Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 03 Απριλίου 2008 13:31

Σημαντική επιδείνωση του οικονομικού κλίματος το Μάρτιο

Σημαντική υποχώρηση σημείωσε το Μάρτιο ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος, όπως προκύπτει από την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ.

Το γεγονός αυτό, όπως επισημαίνει ο ΙΟΒΕ, φανερώνει ότι η άνοδος του προηγούμενου μήνα ήταν προσωρινή και ότι η πτωτική τάση του δείκτη που έχει ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2007, διατηρείται.

Πιο αναλυτικά, ο εν λόγω δείκτης διαμορφώνεται πλέον στις 98,9 μονάδες, από 102,7 μονάδες τον Φεβρουάριο, κινείται χαμηλότερα των ευρωπαϊκών αντίστοιχων δεικτών και υστερεί αισθητά σε σχέση με την επίδοση του Μαρτίου 2007 (108,3 μονάδες). Η επίδοση του Μαρτίου 2008 είναι η χαμηλότερη των τελευταίων δύο ετών και υστερεί πλέον έναντι και του μέσου όρου της περιόδου 2001-2007.

Οι προσδοκίες στο Λιανικό Εμπόριο και τις Υπηρεσίες υποχωρούν, ενώ οριακή είναι η άνοδος σε Βιομηχανία και τις Κατασκευές. Ο καθοριστικότερος όμως παράγοντας που συμβάλλει στη σημαντική επιδείνωση του κλίματος είναι και πάλι η υποχώρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Αναλυτικότερα:

Στη Βιομηχανία, με εξαίρεση τις προσδοκίες για την παραγωγική δραστηριότητα τους επόμενους μήνες, οι οποίες καταγράφουν μικρή άνοδο, οι εκτιμήσεις για τον όγκο των παραγγελιών σημειώνουν υποχώρηση, ενώ σταθερά διογκωμένο είναι το επίπεδο των αποθεμάτων.

Στις Υπηρεσίες, το κλίμα σημειώνει ελαφρά υποχώρηση, καθώς περιορίζεται ελαφρά το ποσοστό των επιχειρήσεων του τομέα που εμφανίζεται ικανοποιημένο από την εξέλιξη της ζήτησης του τελευταίου τριμήνου και την επιχειρηματική του δραστηριότητα.

Στο Λιανικό Εμπόριο σημειώνεται μικρή υποχώρηση προσδοκιών, καθώς αποκλιμακώνονται σε σχέση με τον Φεβρουάριο, οι πολύ θετικές εκτιμήσεις και προβλέψεις για την πορεία της ζήτησης. Έτσι, τόσο οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα επιχειρηματική δραστηριότητα, όσο και οι προσδοκίες για τη δραστηριότητα τους επόμενους μήνες εξασθενούν, παρόλο που ο όγκος των αποθεμάτων είναι κανονικός για την εποχή.

Στις Κατασκευές οι εκτιμήσεις για το επίπεδο εργασιών παραμένουν δυσμενείς, ωστόσο βελτιώνονται οι προβλέψεις για την απασχόληση.

Τέλος, η άνοδος του δείκτη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Φεβρουάριο αποδεικνύεται παροδική, αφού τον Μάρτιο η εμπιστοσύνη υποχωρεί και πάλι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, με τους Έλληνες καταναλωτές να παραμένουν από τους πιο απαισιόδοξους στην Ευρώπη. Έτσι, τον Μάρτιο η απαισιοδοξία των καταναλωτών για τη γενική οικονομική κατάσταση της χώρας και τη χρηματοοικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους οξύνεται, ενώ περιορίζεται και η πρόθεση για αποταμίευση.

Τέλος, και οι προβλέψεις τους και την εξέλιξη της ανεργίας τους επόμενους 12 μήνες γίνονται ακόμα πιο δυσμενείς.