Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 22 Ιουνίου 2009 14:19

Απάντηση Παπαθανασίου για την ηλεκτρονική υποβολή καταγγελιών στην ΥπΕΕ

Αμεση ήταν η απάντηση του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών Γιάννη Παπαθανασίου σε σημερινό δημοσίευμα απογευματινής εφημερίδας σχετικά με τη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής καταγγελιών στην Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων (ΥπΕΕ). Ανακοίνωση της Υπηρεσίας.

Αμεση ήταν η απάντηση του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών Γιάννη Παπαθανασίου σε σημερινό δημοσίευμα απογευματινής εφημερίδας σχετικά με τη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής καταγγελιών στην Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων (ΥπΕΕ) www.ypee.gr/ypeenew/PIndex.aspx?pid=23 .

Μεταξύ άλλων, στο δημοσίευμα της «Ελευθεροτυπίας» γίνεται λόγος για προσπάθεια να υποκαταστήσουν οι πολίτες τον ελεγκτικό μηχανισμό του υπουργείου Οικονομικών, καταγγέλλοντας οι ίδιοι τους συμπολίτες τους για φορολογικές παραβάσεις.

Επιπρόσθετα η εφημερίδα επικαλείται πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες, με διάταξη του υπουργείου Οικονομίας, «οι ιδιωτικές εταιρείες που θα υποκαταστήσουν μερικώς τις εφορίες, θα αποκτήσουν το δικαίωμα πρόσβασης στα φορολογικά στοιχεία και σε κάθε πληροφορία που αφορά τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία των φορολογουμένων». Αρχικά, υποστηρίζει το δημοσίευμα, η διάταξη αναμένεται ότι θα εφαρμοστεί για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο (1,8 δισ. ευρώ είναι ο στόχος για φέτος).

«Η δυνατότητα κάθε πολίτη να υποβάλει καταγγελία για παράβαση της κείμενης νομοθεσίας από άλλο πολίτη ή επιχείρηση ίσχυε, ισχύει και θα ισχύει σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες και αρχές, τόσο στη χώρα μας όσο και σε όλες τις χώρες του πλανήτη», σημειώνει από την πλευρά του ο κ. Παπαθανασίου και συμπληρώνει :

«Ειδικά στις εφορίες, όλα τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει εκατοντάδες καταγγελίες, οι οποίες μάλιστα έχουν παράγει και συγκεκριμένα αποτελέσματα. Μου κάνει συνεπώς εντύπωση, πως μια διαδεδομένη πρακτική εμφανίζεται σε μερίδα του Τύπου με τον τρόπο που εμφανίζεται».

«Η προσπάθεια περιορισμού της φοροδιαφυγής απαιτεί την ομόθυμη και ειλικρινή συστράτευση όλων με έργα, όχι με λόγια. Αν όλοι οι Έλληνες πλήρωναν τους φόρους που τους αναλογούν, σήμερα δεν θα χρειάζονταν να μιλάμε για ελλείμματα και νέα μέτρα. Δεν μπορεί τώρα, που η ΥπΕΕ έχει δραστηριοποιηθεί και αυξάνει σημαντικά τα έσοδα του Δημοσίου από τη μείωση της φοροδιαφυγής, να συναντά μια τέτοια άδικη αντιμετώπιση», επισημαίνει χαρακτηριστικά στην απάντησή του ο υπουργός και καταλήγει:

«Σε τελική ανάλυση, στην προσπάθεια καταπολέμησης της φοροδιαφυγής όλοι μας κρινόμαστε. Και για την ειλικρίνεια των προθέσεων μας και πολύ περισσότερο για τη συνέπεια των πράξεων μας και της στάσης μας».

Εξάλλου, σε ανακοίνωσή της για το θέμα, η Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων αναφέρει τα εξής:

«Κάθε χρόνο δηλοποιούνται στην Υπ.Ε.Ε., αυτοπροσώπως, εγγράφως, τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά, περίπου 5.000 καταγγελίες πολιτών. Με ηλεκτρονικό τρόπο, μόνο το 2008, η Υπ.Ε.Ε. έλαβε 220 καταγγελίες στη διεύθυνση [email protected] και άλλες 60 σε διάφορες ηλεκτρονικές διευθύνσεις στελεχών της. Αυτή και τις άλλες ηλεκτρονικές διευθύνσεις συγκέντρωσε η Υπ.Ε.Ε. στη «φόρμα επικοινωνίας» που περιέλαβε στο νέο διαδικτυακό της τόπο, στην οποία, με βάση το δικαίωμα των πολιτών να απευθύνονται στις δημόσιες αρχές και την προστασία του, καθόρισε ως προαιρετικά τα πεδία που αναφέρονται στα προσωπικά του στοιχεία.

Η Υπ.Ε.Ε., όπως κάθε δημόσια αρχή, οφείλει, επιπροσθέτως, να λειτουργεί σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας και να δίνει στους πολίτες, απέναντι στους οποίους είναι υπόλογη, όλα τα στοιχεία της λειτουργίας και της δράσης της. Στο πλαίσιο αυτής της αντίληψης, πέραν των άλλων, καθιέρωσε στο νέο διαδικτυακό της τόπο τη δημοσιοποίηση όλων των στοιχείων - αριθμητικών και οικονομικών - που αποτυπώνουν το ελεγκτικό της έργο. Τα στοιχεία αυτά, για πρώτη φορά, δημοσιοποιούνται και τίθενται εν συνόλω στη διάθεση του κοινού και των μέσων ενημέρωσης, προκειμένου να είναι άμεση η γνώση του έργου της υπηρεσίας και προσβάσιμη σε όλους η δραστηριότητά της.

Κατόπιν αυτών, είναι σαφές ότι μετατρέποντας το αυτονόητο σε "μέγα θέμα", ίσως να ικανοποιείται η ανάγκη αδάπανου εντυπωσιασμού, σίγουρα, όμως, δεν εξυπηρετείται η ανάγκη ενημέρωσης του κοινού».