Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 29 Ιουλίου 2008 11:43

Ανεβάζει ταχύτητα η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων - διτρόχων

Αυξημένα κατά 27,7% εμφανίζονται τα συνολικά κέρδη των 263 μεγαλύτερων (βάσει κύκλου εργασιών) εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων αυτοκινήτων, δίτροχων, αξεσουάρ, ανταλλακτικών, ελαστικών κατά το 2007 σε σχέση με το 2006.

Αυξημένα κατά 27,7% εμφανίζονται τα συνολικά κέρδη των 263 μεγαλύτερων (βάσει κύκλου εργασιών) εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων αυτοκινήτων, δίτροχων, αξεσουάρ, ανταλλακτικών, ελαστικών κατά το 2007 σε σχέση με το 2006.

Αυτό προκύπτει από μεγάλη πανελλαδική έρευνα της τράπεζας πληροφοριών για την Οικονομία και τις Επιχειρήσεις STAT BANK, σύμφωνα με την οποία τα συνολικά κέρδη των εν λόγω εταιρειών αυξήθηκαν από 201, 8 εκατομμύρια ευρω το 2006 σε 257,7 εκατομμύρια ευρώ το 2007.

Στην έρευνα συμμετείχαν οι 264 μεγαλύτερες επιχειρήσεις ενώ τα απολύτως συγκρίσιμα στοιχεία αφορούν τις 263 εξ αυτών.

Όλα τα στοιχεία πιστοποιούν ότι η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου – παρά την οικονομική δυσπραγία – παρέμεινε μια από τις κινητήριες δυνάμεις του ελληνικού εμπορίου κατορθώνοντας μάλιστα να «επιταχύνει» τις επιδόσεις της. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ο συνολικός κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκε κατά 14,5% για να υπερβεί τα 11 δισεκατομμύρια ευρώ.

Οι επιδόσεις των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων στηρίζονται σε σημαντικό βαθμό στην πορεία των ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων. Έτσι,

• Το 2006 διατέθηκαν 267.706 νέα και 37.220 μεταχειρισμένα (από το εξωτερικό) επιβατικά

• Το 2007 ταξινομήθηκαν 279.794 νέα επιβατικά και 38.333 εισαγόμενα μεταχειρισμένα

αυτοκίνητα

• Το πρώτο εξάμηνο του 2008 ταξινομήθηκαν 158.674 νέα επιβατικά αυτοκίνητα (0,5% λιγότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2007)

Την ίδια στιγμή αντίστοιχη ήταν η πορεία της αγοράς των διτρόχων. Έτσι,

• Το 2006 είχαν διατεθεί 88.480 μοτοσικλέτες

• Το 2007 η αγορά των δίτροχων ανέβηκε στα 100.458 τεμάχια

• Το πρώτο εξάμηνο του 2008 και η αγορά των δίτροχων εμφάνισε μια ελαφρά υποχώρηση έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2006. Έτσι, από 50.562 δίτροχα το πρώτο εξάμηνο του 2007 η αγορά έπεσε στα 50.222 το αντίστοιχο διάστημα του 2008.

Η πορεία της αγοράς επηρέασε τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών, το 75% των οποίων κινήθηκε στο φάσμα της κερδοφορίας ενώ το 25% εμφάνισε ζημιές. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι παρά την ευφορία που επικράτησε στην αγορά των «2» και «4» τροχών, το ποσοστό των ζημιογόνων εταιρειών δεν είναι μικρό. Το 25% της αγοράς που εμφάνισε ζημιογόνο δραστηριότητα σε συνδυασμό με τις εταιρείες που εμφάνισαν μείωση κερδών αποτελεί μια ακόμη ένδειξη της δυσπραγίας της αγοράς. Συνολικά 95 εταιρείες εμφάνισαν ζημιές ή επιδείνωση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων.

- «Τη μερίδα του λέοντος» απέσπασαν και κατά το 2007 οι εισαγωγικές εταιρείες επιβατικών αυτοκινήτων. Έτσι, οι 37 εισαγωγικές εταιρείες διαχειρίστηκαν το 54,1% του συνολικού τζίρου των εταιρειών του δείγματος ενώ απέσπασαν το 80,2% των συνολικών καθαρών κερδών. Έτσι, οι εν λόγω επιχειρήσεις πραγματοποίησαν συνολικές πωλήσεις της τάξης των6 δισεκατομμυρίων ευρώ ενώ τα καθαρά τους κέρδη (μετά από αύξηση 33,3%) προσέγγισαν τα 207 εκατομμύρια ευρώ.

- Η πολυπληθέστερη κατηγορία των dealers είχε εξαιρετικά λιγότερα οφέλη. Έτσι, οι 167 μεγαλύτεροι dealers αυτοκινήτων της χώρας ενώ διαχειρίστηκαν το 33% του συνολικού τζίρου απέσπασαν μόλις το 3,55 των καθαρών κερδών των εταιρειών του δείγματος. Οι συγκεκριμένοι dealers πραγματοποίησαν συνολικό τζίρο 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ τα συνολικά τους κέρδη έπεσαν κατά 7% για να διαμορφωθούν στα 9 εκατομμύρια ευρώ.

- Οι 25 εταιρείες εμπορίας ανταλλακτικών αυτοκινήτων διαχειρίστηκαν το 2,5% του συνολικού τζίρου της αγοράς, αποσπώντας το 2,8% των κερδών. Αυτά βεβαίως δεν αντιπροσωπεύουν το τζίρο και τα κέρδη από την συνολική εμπορία ανταλλακτικών , αφού το συντριπτικό της κομμάτι περνά μέσα από τις εισαγωγικές εταιρίες. Τα παραπάνω νούμερα αντιπροσωπεύουν τη δραστηριότητα μόνον των εξειδικευμένων εταιρειών ανταλλακτικών.

- Οι 8 εταιρείες αξεσουάρ αυτοκινήτων αν και αύξησαν κατά περίπου 10% τον τζίρο τους διαχειρίστηκαν μόλις 45,7 εκατομμύρια ευρώ, εμφανίζοντας όμως υψηλότερο περιθώριο κέρδους (6,8%). Οι εταιρείες εμπορίας αξεσουάρ αυτοκινήτου αύξησαν τα συνολικά καθαρά κέρδη τους από 1,9 εκατομμύρια ευρώ το 2006 σε 3,1 εκατομμύρια ευρώ το 2007.

- Οι 9 εξειδικευμένες εταιρείες εμπορίας ελαστικών διαχειρίστηκαν το 2,5% του συνολικού τζίρου της αγοράς αποσπώντας το 7,6% των συνολικών κερδών. Τα κέρδη του υποκλάδου αυξήθηκαν κατά 16,7% για να προσεγγίσουν τα 20 εκατομμύρια ευρώ.

- Η μόνη δραστηριότητα που κινήθηκε με αρνητικό πρόσημο στα τελικά αποτελέσματα ήταν αυτή των εταιρειών χρηματοδότησης αυτοκινήτων. Οι 5 εταιρείες του υποκλάδου που συμμετείχαν στην έρευνα εμφάνισαν συνολικές ζημίες 1,6 εκατομμυρίων ευρώ. Η εικόνα αυτή δεν αφορά ασφαλώς όλες τις εταιρίες του υποκλάδου.

- Σε ότι αφορά την αγορά δικύκλων , οι 12 μεγαλύτερες επιχειρήσεις αύξησαν τις συνολικές πωλήσεις τους κατά 9% για να φτάσουν τα 277,5 εκατομμύρια ευρώ. Τα συνολικά τους κέρδη έφτασαν τα 13,7 εκατομμύρια ευρώ.

Πέραν των πλαισίων του δείγματος των 264 επιχειρήσεων «της αγοράς των τροχών» ενδιαφέρον εμφανίζει ένα ακόμη στοιχείο που αφορά την αγορά σκαφών: 4 εταιρείες σκαφών ενώ αύξησαν τον τζίρο τους κατά 22,8% (για να φτάσει τα 50 εκατομμύρια ευρώ) μείωσαν τη κερδοφορία τους κατά 37,2% για να πέσει στις 947.160 ευρώ.