Ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτουν από την τελευταία έκδοση της κλαδικής μελέτης που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.
Ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτουν από την τελευταία έκδοση της κλαδικής μελέτης που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.
Σύμφωνα με τη Μελέτη της ICAP, ο αριθμός των επιχειρήσεων οι οποίες δραστηριοποιούνται στον κλάδο του παγωτού είναι μεγάλος, ωστόσο η αγορά ελέγχεται από λίγες επιχειρήσεις (υψηλός βαθμός συγκέντρωσης), οι οποίες διαθέτουν κυρίως επώνυμα προϊόντα και καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης.
Οι μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις διαθέτουν αναπτυγμένα δίκτυα διανομής σε όλη τη χώρα και, επιπλέον, διατηρούν σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό τον οποίο ανανεώνουν τακτικά, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις και τα νέα δεδομένα που προκύπτουν στην αγορά. Παράλληλα επενδύουν στο τομέα του marketing και στην προβολή, προκειμένου να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα των εμπορικών τους σημάτων.
Επίσης, μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου, σε ορισμένες περιπτώσεις, προβαίνουν σε συνεργασίες, εξαγορές και συγχωνεύσεις με άλλες εταιρείες ειδών διατροφής.
Στον κλάδο του παγωτού, εκτός από τις μεγάλου μεγέθους παραγωγικές μονάδες δραστηριοποιούνται και πολλές μεσαίου και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις. Το πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις αυτές εστιάζεται στην έλλειψη κεφαλαίων για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε μηχανολογικό εξοπλισμό, για την αναβάθμιση των παραγωγικών τους εγκαταστάσεων και την τυποποίηση των προϊόντων που παράγουν. Κυρίως όμως αντιμετωπίζουν δυσχέρειες στην ανάπτυξη ενός εκτεταμένου δικτύου διανομής, με αποτέλεσμα να διοχετεύουν τα προϊόντα τους κυρίως ή αποκλειστικά σε τοπικές αγορές.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης, η συνολική εγχώρια αγορά παγωτού παρουσίασε διακυμάνσεις την περίοδο 1997-2008. Το 2007, εμφάνισε άνοδο 3,4% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το 2008 παρουσίασε υποχώρηση περίπου 2%. Τα τυποποιημένα παγωτά (ατομικά και οικογενειακά) κάλυψαν το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής κατανάλωσης το 2008 με ποσοστό της τάξης του 76%. Τα ατομικά παγωτά απέσπασαν μερίδιο 49% και τα οικογενειακά απέσπασαν μερίδιο της τάξης του 27%, ενώ το μη τυποποιημένο (χύμα παγωτό) κάλυψε το 24% του συνόλου.
Η εισαγωγική διείσδυση στην αγορά παγωτού τη διετία (2007-2008) κυμάνθηκε μεταξύ 25%-28% και η αντίστοιχη εξαγωγική δραστηριότητα κυμάνθηκε μεταξύ 16%-18%, μειωμένη όμως το 2008 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Σημαντική εξέλιξη στον τομέα του παγωτού αποτελούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label), τα οποία εμφανίζουν ανοδικές πωλήσεις τα τελευταία χρόνια και κατέχουν αξιόλογη θέση στις προτιμήσεις των καταναλωτών. ¶λλη μια τάση που διαπιστώνεται τελευταία είναι εκείνη της αύξησης της κατανάλωσης παγωτού στο σπίτι, ανεξαρτήτως καναλιού διανομής. Η τάση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι, τα παιδιά και γενικά οι νέοι που αποτελούν μια σημαντική κατηγορία καταναλωτών για τις εταιρίες του κλάδου, αφιερώνουν όλο και μεγαλύτερο μέρος του ελεύθερου χρόνου τους στο σπίτι, ενώ παράλληλα ο ελεύθερος χρόνος του μέσου ανθρώπου συνεχώς και περιορίζεται.
Σύμφωνα με την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού (βάσει δείγματος 14 εταιρειών), οι πωλήσεις των παραγωγικών επιχειρήσεων παγωτού για το 2007 αυξήθηκαν κατά 9,25% σε σχέση με το 2006, ενώ το μικτό κέρδος αυξήθηκε με εντονότερο ρυθμό (13,2%). Συνέπεια των παραπάνω ήταν η δραστική βελτίωση του λειτουργικού αποτελέσματος και η εμφάνιση σημαντικού ύψους καθαρών κερδών το 2007. Το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε σε 30,73% το 2007 και η αποδοτικότητα ίδιων κεφαλαίων σε 24,34%.