Ισχυρές αντοχές παρουσιάζει η αγορά ποτών στην Ελλάδα, παρά την αρνητική διεθνή συγκυρία, όπως προκύπτει από σχετική πανελλαδική έρευνα που διενήργησε η Stat Bank. Αύξηση 3,9% παρουσίασαν οι πωλήσεις των 107 μεγαλύτερων παραγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων ποτών.
Ισχυρές αντοχές παρουσιάζει η αγορά ποτών στην Ελλάδα, παρά την αρνητική διεθνή συγκυρία, όπως προκύπτει από σχετική πανελλαδική έρευνα που διενήργησε η Stat Bank.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι συνολικές πωλήσεις των 107 μεγαλύτερων παραγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων ποτών αυξήθηκαν το 2008 κατά 3,9% σε περίπου 3 δισ. ευρώ.
Αντιστοίχως, τα συνολικά τους κέρδη μειώθηκαν κατά 2,5% σε 337,2 εκατ. ευρώ.
«Ενδεικτικό των αυξημένων αντοχών του κλάδου είναι το γεγονός ότι ενώ η συνολική αξία των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων κατά το 4μηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2009 έπεσε κατά 17% η αντίστοιχη αξία των εξαγωγών των παραγωγικών επιχειρήσεων ποτών έπεσε κατά 3%», επισημαίνει η Stat Bank.
Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις του δείγματος εργάστηκαν με ένα μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους 11,2% - όταν ενδεικτικά το αντίστοιχο περιθώριο των εταιριών ένδυσης ήταν 4,8%.
Η κεφαλαιακή διάρθρωσή τους δεν εμφάνισε αξιοσημείωτες αλλαγές καθώς τα συνολικά ίδια κεφάλαια παρουσίασαν ελαφρά υποχώρηση 1,5% ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις ανεπαίσθητη αύξηση 1,4%. Παρ’ όλα αυτά, η σχέση ιδίων προς ξένα κεφάλαια θεωρείται υγιής καθώς τα συνολικά ίδια κεφάλαια ανέρχονται σε 3,2 δισ. ευρώ και οι συνολικές υποχρεώσεις 1,8 δισ. ευρώ.
Οι εισαγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις ποτών παρουσίασαν βελτίωση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων, σε αντίθεση με τις παραγωγικές, αν και στη βιομηχανία συγκεντρώθηκε το μεγαλύτερο κομμάτι της κερδοφορίας. Συγκεκριμένα, τα συνολικά καθαρά κέρδη των 51 εμπορικών επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν κατά 9,4% στα 28,1 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη των 56 παραγωγικών επιχειρήσεων μειώθηκαν κατά 3,5% στα 309 εκατ. ευρώ.
Οι παραγωγικές επιχειρήσεις
Στις πρώτες θέσεις κερδοφορίας των παραγωγικών επιχειρήσεων βρέθηκαν οι Coca Cola Τρία Έψιλον, Αθηναϊκή Ζυθοποιία, Χήτος, Pernod Ricard, Λουξ Μαρλαφέκας, Μύθος Ζυθοποιία, ΒΙΚΟΣ, Μαλαματίνας, Κτήμα Λαζαρίδη, Κτήμα γεροβασιλείου, Τσακτσαρλής, Γέργερης και Ποτοποιία Πλωμαρίου – Αρβανίτης.
Όπως προκύπτει, πάντως, από την έρευνα, η συγκέντρωση του κλάδου παραμένει το καθοριστικό στοιχείο αφού 2 εταιρείες εξακολουθούν να αποσπούν το 95% των συνολικών κερδών της βιομηχανίας ποτών. Πρόκειται για την Coca Cola και την Αθηναϊκή Ζυθοποιία οι οποίες εμφάνισαν συνολικά κέρδη 286,3 εκατ. ευρώ.
Οι εμπορικές επιχειρήσεις
Στις πρώτες θέσεις κερδοφορίας των εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων βρέθηκαν οι Diageo Hellas, Καρούλιας, Bacardi Hellas, Ανθίδης, Μπακαλάρος, Μάνκο Γκρουπ, Σιγανός, Μάντης, Γρηγορίου και Αμβυξ.
Και στον τομέα του εμπορίου επικρατεί ένοτνη συγκέντρωση, σημειώνει η Stat Bank. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τρεις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις (Diageo, Καρούλιας και Bacardi) συγκεντρώνουν το 59% των συνολικών κερδών, εμφανίζοντας κέρδη 16,6 εκατ. ευρώ.