Στο πλαίσιο ενός νέου γύρου διαδικασιών επί παραβάσει όσον αφορά νομοθετικές ρυθμίσεις για τις τηλεπικοινωνίες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει δύο υποθέσεις στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, κινώντας δύο νέες διαδικασίες επί παραβάσει. Απεστάλησαν επίσης τρεις αιτιολογημένες γνώμες και η δεύτερη φάση μιας διαδικασίας επί παραβάσει, ενώ έληξε η διερεύνηση οκτώ υποθέσεων επί παραβάσει. Το σημαντικότερο θέμα του συγκεκριμένου γύρου των διαδικασιών επί παραβάσει που αφορούν τις τηλεπικοινωνίες είναι η ανεξαρτησία των εθνικών ρυθμιστικών αρχών για τις τηλεπικοινωνίες.
Ως αποτέλεσμα αποφάσεων που ενέκρινε χθες η Επιτροπή, η Πολωνία παραπέμπεται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, καθώς με τις νομοθετικές αλλαγές που θεσπίστηκαν τον Αύγουστο του 2006 συνεχίζει να μην εξασφαλίζεται η πλήρης ανεξαρτησία της πολωνικής ρυθμιστικής αρχής, όπως απαιτείται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η πολωνική κυβέρνηση συνεχίζει να ελέγχει σημαντικό μερίδιο σε σειρά τηλεπικοινωνιών εταιριών, ενώ ο πρωθυπουργός διαθέτει απεριόριστη διακριτική ευχέρεια παύσης του επικεφαλής της εθνικής ρυθμιστικής αρχής, υπονομεύοντας έτσι το ρόλο του.
Η Επιτροπή απέστειλε επίσης επίσημη προειδοποιητική επιστολή (η πρώτη φάση της διαδικασίας επί παραβάσει) στο Λουξεμβούργο, λόγω έλλειψης ανεξαρτησίας της ρυθμιστικής αρχής του. Οι σχετικοί αξιωματούχοι ασκούν επί του παρόντος παράλληλα καθήκοντα κανονιστικής ρύθμισης, αλλά και διαχείρισης, για λογαριασμό φορέα εκμετάλλευσης.
Η υπόθεση εναντίον της Σλοβακίας τέθηκε στο αρχείο, δεδομένου ότι το μερίδιο του υπουργείου στον κατεστημένο φορέα μεταφέρθηκε σε άλλη οντότητα, εξασφαλίζοντας έτσι τη διάκριση κανονιστικών και διαχειριστικών καθηκόντων.
Το Βέλγιο παραπέμπεται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για το θέμα της καθολικής υπηρεσίας. Εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα που αφορούν τον χρηματοοικονομικό μηχανισμό για τα κοινωνικά τιμολόγια και ειδικότερα τον υπολογισμό του καθαρού κόστους και την αθέμιτη επιβάρυνση φορέων εκμετάλλευσης. Εν τω μεταξύ έχει κινηθεί προσφυγή εναντίον της Πολωνίας, επειδή η νομοθεσία σχετικά με τις συμβάσεις καταναλωτών έχει ευρύτερο πεδίο εφαρμογής από ό,τι προβλέπεται στην οδηγία για την καθολική υπηρεσία. Η οδηγία για την καθολική υπηρεσία παρέχει στους συνδρομητές το δικαίωμα καταγγελίας των συμβάσεών τους χωρίς να υφίστανται κυρώσεις, σε περίπτωση τροποποιήσεών τους.
Στην Πολωνία απεστάλη επίσης αιτιολογημένη γνώμη επειδή διατηρεί την κανονιστική ρύθμιση της ευρυζωνικής λιανικής αγοράς χωρίς να έχει διεξαγάγει την ανάλυση αγοράς που απαιτείται βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας. Οι άλλες δύο αιτιολογημένες γνώμες αφορούν την Πορτογαλία και την Κύπρο. Η μεν πρώτη αναφέρεται σε εκ των προτέρων αποκλεισμό φορέων εκμετάλλευσης, εκτός του κατεστημένου φορέα, για την παροχή καθολικής υπηρεσίας, με αποτέλεσμα να μην εξασφαλίζεται ανοιχτή διαδικασία επιλογής, ενώ η δεύτερη αφορά δυσχέρειες κατά την απόκτηση δικαιωμάτων διέλευσης για φορείς εκμετάλλευσης κινητών επικοινωνιών.
Η Επιτροπή μπόρεσε να θέσει στο αρχείο τις διαδικασίες εναντίον του Βελγίου, της Δανίας, της Γερμανίας, του Λουξεμβούργου, της Λετονίας και της Πορτογαλίας, καθώς ο πρώτος γύρος της ανάλυσης της αγοράς που διεξήγαγαν θεωρήθηκε πλήρης. Επίσης έκλεισε και η υπόθεση του Βελγίου όσον αφορά το καθεστώς μεταφοράς σήματος για καλωδιακούς φορείς εκμετάλλευσης στη γαλλόφωνη κοινότητα δεδομένου ότι το βελγικό συνταγματικό δικαστήριο ακύρωσε την σχετική νομοθεσία.
Λεπτομερής εποπτική εικόνα της κατάστασης των διαδικασιών επί παραβάσει περιλαμβάνεται στο δικτυακό τόπο της ΓΔ Κοινωνία της πληροφορίας και Μέσα επικοινωνίας που αφορά θέματα υλοποίησης και επιβολής της νομοθεσίας: http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/implementation_enforcement/infringement/