Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 05 Αυγούστου 2009 15:18

Σε διαβούλευση το σ/ν για την οπτική ίνα στο σπίτι

Το σχέδιο νόμου για την «Οπτική Ίνα στο Σπίτι» παρουσίασε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Ευριπίδης Στυλιανίδης. Στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη παθητικής υποδομής ανοικτής πρόσβασης που θα παρέχει ευρυζωνική σύνδεση μέσω οπτικής ίνας σε 2 εκατομμύρια σπίτια και επιχειρήσεις (τα επτά πρώτα χρόνια) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη καθώς και σε άλλες 52 πόλεις σε όλη την Ελλάδα.

Το σχέδιο νόμου για την «Οπτική Ίνα στο Σπίτι» παρουσίασε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Ευριπίδης Στυλιανίδης. Όπως ανέφερε, στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη παθητικής υποδομής ανοικτής πρόσβασης που θα παρέχει ευρυζωνική σύνδεση μέσω οπτικής ίνας σε 2 εκατομμύρια σπίτια και επιχειρήσεις (τα επτά πρώτα χρόνια) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αλλά και σε άλλες 52 πόλεις σε όλη την Ελλάδα.

Το σχέδιο νόμου τίθεται σε δημόσια διαβούλευση από σήμερα έως τις 7 Σεπτεμβρίου.

Έτος έναρξης του έργου εκτιμάται το 2010, με το χρόνο υλοποίησης του project, σε πρώτη φάση να είναι επτά χρόνια. Υπολογίζεται πως τα πρώτα σπίτια θα αποκτήσουν οπτική ίνα το 2011.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε, ο κ. Στυλιανίδης έκανε λόγο για ψηφιακό άλμα, τονίζοντας πως το σχέδιο νόμου αποτελεί το βασικό εργαλείο που θα οδηγήσει την Ελλάδα από τη θέση του ουραγού στην πρωτοπορία των νέων τεχνολογιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Επισήμανε μάλιστα πως η χώρα μας είναι η πρώτη στην Ευρώπη που αναπτύσσει ένα τέτοιο δίκτυο στο σύνολο της επικράτειας.

Χαρακτηριστικά του έργου

Παρουσιάζοντας τα χαρακτηριστικά του έργου, ανέφερε πως πρόκειται για δίκτυο ανοιχτής πρόσβασης, κάτι που σημαίνει πως ο κάθε πάροχος, ο κάθε φορέας μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτό το δίκτυο. Επίσης είναι δίκτυο τεχνολογικής ουδετερότητας, δηλαδή μπαίνει το βασικό δίκτυο σκοτεινής ίνας και σε αυτό επάνω με βάση τις τεχνολογικές εξελίξεις μπορούν να προσαρμόζονται όλα τα νέα δεδομένα τεχνολογίας τα οποία γεννώνται τα επόμενα χρόνια. Ανέφερε ακόμη πως πρόκειται για ένα παθητικό δίκτυο οπτικών ινών για την κάλυψη των αυξημένων δικτυακών απαιτήσεων των νέων διαδραστικών υπηρεσιών με ελάχιστο κόστος και συμμετρική ευρυζωνική σύνδεση εύρους μεγαλύτερου των 100 Mbps ανά τελικό χρήστη και σύνδεση.

Ο κ. Στυλιανίδης γνωστοποίησε πως δημιουργείται Ειδικός Φορέας Διαχείρισης της υποδομής, που κατασκευάζει, συντηρεί και διαθέτει τη σκοτεινή ίνα σε άλλους παρόχους δικτυακών και ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Ο πάροχος της υποδομής δεν θα προσφέρει υπηρεσίες, είτε τηλεπικοινωνιακές είτε ηλεκτρονικές, δηλαδή είναι ένας ανεξάρτητος φορέας που απλώς χτίζει και διαχειρίζεται και συντηρεί το υφιστάμενο δίκτυο σκοτεινής ίνας. Οι υπηρεσίες θα προσφέρονται από τον πάροχο δικτυακών υπηρεσιών ή από αυτόν καθαυτόν τον πάροχο υπηρεσιών. Η άλλη παροχή, ο πάροχος υπηρεσιών, μπορεί να είναι από μια τηλεόραση ψηφιακή, μια κινητή τηλεφωνία ή οποιοσδήποτε άλλος φορέας μπορεί να προσφέρει τέτοιου είδους υπηρεσίες.

Οικονομικά στοιχεία του έργου

Ο επενδυτικός προϋπολογισμός του έργου καταρχήν αγγίζει τα 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο στόχος είναι το έργο να προχωρήσει με το μοντέλο της σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα. H εθνική συμμετοχή θα είναι 700 εκατομμύρια, 100 εκατομμύρια ανά έτος με βάση την εξέλιξη των υποδομών, ενώ, όπως ανέφεφε ο κ. Στυλιανίδης, 1,4 δισ. θα προσελκύσουμε από ιδιώτες επενδυτές, είτε μέσα από τη χώρα μας είτε έξω από τη χώρα μας.

Θα δημιουργηθούν μέχρι και τρεις εταιρείες ειδικού σκοπού, οι οποίες θα συγκροτηθούν για να αναλάβουν η καθεμία ένα από τα τρία κομμάτια του έργου και η διάρκεια σύμπραξης θα είναι 30 ετών και στη συνέχεια το δίκτυο θα περιέλθει στο κράτος. Αναλογικά το κράτος ουσιαστικά καταβάλλει χρηματοδοτική συμβολή ύψους 350 ευρώ ανά νοικοκυριό ή επιχείρηση για τη διάθεση της οπτικής ίνας. Και κάθε πάροχος δικτυακών ή ηλεκτρονικών υπηρεσιών θα καταβάλλει μηνιαίο μίσθωμα για τη χρήση της ίνας στον «ΕΦΟΔΙΑ», δηλαδή στο φορέα διαχείρισης. Στόχος είναι στα 7 χρόνια να γίνουν 2 εκατομμύρια συνδέσεις.

Οι βασικοί άξονες του σχεδίου νόμου είναι η διασφάλιση των δικαιωμάτων διέλευσης για την εγκατάσταση οπτικών ινών, η διευκόλυνση στην εγκατάσταση του δικτύου οπτικών ινών σε υπάρχουσες υποδομές άλλων δικτύων, η εξασφάλιση της ανοιχτής πρόσβασης, όπως αυτή εξυπηρετείται με τη διευκόλυνση κάθε παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών.

Τα άρθρα του σ/ν

1. Δημιουργείται ανεξάρτητος ειδικός φορέας (ουσιαστικά τρεις φορείς ένας για τη κάθε ζώνη της χώρας), εθνικής υποδομής οπτικών ινών, ο «ΕΦΟΔΙΑ». Ο «ΕΦΟΔΙΑ» απολαμβάνει κατ’ αποκλειστικότητα τα προνόμια τα οποία προβλέπονται στο νόμο.

2. Η υποδομή οπτικών ινών είναι εθνικό, κοινωφελές δίκτυο και για το λόγο αυτό απαλλάσσεται από τα τέλη διέλευσης.

3. Προβλέπονται απλοποιημένες διαδικασίες για την εγκατάσταση της υποδομής σε δημόσια και κοινόχρηστα ακίνητα.

4. Προβλέπονται διαδικασίες για την εγκατάσταση σε προστατευόμενες περιοχές, παραδοσιακούς οικισμούς, αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και ακίνητα μνημεία, σεβόμενοι τον προορισμό αλλά και την ιστορική τους αξία.

5. Επιβάλλεται δυνατότητα συνεγκατάστασης σε υφιστάμενες υποδομές άλλων δικτύων.

6. Περιγράφονται λεπτομερώς οι διαδικασίες έναρξης και εκτέλεσης των εργασιών εγκατάστασης υποδομής σε δημόσια και κοινόχρηστα ακίνητα.

7. Διευκολύνεται η εγκατάσταση υποδομής σε ιδιωτικά ακίνητα και ορίζεται ότι συνιστάται δουλεία σε βάρος των ακινήτων αστικών ή αγροτικών.

8. Η σύνδεση των χρηστών με την υποδομή γίνεται με αίτησή τους κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί οροφοϊδιοκτησίας.

9. Ο «ΕΦΟΔΙΑ» έχει την ευθύνη της συντήρησης της υποδομής.

10. Κανένα νέο κτήριο δεν αδειοδοτείται εάν δεν συμπεριλαμβάνει μελέτη οριζόντιας και κάθετης ινοοπτικής καλωδίωσης.

11. Ο «ΕΦΟΔΙΑ» επίσης δεν επιτρέπεται να ελέγχει ή να ελέγχεται από επιχείρηση που ασκεί δραστηριότητα παρόχου δικτύου ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Δηλαδή στο μετοχικό κεφάλαιο του «ΕΦΟΔΙΑ» μπορεί να συμμετέχουν όλων των τύπων οι εταιρείες, καμία όμως δεν μπορεί να έχει τον απόλυτο έλεγχο του «ΕΦΟΔΙΑ». Το maximum ποσοστό που μπορεί να πάρει μια εταιρεία που παρέχει και άλλου είδους υπηρεσίες είναι μέχρι 49%.

12. Αρμόδια αρχή εποπτείας του ΕΦΟΔΙΑ και εφαρμογής του νόμου ορίζεται η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.