Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, εν μέρει, τη δημόσια χρηματοδότηση για έργα υποδομής στο λιμάνι του Πειραιά. «Ναι» στην κατασκευή γέφυρας και μόλων στο σταθμό επιβατών του λιμανιού. «Όχι» στις χρηματοδοτήσεις για το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, εν μέρει, τη δημόσια χρηματοδότηση για έργα υποδομής στο λιμάνι του Πειραιά.
Ειδικότερα, όπως ανακοινώθηκε, η Κομισιόν ενέκρινε τη δημόσια χρηματοδότηση για την κατασκευή γέφυρας πεζών και κατασκευής μόλων στο σταθμό επιβατών του λιμανιού του Πειραιά, έργο κόστους 5,1 εκατομμύρια ευρώ.
Όσον αφορά την κατασκευή της γέφυρας, η Επιτροπή θεωρεί ότι η δημόσια χρηματοδότηση δεν εμπλέκει κρατικές ενισχύσεις, δεδομένου ότι αποτελεί γενικού χαρακτήρα υποδομή, ανοικτή σε όλους τους χρήστες και δεν αποτελεί αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ).
Επίσης, σύμφωνα με την Επιτροπή, δεν συνιστά κρατική ενίσχυση ούτε η χρηματοδότηση της κατασκευής μόλων στο σταθμό επιβατών του λιμανιού. Η Επιτροπή τονίζει ότι το έργο αυτό αφορά δημόσια επένδυση σε λιμενικές εγκαταστάσεις, οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν το αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης, πλην όμως συμβατής με την κοινή αγορά. Και τούτο διότι η Επιτροπή θεωρεί ότι η επένδυση στις εν λόγω λιμενικές εγκαταστάσεις ευθυγραμμίζεται με τους στόχους της ευρωπαϊκής πολιτικής για τις μεταφορές. Αποβλέπει, δηλαδή, στη σύνδεση περιφερειακών περιοχών (των ελληνικών νησιών με την ηπειρωτική χώρα) και σύνδεση με το σιδηροδρομικό σύστημα του αστικού συγκροτήματος Πειραιώς - Αθηνών.
Ωστόσο, η Επιτροπή εκφράζει τις αμφιβολίες της σχετικά με τη δημόσια χρηματοδότηση κατασκευής μόλου και την αγορά διαφόρων τύπων εξοπλισμού στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά, συνολικού κόστους 52,8 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται, επίσης, ότι μέρος των συγκεκριμένων υποδομών και του εξοπλισμού τίθεται στη διάθεση του ΟΛΠ, ενώ το υπόλοιπο πρόκειται να αποτελέσει αντικείμενο εκμετάλλευσης βάσει συμφωνίας παραχώρησης, από ιδιωτική επιχείρηση, που επελέγη μέσω πανευρωπαϊκής ανοικτής πρόσκλησης υποβολής προσφορών.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή θεωρεί ότι η εν λόγω χρηματοδότηση συνιστά κρατική ενίσχυση υπέρ του ΟΛΠ, δεδομένου ότι απαλλάσσει τις λιμενικές αρχές από επενδυτικό κόστος σε εμπορικά εκμεταλλεύσιμες υποδομές, κόστος το οποίο, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα υφίσταντο.
AΠΕ-ΜΠΕ