Η υπάρχουσα ρύθμιση για τους ημιυπαίθριους αποτελεί μια ρεαλιστική βάση, η οποία δεν μπορεί να εγκαταλειφθεί, δεδομένου ότι πάνω από 10.000 χώροι έχουν δηλωθεί σε όλη τη χώρα, αναφέρει η ΠΟΜΙΔΑ σε επιστολή της προς την κ. Μπιρμπίλη.
«Η υπάρχουσα ρύθμιση πιστεύουμε ότι αποτελεί μια ρεαλιστική βάση, η οποία δεν μπορεί να εγκαταλειφθεί, δεδομένου ότι πάνω από 10.000 χώροι έχουν δηλωθεί σε όλη τη χώρα, και καθημερινά δηλώνονται περισσότεροι», αναφέρει η ΠΟΜΙΔΑ σε επιστολή της προς την υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη σχετικά με τους ημιυπαίθριους.
Μεταξύ άλλων, σημειώνει πως «η μαζική συμμετοχή των πολιτών στη διαδικασία δήλωσης αλλαγής χρήσης χώρων μπορεί να επιτευχθεί μόνον μέσα από μια φερέγγυα πρόταση της πολιτείας η οποία θα δίνει λύση σε όλες τις πτυχές του προβλήματος και θα τους απαλλάσσει οριστικά από κάθε ανεπιθύμητη παράπλευρη συνέπεια».
Για τους λόγους αυτούς η ΠΟΜΙΔΑ επισημαίνει στην υπουργό πως:
«Α. Η νέα ρύθμιση που θα εισηγηθείτε θα πρέπει να είναι από κάθε άποψη πιο ελκυστική για τον πολίτη από την προηγούμενη. Μόνον έτσι θα έχει μαζική ανταπόκριση και θα επιτύχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, μεταξύ των οποίων και η διόλου ευκαταφρόνητη δημοσιονομική της απόδοση.
Β. Η νέα ρύθμιση δεν θα δημιουργεί νέες γραφειοκρατικές διαδικασίες και περιπέτειες στους πολίτες που έχουν ήδη προσέλθει στην ισχύουσα διαδικασία. Αντίθετα, αν είναι εφικτό, κάθε βελτίωση θα πρέπει να ισχύσει και γι΄αυτούς.
Γ. Η νέα ρύθμιση θα μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις οικοδομές οι οποίες έχουν λάβει οικοδομική άδεια μέχρι και την ημέρα που θα την ανακοινώσετε. Έτσι θα λυθεί και η σύγχυση και οι αδικίες από τον αιφνιδιαστικό χαρακτήρα της αναγγελίας της προηγούμενης ρύθμισης».
Ειδικότερα, οι προτάσεις της ΠΟΜΙΔΑ έχουν ως εξής:
«1. ΜΕΙΩΣΗ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΥΠΟΓΕΙΑ. H ισχύουσα ρύθμιση ορθά καλύπτει και άλλες περιπτώσεις αλλαγής χρήσης νόμιμα δομημένων χώρων στα ισόγεια των κτιρίων, αλλά κυρίως στα υπόγεια. Επειδή στα υπόγεια τα εμβαδά των χώρων που έχουν αλλάξει χρήση δεν είναι μικρά, όπως των ημιυπαιθρίων, και πολλά από αυτά βρίσκονται σε περιοχές με μεγάλες τιμές ζώνης, η εκτίμησή μας είναι ότι το μέτρο θα σημειώσει μεγάλη δημοσιονομική αποτυχία, καθόσον οι ενδιαφερόμενοι θα απόσχουν μαζικά από τη διαδικασία αυτή λόγω του υψηλού κόστους της εισφοράς που θα οφείλουν, η οποία είναι βασισμένη στην τιμή ζώνης α΄ορόφου. Το πρόβλημα μπορεί να διορθωθεί αν, ειδικά και μόνον για τους υπόγειους χώρους, χρησιμοποιηθεί για τον υπολογισμό της εισφοράς και ο κλασσικός μειωτικός συντελεστής 0,60 του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού, δηλαδή μειωθεί το ποσό της εισφοράς υπογείων κατά 40%.
«2. ΣΥΝΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΩΝ. Η ισχύουσα ρύθμιση δεν καλύπτει την αστική πλευρά του θέματος, διότι αφήνει όσους καταβάλουν την εισφορά, απροστάτευτους στις τυχόν κακές διαθέσεις κάποιων συνιδιοκτητών της πολυκατοικίας τους, οι οποίοι μπορούν οποτεδήποτε, με βάση τον κανονισμό της, να ζητήσουν από τα πολιτικά δικαστήρια (διαδικασία του άρθ. 17 παρ. 2 του Κώδ. Πολ. Δικονομίας περί «διαφορών συνιδιοκτητών») την έκδοση δικαστικής απόφασης που θα διατάσσει την κατεδάφιση ή τη βίαιη επαναφορά της χρήσης του σε ότι καθορίζεται από την πράξη σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας του κτιρίου, ακόμη και αν έχει πληρωθεί η εισφορά! Επειδή πολλές φορές, δυστυχώς, οι εξώδικες αλλά και οι δικαστικές αντιδικίες μεταξύ των συνιδιοκτητών διαμερισμάτων πολυκατοικιών φτάνουν στα άκρα, για την νομική ασφάλεια των πολιτών που θα δηλώσουν τους χώρους τους, θεωρούμε απόλυτα αναγκαίο, χωρίς να αλλοιώνει τις διατάξεις ουσιαστικού δικαιόυ, η νέα ρύθμιση να ορίζει ότι:
«Στην περίπτωση κτιρίων που υπάγονται στις εν γένει διατάξεις περί οριζοντίου ιδιοκτησίας δεν εκτελούνται δικαστικές αποφάσεις που διατάσσουν την επαναφορά της χρήσης χώρου στην από την πράξη σύστασης προβλεπόμενη χρήση του, εφόσον έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία δήλωσης και καταβολής της εισφοράς του παρόντος».
3. ΡΕΥΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΔΗΛΟΥΜΕΝΩΝ ΧΩΡΩΝ. Στην περίπτωση δήλωσης αλλαγής χρήσης ισόγειων χώρων που έχουν ανεξαρτησία χρήσης (ισόγειες θέσεις στάθμευσης ή υπόγεια που έγιναν κατοικίες), θα πρέπει ρητά να καθοριστεί ότι οι χώροι αυτοί θα μπορούν να ρευματοδοτηθούν από τη ΔΕΗ με ιδιαίτερο μετρητή ρεύματος, κάτι το οποίο δεν καλύπτεται ή δεν διευκρινίζεται από την υπάρχουσα ρύθμιση.
4. ΠΑΤΑΡΙΑ - ΣΟΦΙΤΕΣ: ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΔΟΜΗΣΗΣ: Εφόσον η ρύθμιση που έχει εισαχθεί καλύπτει μόνον χώρους που βρίσκονται μέσα στο νόμιμο όγκο των οικοδομών, πρέπει η νέα ρύθμιση να συμπεριλάβει τη δυνατότητα νομιμοποίησης των παταριών και των σοφιτών, με τις εξής προυποθέσεις:
* Θα υπάρχει διάγραμμα κάτοψης και τομή από μηχανικό ή αρχιτέκτονα που θα βεβαιώνει ότι αυτά βρίσκονται μέσα στον εγκεκριμένο όγκο του περιγράμματος των οικοδομών, ότι δεν έχει γίνει υπέρβαση του ύψους της οικοδομής και ότι υπάρχει στατική επάρκεια του κτιρίου.
* Η νομιμοποίηση θα καλυφθεί με αντίστοιχη μεταφορά συντελεστή δόμησης που θα μπορεί να πραγματοποιηθεί με απλοποιημένη διαδικασία, όπως έγινε προ δεκαετίας για την αλλαγή χρήσης ισόγειων και υπόγειων χώρων.
5. ΝΕΟΙ ΟΡΟΙ ΔΟΜΗΣΗΣ: ΜΕΙΩΣΗ ΕΜΒΑΔΟΥ ΗΜΙΥΠΑΙΘΡΙΩΝ - ΥΨΟΥΣ ΟΡΟΦΗΣ ΥΠΟΓΕΙΩΝ κλπ. Οι τελευταίες αλλαγές στη νομοθεσία όχι μόνον είναι ατελέσφορες για να περιορίσουν το πρόβλημα των ημιυπαίθριων, αλλά κυριολεκτικά καταστρέφουν τις νέες οικοδομές. Η μείωση του ποσοστού των ημιυπαίθριων και ο καθορισμός μικρότερων διαστάσεων δεν παρεμποδίζουν τη δημιουργία νέων, με άλλα συστήματα. Ομως οι διατάξεις για την ταπείνωση της οροφής των υπογείων τα καθιστούν δυσπρόσιτα ως χώρους στάθμευσης, λόγω της τεράστιας και επικίνδυνης, πλέον, κλίσης που θα έχουν οι ράμπες τους, αυτό δε, μαζί με την ουσιαστική κατάργηση των ισόγειων χώρων στάθμευσης, θα επιδεινώσει το πρόβλημα της στάθμευσης αυτοκινήτων στις πόλεις μας. Γι΄αυτό θα πρέπει να ξαναδείτε τις διατάξεις αυτές, γιατί φοβόμαστε ότι κάνουν ζημιά στις νέες οικοδομές, χωρίς να κάνουν το καλό που επαγγέλλονται».