Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 07 Ιανουαρίου 2008 10:02

Εντονος ο ανταγωνισμός στον κλάδο καλλυντικών

ΜΕ ΣΥΓΚΡΑΤΗΜΕΝΟΥΣ ρυθμούς, που κυμάνθηκαν στο 3% με 4%, εκτιμάται ότι έχουν αυξηθεί οι πωλήσεις στον κλάδο των καλλυντικών το 2007, έναντι του 5% που είχε φθάσει τα προηγούμενα χρόνια, ενώ την ίδια εικόνα αναμένεται να διατηρήσει ο κλάδος και το 2008.

Η αγορά του 1,5 δισ. ευρώ, που μεταφράζονται σε τιμές καταναλωτή οι πωλήσεις των καλλυντικών, αποδεικνύεται ότι δεν έχουν περιθώρια για μεγάλες αυξήσεις, αλλά το κύριο χαρακτηριστικό τους είναι η «μετακίνηση» του καταναλωτικού ενδιαφέροντος.

Τα παραπάνω επισημαίνονται από τους ισχυρούς «παίκτες» του κλάδου, οι οποίοι περιορίζονται πλέον σε μονοψήφιο αριθμό, συγκεντρώνοντας κάτω από την ομπρέλα τους ισχυρά ονόματα από το χώρο της κοσμετικής.

Στη βιομηχανία της ομορφιάς, οι αλλαγές, που γίνονται τα τελευταία χρόνια, αφορούν κυρίως στα δίκτυα διανομής, αποσπώντας σταδιακά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο τα καλλυντικά που πωλούνται από τα φαρμακεία, αλλά και τα ευρείας διανομής, όπως σούπερ μάρκετ, έναντι της επιλεκτικής διανομής. Αξιοσημείωτη είναι η αυξητική τάση που ακολουθούν οι πωλήσεις των φυτικών καλλυντικών από τα φαρμακεία, ενώ τελευταία προστίθενται και μεμονωμένα καταστήματα με ιδιοπαραγόμενα φυτικά καλλυντικά. Αυτές οι αλυσίδες γνωρίζουν σημαντική άνθηση και στο εξωτερικό και συγκεκριμένα σε Ευρώπη, Ασία και ΗΠΑ, όπου ανοίγουν παραρτήματα. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα Apivita, Fresh Line, Μasticha Shop, Mastic Spa, Κορρές και άλλοι. Αλλά και τα Body Shop, που στην Ελλάδα αναπτύσσονται με το θεσμό του franchise, ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία. Μετά την ιδιοκτησιακή αλλαγή και την ένταξη του σήματος Body Shop στον όμιλο της L'Οreal, δεν έχουν ακόμα ανακοινωθεί τα επιχειρηματικά σχέδια για τη νέα επιχειρηματική δράση.

Στους «πωλητές» ειδών περιποίησης και ομορφιάς, τα τελευταία χρόνια προστίθενται και τα κομμωτήρια, ενώ ένα μέρος των πωλήσεων προέρχεται επίσης από τα Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών που λειτουργούν σε αεροδρόμια, μεθοριακούς σταθμούς και πλοία.

Ο έντονος ανταγωνισμός, που χαρακτηρίζει τον κλάδο, έχει ως αποτέλεσμα τη συγκράτηση των τιμών, αλλά και τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, οι οποίοι στρέφονται στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, που είναι φθηνότερα, για να μπορούν να συγκρατούν τις δαπάνες τους. Ανά κατηγορία το μεγαλύτερο μέρος των εξόδων αφορά σε προϊόντα περιποίησης μαλλιών.

Αντίστοιχα, η πτώση που καταγράφει ο τομέας της επιλεκτικής διανομής αλυσιδωτά επηρεάζει τις πωλήσεις του κλάδου των καλλυντικών, αλλά και των εμπορικών επιχειρήσεων, που εξειδικεύονται σε αυτής της κατηγορίας τα προϊόντα.

Οι πωλήσεις στα καταστήματα τύπου Hondos, Βeauty Shop, Sephora, Gallerie de Beaute, καθώς και στα πολυκαταστήματα, όπως Νotos και Attica, προσελκύουν το καταναλωτικό κοινό, λόγω της μεγάλης ποικιλίας που διαθέτουν και του περιθωρίου για καλύτερες προσφορές, λειτουργώντας εις βάρος των μεμονωμένων καταστημάτων που τείνουν να περιοριστούν.

ΜΑΙΡΗ Ι. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ