«Τι θα ήταν τα Χριστούγεννα χωρίς μικρές πολυτέλειες και μεγάλες τύψεις;» διερωτάται το Reuters, το οποίο υποστηρίζει ότι δύο στους τρεις καταναλωτές ενδίδουν περιστασιακά σε πολυτελείς αγορές, μετά από τις οποίες το ένα τρίτο αυτών «βράζει στο καζάνι των τύψεων».
«Τι θα ήταν τα Χριστούγεννα χωρίς μικρές πολυτέλειες και μεγάλες τύψεις;» διερωτάται το Reuters, το οποίο υποστηρίζει ότι δύο στους τρεις καταναλωτές ενδίδουν περιστασιακά σε πολυτελείς αγορές, μετά από τις οποίες το ένα τρίτο αυτών «βράζει στο καζάνι των τύψεων».
Σύμφωνα με την έρευνα σε 8.100 άτομα που διενέργησε η εταιρεία ερευνών Synovate, «κάποιοι από εμάς αισθανόμαστε ότι το αξίζουμε και ενδίδουμε σε ένα καταναλωτικό όργιο χωρίς προηγούμενο. Κάποιοι από αυτούς που ενδίδουν, όμως, βασανίζονται με τις αμφιβολίες σχετικά με το εάν το άντεχε τελικά η τσέπη τους», σημειώνει ο Τζιλ Τέλφροντ, στέλεχος της Synovate.
«Φυσικά, εν μέσω ύφεσης, η αγορά πολυτελών προϊόντων είναι ακόμη πιο προκλητική. Η πώληση προϊόντων που στην πραγματικότητα οι καταναλωτές δεν χρειάζονται την ώρα που οι περισσότεροι αναγκάζονται να αναθεωρήσουν τις δαπάνες τους αποτελεί πρόκληση», προσθέτει.
Παρότι τα πολυτελή αγαθά υποτίθεται ότι δημιουργούν αίσθημα μεγάλης ευχαρίστησης στους καταναλωτές, οι συμμετέχοντες στην έρευνα από την Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική δήλωσαν σε ποσοστό 32% ότι βασανίζονται από τις τύψεις μετά το «αμάρτημα».
Το ποσοστό αυτό ήταν ιδιαίτερα αυξημένο στη Βρετανία, όπου το 72% των ερωτηθέντων απάντησε ότι μπορεί να υποκύπτουν σε αγορές πολυτελών αγαθών, αλλά περίπου οι μισοί εξΆ αυτών –κυρίως γυναίκες– αισθάνονται άσχημα για αυτό.
Σύμφωνα με την έρευνα, ανάλογη «αδυναμία» στα πολυτελή προϊόντα έχουν και οι Αμερικανοί καταναλωτές. «Η αγορά αγαθών πολυτελείας στις ΗΠΑ έχει δεχθεί σφοδρό πλήγμα από την ύφεση. Οι περισσότερες αλυσίδες λιανικής έχουν επανασχεδιάσει τα προϊόντα και τις στρατηγικές επαναξιολόγησής τους ώστε αυτές να ανταποκρίνονται στις νέες συνθήκες», τονίζει ο Μαρκ Μέρι, επικεφαλής έρευνας καταναλωτών στη Synovate των ΗΠΑ.
Λιγότερες ή καθόλου τύψεις φαίνεται ότι αισθάνονται για τις «προκλητικές» αγορές τους οι καταναλωτές στην Ινδία, τη Βραζιλία και την Ολλανδία, κυρίως γιατί οι Ολλανδοί και οι Ινδοί καταναλώνουν «συνειδητοποιημένα», ενώ οι καταναλωτικές συνήθειες των Βραζιλιάνων έχουν έναν «ηδονιστικό» χαρακτήρα, σύμφωνα με την έρευνα.