Βήμα προς βήμα «χτίζει» το λιμενικό της δίκτυο στην Ευρώπη η Κίνα, μέσω των δύο μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων που διαθέτει, την Cosco και την China Merchant Marine.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Βήμα προς βήμα «χτίζει» το λιμενικό της δίκτυο στην Ευρώπη η Κίνα, μέσω των δύο μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων που διαθέτει, την Cosco και την China Merchant Marine.
Τελευταίο απόκτημα, το 24,9% του terminal CTT του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Αμβούργου από την Cosco.
Την απόφαση αυτή έλαβε χθες ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς, περίπου μία εβδομάδα πριν πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στην Κίνα, με πολύ μεγάλη επιχειρηματική συμμετοχή. Ο Γερμανός καγκελάριος, μάλιστα, προκειμένου να αντιμετωπίσει από τη μια την εσωτερική αντιπολίτευση -η οποία δεν ήθελε να κλείσει το deal που είναι υπό διαπραγμάτευση εδώ και 18 μήνεςκαι από την άλλη τις προσδοκίες του ναυτιλιακού κέντρου του Αμβούργου, το οποίο θεωρεί ότι θα πολλαπλασιαστούν οι ευκαιρίες ανάπτυξης στο μεγάλο λιμάνι της χώρας, έριξε το ποσοστό που θα μεταβιβαστεί στην Cosco από το 35% στο 24,9%.
Το λιμάνι του Αμβούργου, που είναι το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη στη διακίνηση containers, εξέδωσε μάλιστα ανακοίνωση, η οποία φέρνει στην επιχειρηματολογία που είχαν χρησιμοποιήσει οι ελληνικές κυβερνήσεις όταν ο κινεζικός κολοσσός Cosco έπαιρνε υπό τον πλήρη έλεγχό του το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο είναι το πέμπτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη όσον αφορά τη διακίνηση containers.
Η διοίκηση του λιμένα τονίζει ότι ούτε η CTT (το ένα από τα τρία terminals) ούτε η HHLA ούτε το λιμάνι του Αμβούργου εν γένει θα πουληθούν στην Κίνα. «Η HHLA θα παραμείνει ανεξάρτητη, εισηγμένη εταιρεία με σημαντικότερο μέτοχο την Ελεύθερη και Χανσεατική πόλη του Αμβούργου» επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση. Όσον αφορά το γιατί η Cosco είναι σημαντική για το γερμανικό λιμάνι, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει χάσει μέρος της δυναμικής του και τη δεύτερη θέση στο ευρωπαϊκό βάθρο από αυτό της Αμβέρσας, οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Περίπου το 30% των containers του γερμανικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων προέρχεται από την Κίνα, ενώ η Cosco έχει δεσμευθεί να αυξήσει περαιτέρω τη διακίνησή της. «Η θετική απόφαση είναι πολύ σημαντική για την ανταγωνιστικότητα του λιμανιού του Αμβούργου» λέει στη «Ν» ο Axel Mattern, CEO Port of Hamburg Marketing.
Οι ευρωπαϊκές βάσεις
Το προπύργιο της Κίνας στην Ευρώπη είναι το λιμάνι του Πειραιά, το πρώτο, μάλιστα, στο οποίο ο κινεζικός όμιλος ανέλαβε τη διαχείριση του συνόλου των υπηρεσιών ενός λιμανιού, πέραν των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων. Υπολογίζεται ότι από το 2010, που μπήκε στο λιμάνι του Πειραιά, μέχρι σήμερα, η Cosco έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις άνω των 2 δισ. ευρώ. Συνολικά, πάντως, οι κινεζικές -κρατικών συμφερόντωνεταιρείες Cosco και China Merchants ελέγχουν περίπου το 10% της συνολικής διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη από τα terminals στα οποία έχουν συμμετοχή, ενώ μέχρι το 2010 η συμμετοχή τους ήταν μηδενική. Η Cosco αυτόνομα και η China Merchant μέσω του ποσοστού 49% που διαθέτει στην Τerminal Link (με τη γαλλική CMA CGM να κατέχει το 51%), ελέγχουν ή έχουν συμμετοχές στους εξής σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων: Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Βαλένθια, Ρότερνταμ, Ζεεμπρούγκε, Αμβέρσα, Μπιλμπάο, Βάντο, Μαρσαξλόκ, Χάβρη, Μασσαλία, Δουνκέρκη και Ναντ. H Cosco, επίσης, έχει παρουσία τόσο στην Τουρκία όσο και στο Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο.