Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 01 Φεβρουαρίου 2008 10:13

Ρεκόρ επενδύσεων από τους Έλληνες εφοπλιστές το 2007

ΡΕΚΟΡ όλων των εποχών στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων πέτυχαν το 2007, όπως ήταν αναμενόμενο, οι Ελληνες εφοπλιστές, απόδειξη της σημασίας που δίνουν στην ανανέωση και επέκταση του στόλου τους κυρίως μέσω των νέων ναυπηγήσεων. Παράλληλα, το νεότευκτο πλοίο εμφανίζεται ως «πιο φθηνή λύση» από την αγορά ενός secondhand πλοίου δεδομένης και της σημαντικής αύξησης της αξίας των πλοίων λόγω της πολύ καλής ναυλαγοράς των τεσσάρων τελευταίων χρόνων.

Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου «George Moundreas & Co» στη διάρκεια του 2007 οι Ελληνες εφοπλιστές προχώρησαν σε παραγγελίες 556 πλοίων, συνολικής αξίας 31,872 δισ. δολ.

Εμφανής η στροφή των Ελλήνων προς τα πλοία ξηρού φορτίου, καθώς ανά κατηγορία πλοίων τα 113 είναι δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 6.245.000. dwt, τα 371 πλοία ξηρού φορτίου χωρητικότητας 36.568. 400 dwt (σύνολο 484 πλοία, χωρητικότητας 42.813.400 dwt) τα 15 είναι πλοία μεταφοράς υγραερίου, χωρητικότητας 425.000 m3, τα 51 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 380.200 TEU's και τα 6 car carries χωρητικότητας 13.800 οχημάτων.

Όπως επισημαίνει ο κ. Γιώργος Μπάνος εκπρόσωπος του ναυλομεσιτικού οίκου στη διάρκεια του 2007 παρουσιάσθηκε δραματική μείωση των παραγγελιών σε δεξαμενόπλοια σε σύγκριση με προηγούμενα έτη ,σε αντίθεση με τη στροφή που παρατηρήθηκε στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Το 2006 οι παραγγελίες για δεξαμενόπλοια ήταν 221 και για πλοία ξηρού φορτίου μόλις 74.

Επίσης σημαντικά αυξημένες εμφανίζονται οι παραγγελίες σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκ των οποίων η πλειοψηφία αφορούν μεγάλα μεγέθη (από τις 51 συνολικά παραγγελίες, 17 ανήκουν στο +10.000 TEU και άλλες 17 στην κατηγορία 6.500-8.500 TEU).

Δεν κατεγράφησαν παραγγελίες σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, προφανώς ως αρνητική επίπτωση της αναβολής μεγάλων ενεργειακών έργων, ενώ ικανοποιητική κρίνεται η δραστηριότητα σε πλοία μεταφοράς υγραερίου.

Τέλος, αν και χαμηλότερες του αναμενομένου οι συνολικές επενδύσεις διπλασιάσθηκαν σε σύγκριση με το 2006 (στα 31,8 δισ. δολ έναντι 16,7 δισ. δολ. το 2006).

Ο ναυλομεσιτικός οίκος επισημαίνει ακόμη οι σημαντικές παραγγελίες που έχουν στα χέρια τους τα ναυπηγεία τους δίνουν τον απαραίτητο χρόνο να προσαρμόσουν τις τιμές και τους όρους τους σε μία ενδεχόμενη σημαντική πτώση της αγοράς, ενώ, τέλος, υπογραμμίζει σε σχέση με τις οικονομικές εξελίξεις ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία επηρεάζεται ίσως περισσότερο από την πορεία της Κίνας, της Ρωσίας και των άλλων αναπτυσσόμενων χωρών από ότι από τα subprimes και τα χρηματιστήρια.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ