Υπεγράφη η έναρξη της παραχώρησης και των προθεσμιών της σύμβασης της Βορειοδυτικής Οδού Πελοποννήσου, δηλαδή του αυτοκινητοδρόμου «Ελευσίνα -Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα». Από σήμερα ξεκινά η χρηματοδότηση του έργου, ενώ αρχίζουν να τρέχουν και προθεσμίες για την ολοκλήρωση τμημάτων του.
Υπεγράφη η έναρξη της παραχώρησης και των προθεσμιών της σύμβασης της Βορειοδυτικής Οδού Πελοποννήσου, δηλαδή του αυτοκινητοδρόμου «Ελευσίνα -Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα».
Όπως δήλωσε ο κ. Γιώργος Σουφλιάς, με την έναρξη των προθεσμιών υλοποίησης του έργου, ενεργοποιούνται και οι 70 δανειακές συμβάσεις που έχουν υπογραφεί μεταξύ του παραχωρησιούχου και τραπεζών. Αυτό σημαίνει, συνέχισε, ότι αρχίζει από σήμερα και η χρηματοδότηση του έργου. Σημείωσε ακόμη πως δεν θα υπάρχει εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στα έργα που κατασκευάστηκαν παλαιότερα με συμβάσεις παραχώρησης.
Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για ένα έργο μαμούθ μήκους 365 χιλιομέτρων και συνολικού κόστους 2,8 δισ. ευρώ, μεγαλύτερου από το κόστος της Αττικής Οδού και της γέφυρας Ρίου Αντιρρίου μαζί.
Ο κ. Σουφλιάς διευκρίνισε ακόμη πως τα 283,7 χλμ. θα κατασκευαστούν από την αρχή και τα υπόλοιπα 81,7 χλμ. θα βελτιωθούν και θα αναβαθμιστούν σε αυτοκινητόδρομους υπάρχοντα τμήματα της οδού.
Γνωστοποίησε επίσης πως το κρίσιμο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος -Πάτρα, θα διαθέτει τρεις άνετες λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε ρεύμα, με διαχωριστική νησίδα ασφαλείας πλάτους 2 μέτρων κατ’ ελάχιστο ανάμεσα στα δύο ρεύματα και θα εξυπηρετεί άνετα, με πλήρη ασφάλεια, υπερτριπλάσια κίνηση από τη σημερινή, επιτρέποντας σε όλα τα σημεία του την ανάπτυξη ταχύτητας 120 χλμ. την ώρα. Τα δε πρώτα 20 χιλιόμετρα, μέχρι το Κιάτο αλλά και όλα τα τεχνικά έργα μέχρι την Πάτρα θα έχουν πλάτος 33,15 μέτρα, ικανό να δεχθεί την προσθήκη μιας τέταρτης λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, όταν αυτό καταστεί αναγκαίο.
Από σήμερα λοιπόν «τρέχουν» οι ακόλουθες αποκλειστικές προθεσμίες για την ολοκλήρωση τμημάτων του έργου:
- Εντός 12 μηνών: ολοκλήρωση εργασιών στην Εθνική Οδό Κορίνθου - Πατρών για άρση επικινδυνότητας και βελτίωση κυκλοφοριακών συνθηκών.
- Εντός 20 μηνών: ολοκλήρωση αναβάθμισης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα - Κόρινθος.
- Εντός 42 μηνών: ολοκλήρωση του τμήματος Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος.
- Το υπόλοιπο τμήμα Πύργος - Τσακώνα μήκους 90 χλμ. θα περαιωθεί μέσα στη συνολική προθεσμία των 70 μηνών.
Τεχνική Περιγραφή του έργου
1. Στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα μήκους 120 χλμ.
Ο δρόμος σε όλα τα δύσκολα ή περιβαλλοντικά ευαίσθητα σημεία του ακολουθεί νέα χάραξη, όπου κυριαρχούν οι σήραγγες και οι κοιλαδογέφυρες. Ειδικότερα, νέα χάραξη έχουμε στις περιοχές: Κιάτο, Γεληνιάτικα, Ξυλόκαστρο, Λυκοποριά, Μαύρα Λιθάρια, Αιγείρα, Πλάτανος, Ελίκη, Αίγιο, Σελιανίτικα, ¶βυθος, Παναγοπούλα και Αραχωβίτικα.
Στα λοιπά τμήματα ακολουθείται η υφιστάμενη εθνική οδός όπου το σημερινό πλάτος των 12,5 μέτρων γίνεται 26,5 μέτρα και αλλάζουν με νέα βελτιωμένη χάραξη οι καμπύλες του δρόμου, ώστε να επιτρέπεται σε αυτές η ασφαλής διέλευση με ταχύτητα 120 χλμ./ώρα.
Επίσης, στα πλαίσια του τμήματος Κόρινθος - Πάτρα πρόκειται να κατασκευαστούν:
- Σήραγγες συνολικού μήκους 27,6 χλμ. μονού κλάδου
- 61 γέφυρες άνω των 20μ. μήκους 4.500μ., εκ των οποίων η μεγαλύτερη έχει μήκος 180 μ.
- 13 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι με σύγχρονα γεωμετρικά χαρακτηριστικά
- 135 ανισόπεδες διαβάσεις τοπικού δικτύου.
2. Στο τμήμα Πάτρα - Πύργος- Αλφειός μήκους 87,5 χλμ.,
Ο νέος αυτοκινητόδρομος ακολουθεί εντελώς νέα χάραξη, εκτός από τα 14,5 πρώτα χιλιόμετρα έξω από την Πάτρα.
Επίσης, στα πλαίσια του τμήματος αυτού πρόκειται να κατασκευαστούν :
- 35 Γέφυρες άνω των 20μ. μήκους 2200μ.
- Σήραγγες συνολικού μήκους 820 μ.
- 10 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι με σύγχρονα γεωμετρικά χαρακτηριστικά
- 57 ανισόπεδες διαβάσεις τοπικού δικτύου
3. Στο τμήμα Αλφειός - Καλό Νερό - Τσακώνα, μήκους 76,2 χλμ.
α) Σε όλα τα περιβαλλοντικά ευαίσθητα σημεία, σε μήκος 30 χλμ. και ειδικότερα, στις θέσεις Επιτάλιο, Σαμικό, Ζαχάρω, Καλό Νερό, Κοπανάκι, ακολουθείται εντελώς νέα χάραξη.
Στα λοιπά 46,2 χλμ. ακολουθείται γενικώς η χάραξη της υφιστάμενης εθνικής οδού, με πλήρη ανακατασκευή, υπερδιπλασιασμό του πλάτους και νέα βελτιωτική χάραξη σε όλες τις καμπύλες.
Επίσης, στο τμήμα αυτό πρόκειται να κατασκευαστούν:
- 20 γέφυρες μεγάλες άνω των 20μ. σε μήκος 1700μ.
- Σήραγγες και λοιπά υπόγεια τμήματα (cut and cover), συνολικού μήκους 600μ.
- 8 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι με σύγχρονα γεωμετρικά χαρακτηριστικά
- 58 Ανισόπεδες διαβάσεις
β) Συμπλήρωση και βελτίωση υφιστάμενων τμημάτων
Στα Υφιστάμενα τμήματα Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα - Κόρινθος μήκους 63,4 χλμ. και Παράκαμψη Πάτρας μήκους 18,3 χλμ., που θα συμπληρωθούν και θα βελτιωθούν από τον Παραχωρησιούχο, προβλέπεται:
- Αντιολισθηρά οδοστρώματα με δομικές βελτιώσεις και εξασφάλιση απορροής επιφανειακών υδάτων
- Αντικατάσταση των μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας με new jersey και στη μεσαία νησίδα εξασφάλιση λωρίδων καθοδήγησης
- Βελτίωση όλων των Ανισόπεδων Κόμβων
- Εργασίες ασφάλειας της κυκλοφορίας (safety audit)
- Έργα αντιπλημμυρικής προστασίας
- Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις
- Σήμανση (Οριζόντια και κατακόρυφη) με σύγχρονες προδιαγραφές
- Εργασίες Βαριάς συντήρησης, σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές
- Ευστάθεια πρανών ορυγμάτων και επιχωμάτων
- Επισκευή και Συντήρηση όλων των Τεχνικών του Έργου
- Πλευρικές διαμορφώσεις με αποκατάσταση πρανών, καθαρισμό, φυτεύσεις, εξοπλισμό ασφαλείας.
γ) Εξυπηρέτηση Οδηγών - Υποστηρικτικές λειτουργίες
Για την καλύτερη διαχείριση του αυτοκινητόδρομου και την εξυπηρέτηση των οδηγών σε όλο τον οδικό άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα και Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα προβλέπεται η ανάπτυξη των ακόλουθων υποστηρικτικών λειτουργιών:
-Πλήρες ηλεκτρονικό σύστημα σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου για ενημέρωση οδηγών, διαχείριση της κυκλοφορίας και παρακολούθηση από τα Κέντρα Λειτουργίας και Συντήρησης, καθώς και την ενεργοποίηση σε περίπτωση εκτάκτων συνθηκών.
-Δημιουργία 8 Κέντρων Λειτουργίας και Συντήρησης με διάθεση εγκαταστάσεων στην Πυροσβεστική και στην Τροχαία, καθώς και χώρων για εγκατάσταση εξοπλισμού συντήρησης.
-Ανάπτυξη 10 Αμφίπλευρων Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).