Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 06 Οκτωβρίου 2008 15:51

Βρόχος για το θαλάσσιο εμπόριο η πιστωτική κρίση

Η πρόσβαση στις πιστώσεις είναι το οξυγόνο του θαλάσσιου εμπορίου και η συρρίκνωση της πιστωτικής αγοράς έχει περιορίσει σημαντικά την πρόσβαση αυτή, απειλώντας με αφανισμό τους πράκτορες μεταφορών και τα ναυπηγεία με τα ασθενέστερα στοιχεία.

Η πρόσβαση στις πιστώσεις είναι το οξυγόνο του θαλάσσιου εμπορίου και η συρρίκνωση της πιστωτικής αγοράς έχει περιορίσει σημαντικά την πρόσβαση αυτή, απειλώντας με αφανισμό τα μικρά ναυπηγεία.

«Η πιστωτική κρίση έχει προκαλέσει εκνευρισμό στις τράπεζες και το τελευταίο πράγμα που έχουν στο μυαλό τους είναι να χορηγήσουν νέα δάνεια» αναφέρει ο Ομάρ Νόκτα, αναλυτής της επενδυτικής τράπεζας Dahlman Rose. «Το μεγαλύτερο πλήγμα έχουν δεχθεί συγκεκριμένοι πλοιοκτήτες και ναυπηγεία».

Επιδείνωση αναμένεται για το συντριπτικό ποσοστό του κλάδου της ναυτιλίας, μέσω της οποίας διακινούνται πρώτες ύλες όπως σιδηρομεταλλεύματα, άμμος και τσιμέντο. Περισσότερο από το 90% των εμπορευμάτων παγκοσμίως μεταφέρονται μέσω θαλάσσης.

Η πρόσβαση στις πιστώσεις έχει περιορισθεί εξαιτίας της ατυχούς αυτής συγκυρίας στον κλάδο μετά από πολλά έτη ισχυρούς ανόδου σε αγορές όπως η Ινδία και η Κίνα –σε συνδυασμό με υπέρογκες επενδύσεις σε υποδομές– η οποία πυροδότησε την κατασκευή καινούργιων πλοίων, με αποτέλεσμα να έχουν συσσωρευτεί στα βιβλία των ναυπηγίων ανεκτέλεστες παραγγελίες τριετίας.

Οι παραγγελίες ανέρχονταν σε 10.000 πλοία την 1η Αυγούστου. Ωστόσο, είναι άλλο πράγμα να παραγγέλνεις τα πλοία και άλλο να τα πληρώνεις.

«Παρατηρήθηκε περαιτέρω επιδείνωση (στις συνθήκες δανεισμού) στη διάρκεια του καλοκαιριού», δήλωσε τον προηγούμενο μήνα ο επικεφαλής της διεύθυνσης ναυτιλιακής χρηματοδότησης της νορβηγικής τράπεζας DnB NOR.

Ορισμένα από τα καινούργια ναυπηγεία (στη Ν. Κορέα και την Κίνα) θα βρεθούν ενώπιων πολύ δυσάρεστων εκπλήξεων» εκτιμά ο κ. Πόλυς Χατζηιωάννου, διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers Inc. «Δεν θα είναι σε θέση να παραδώσουν κάποια από τα πλοία».

«Επίσης, κάποιες μικρότερες εταιρείες φορτώσεων θα αντιμετωπίσουν προβλήματα στην εξασφάλιση χρηματοδότησης για την αποπληρωμή των πλοίων που έχουν παραγγείλει».

Πολλές από αυτές τις εταιρείες κατέβαλαν ποσοστό 20% έναντι των πλοίων τους υπό καλύτερες συνθήκες στην πιστωτική αγορά, αλλά θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες για την εξασφάλιση του υπόλοιπου ποσού, αναφέρει ο κ. Χατζηιωάννου.

Πηγή: Reuters