ΣΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ έχει προσφύγει σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων, που αντιδρούν στην «υπερβολική», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, επιβάρυνση που υφίστανται από την επιβολή του ΕΤΑΚ. Η εν λόγω εξέλιξη προβληματίζει την πολιτική ηγεσία του YΠΟΙΟ, αφού γνωρίζει ότι, στην περίπτωση που δικαιωθούν οι εν λόγω υπόχρεοι και δημιουργηθεί δεδικασμένο, τότε όλο το «σύστημα» του ΕΤΑΚ τινάζεται στον «αέρα».
ΣΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ έχει προσφύγει σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων, που αντιδρούν στην «υπερβολική», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, επιβάρυνση που υφίστανται από την επιβολή του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, αν και η προθεσμία για την υποβολή των δηλώσεων ΕΤΑΚ λήγει στις 27 Ιουνίου, οι εν λόγω επιχειρήσεις έχουν ήδη υποβάλει τα έντυπα στις αρμόδιες ΔΟΥ, με επιφύλαξη όμως, καθώς αμέσως μετά προσέφυγαν στα δικαστήρια αντιδρώντας με τον τρόπο αυτό στην υπέρμετρη φορολογική τους επιβάρυνση που προκαλείται από την εφαρμογή των διατάξεων του σχετικού νόμου.
Η εν λόγω εξέλιξη έχει προβληματίσει ιδιαίτερα την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, αφού γνωρίζει ότι, στην περίπτωση που δικαιωθούν οι εν λόγω υπόχρεοι και δημιουργηθεί δεδικασμένο, τότε όλο το «σύστημα» του ΕΤΑΚ τινάζεται στον «αέρα».
Γεγονός φυσικά που θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις, αφού, μετά την υστέρηση των δημόσιων εσόδων που καταγράφεται στο πρώτο πεντάμηνο του έτους και η οποία υπερβαίνει το 1,3 δισ. ευρώ, οι εισπράξεις από το ΕΤΑΚ αποτελούν «σανίδα σωτηρίας» για την ορθή εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού.
890 εκατ. έσοδα
Υπενθυμίζεται ότι, με βάση τις εκτιμήσεις του προϋπολογισμού, από την εν λόγω «πηγή» αναμένονται για φέτος έσοδα ύψους 890 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων μάλιστα τα 600 εκατ. θα καταβάλουν τα νομικά πρόσωπα, ενώ ανώτατα στελέχη του υπουργείου υπολογίζουν ότι οι εισπράξεις συνολικά από το ΕΤΑΚ θα προσεγγίσουν φέτος το 1,2 δισ. ευρώ.
Για το λόγο άλλωστε αυτό και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου έδωσε ήδη εντολή στους υπηρεσιακούς παράγοντες, όπως εξετάσουν το θέμα και δώσουν λύση που δεν θα αναιρεί όμως την ουσία του νόμου.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι στη δικαιοσύνη έχουν προσφύγει αφενός επιχειρήσεις που έχουν μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους, τους οποίους ιδιοχρησιμοποιούν και για τους οποίους επιβαρύνονται, αφετέρου δε επιχειρήσεις που αντιδρούν στην επιβολή του ελάχιστου φόρου, που ανέρχεται σε ένα ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, στην περίπτωση που το ακίνητο έχει αντικειμενική αξία χαμηλότερη.
Επισημαίνεται ότι η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας των νομικών προσώπων φορολογείται με συντελεστή 6‰, ενώ τα ιδιοχρησιμοποιούμενα για την παραγωγή ή την άσκηση εμπορικής δραστηριότητας κτίσματα των νομικών προσώπων φορολογούνται με συντελεστή 1‰.
Επίσης, τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που επιδιώκουν σκοπούς κοινωφελείς, θρησκευτικούς, φιλανθρωπικούς και εκπαιδευτικούς, φορολογούνται με συντελεστή 3‰, ενώ τα ιδιοχρησιμοποιούμενα για την παραγωγή ή την άσκηση εμπορικής δραστηριότητας κτίσματα των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορολογούνται με συντελεστή 1‰.
Τι προβλέπεται
Από την ισχύουσα νομοθεσία, εξάλλου, προβλέπονται και τα εξής:
* Για τα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές που εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού αξίας ακινήτων, η αξία τους προσδιορίζεται με βάση το σύστημα αυτό.
* Για οικόπεδα που βρίσκονται σε περιοχές στις οποίες δεν ισχύει το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού αξίας ακινήτων, ο προσδιορισμός της αξίας γίνεται με βάση την αγοραία αξία, όπως αυτή διαμορφώνεται με βάση τα συγκριτικά στοιχεία.
* Για ακίνητα στα οποία υπάρχουν κτίσματα εντός οικοπέδου και βρίσκονται σε περιοχές όπου εφαρμόζεται το «μεικτό» σύστημα προσδιορισμού αξίας ακινήτων, η αξία των κτισμάτων υπολογίζεται με αντικειμενικά κριτήρια (έντυπα Κ1, Κ2, Κ3, Κ4, Κ5, Κ6, Κ7, Κ8 και Κ9), ενώ η αξία του οικοπέδου με βάση τα συγκριτικά στοιχεία που βρίσκονται στην αρμόδια ΔΟΥ.
* Για τα αγροτεμάχια ισχύει ο αντικειμενικός προσδιορισμός αξίας γης (ΑΑΓΗΣ).
Το τέλος που αναλογεί καταβάλλεται από τα νομικά πρόσωπα σε τρεις ίσες διμηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη με την υποβολή της εμπρόθεσμης δήλωσης, οι δε υπόλοιπες την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα των διμήνων που ακολουθούν.
Από την άλλη πλευρά, οι πρόσθετοι φόροι που επιβάλλονται στα νομικά πρόσωπα που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις τους έχουν ως εξής:
* Οταν η δήλωση υποβληθεί εκπρόθεσμα, επιβάλλεται πρόσθετος φόρος, που ορίζεται σε ποσοστό 1% και μέχρι 100% επί του φόρου που οφείλεται για κάθε μήνα καθυστέρησης.
* Οταν υποβληθεί ανακριβής δήλωση, επιβάλλεται στον υπόχρεο πρόσθετος φόρος, που ορίζεται σε ποσοστό 2% και μέχρι 200% επί του φόρου την πληρωμή του οποίου θα απέφευγε, για κάθε μήνα καθυστέρησης.
* Οταν δεν υποβληθεί καθόλου δήλωση, επιβάλλεται πρόσθετος φόρος, που ορίζεται σε ποσοστό 2,5% και μέχρι 200% επί του φόρου την πληρωμή του οποίου θα απέφευγε ο υπόχρεος λόγω μη υποβολής της δήλωσης, για κάθε μήνα καθυστέρησης.
* Επιβάλλεται πρόστιμο από 117 ευρώ έως 1.170 ευρώ στους υπόχρεους σε υποβολή δήλωσης, σε περιπτώσεις που δεν προκύπτει ποσό φόρου για καταβολή.
Επισημαίνεται ότι η δήλωση ενιαίου τέλους θεωρείται απαράδεκτη και, συνεπώς, μη υποβληθείσα και δεν παράγει έννομα αποτελέσματα, εφόσον με την υποβολή της δεν καταβλήθηκε η πρώτη δόση, δηλαδή το 1/3 του προκύπτοντος φόρου.