνα, το 10% στον τουρισμό, το 5% στο εμπόριο πρώτη φορά που έγινε επιλέξιμη δράση το εμπόριο και το 3% σε Τεχνική Βοήθεια του προγράμματος.
Όσον αφορά τα είδη της δράσης που υποστηρίχθηκαν, το 70% των δαπανών δόθηκε για ενισχύσεις προγραμμάτων σε επιχειρήσεις, το 21% για δημιουργία υποδομών, το 6% σε ανθρώπινους πόρους και το 3% στην Τεχνική Βοήθεια.
Ενδεικτικά ο υπουργός ανέφερε ότι το ΕΠΑΝ Ι χρηματοδότησε 22.600 επενδυτικά, υποστήριξε την ίδρυση 4.000 επιχειρήσεων και μέσω των ΚΕΤΑ έδωσε συμβουλευτικές υπηρεσίες σε πάνω από 90.000 επιχειρήσεις. Χρηματοδότησε τη βελτίωση των ενεργειακών υποδομών και κυρίως την ανάπτυξη του φυσικού αερίου (ο σταθμός της Ρεβυθούσας, ο αγωγός με την Τουρκία χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΠΑΝ Ι). Το ΕΠΑΝ Ι επίσης χρηματοδότησε τους περιφερειακούς πόλους καινοτομίας, Clusters, Θερμοκοιτίδες καινοτόμων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ενίσχυσε τις τουριστικές υποδομές.
Παράλληλα, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού, περισσότερα από 100.000 άτομα συμμετείχαν σε προγράμματα κατάρτισης εργαζομένων ή ανέργων, ενώ περισσότερες από 30.000 επιχειρήσεις υποστηρίχθηκαν για την κατάρτιση του προσωπικού τους.
Επίσης μέσω του ΕΠΑΝ ενεργοποιήθηκε για πρώτη φορά το ΤΕΜΠΜΕ το οποίο σε πρώτη φάση έδωσε ενισχύσεις μέσω του ΕΠΑΝ Ι σε περίπου 5.000 επιχειρήσεις με 390 εκατ. για δάνεια και επιδότηση επιτοκίου. Όπως υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης, δόθηκαν 3,2 δισ.€ δάνεια στην πρώτη φάση και πάνω από 6 δισ.€ δάνεια στη δεύτερη φάση, ενώ 77.000 δάνεια ύψους 9,5 δισ.€ από την πρώτη φάση του ΤΕΜΠΜΕ δόθηκαν με ενισχύσεις επιτοκίου που χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΠΑΝ ΙΙ της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ.
Προκυρήξεις 910 εκατ.€ στο πλαίσιο του ΕΠΑΝ ΙΙ
Σε εξέλιξη είναι το ΕΠΑΝ ΙΙ με προκηρύξεις συνολικού ύψους 910 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνουν -μεταξύ άλλων- το πρόγραμμα ΤΕΜΠΜΕ, τα κουπόνια καινοτομίας, την απόσυρση κλιματιστικών, και την ενίσχυση της γυναικείας και νεανικής επιχειρηματικότητας.
Το ΕΠΑΝ ΙΙ έχει τέσσερις βασικούς κατευθυντήριους άξονες:
1. Επιτάχυνση της μετάβασης στην οικονομία της γνώσης, ενίσχυση της καινοτομίας και της τεχνολογίας. Θα δείτε μετά ότι πραγματικά δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση σε αυτό τον τομέα. Αυτός έχει και τη μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με όλους τους τομείς.
2. Ενίσχυση επιχειρηματικότητας και εξωστρέφειας, που αφορά σε ενισχύσεις επιχειρήσεων.
3. Βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, που αφορά σε δράσεις που πρέπει να κάνει και το ίδιο το κράτος για να περιορίσει τη γραφειοκρατία και να στηρίξει την επιχειρηματικότητα.
4. Ολοκλήρωση του ενεργειακού συστήματος της χώρας με ενίσχυση της αειφορίας και της Πράσινης Ανάπτυξης.
Χρηματοδοτούνται μια σειρά από δράσεις σε τομείς όπως: Πράσινη ενέργεια, έρευνα και τεχνολογία, βιομηχανία, τουρισμός, εμπόριο, προστασία του καταναλωτή, πολιτισμός και υγεία.
Όπως έκανε γνωστό ο κ. Χατζηδάκης, έως το τέλος του χρόνου θα έχουν προκηρυχθεί συνολικά δράσεις προϋπολογισμού 1,7 δισ. ευρώ, ενώ ο ενδιάμεσος στόχος για το φθινόπωρο είναι να προκηρυχθούν δράσεις ύψους 1,45 δισ. €, ποσό που αντιστοιχεί στο 45% του προγράμματος.
Στις επικείμενες προκηρύξεις περιλαμβάνονται το πράσινο νησί, η επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου, ενισχύσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, κ.α.
«Εμείς θεωρούμε ότι τα πράγματα εξελίχτηκαν σίγουρα ικανοποιητικά στο πλαίσιο του ΕΠΑΝ Ι, Γ' ΚΠΣ, και η προσπάθεια μας είναι να εξελιχθούν εξίσου ικανοποιητικά στο πρόγραμμα ΕΠΑΝ ΙΙ. Η προσπάθεια μας επαναλαμβάνω είναι όχι μόνο να απορροφήσουμε αλλά και να αξιοποιήσουμε κάθε ευρώ», κατέληξε στις δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης και πρόσθεσε: «Δέσμευση μας από δω και πέρα είναι να παρακολουθούμε πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα, να αντιμετωπίζουμε επιμέρους προβλήματα που είναι αναπόφευκτο να παρουσιάζονται σε τέτοιο μεγάλο πρόγραμμα και να μη χάσουμε ούτε μια μέρα, ούτε 1 €. Αύριο θα έχω τη δυνατότητα να κάνω μια πολύ πιο πλήρη και σε πολύ μεγαλύτερο βάθος παρουσίαση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, όπου οι βουλευτές θα έχουν προφανώς τη δυνατότητα να θέσει ο καθένας και η κάθε μια ερωτήσεις έτσι ώστε να γίνει ένας ευρύς διάλογος και να φωτιστούν όλες οι πλευρές που αφορούν στο ΕΠΑΝ Ι, αλλά προφανώς και στο ΕΠΑΝ ΙΙ».
Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι ως το τέλος Αυγούστου ο σύμβουλος αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ θα υποβάλει συγκεκριμένες προτάσεις για το μοντέλο εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή. Θα ληφθούν υπόψη η ομαλή λειτουργία της αγοράς φυσικού αερίου, το Κοινοτικό Δίκαιο, η κυβερνητική πολιτική για την ανάπτυξη διεθνών διασυνδέσεων φυσικού αερίου και το όφελος για το Δημόσιο.