Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 12 Οκτωβρίου 2022 11:01

Προβληματισμός στην αγορά για το καλαθι των 50 φθηνών προϊόντων - Τα θολά σημεία και τα «αγκάθια»

Με έντονο σκεπτικισμό υποδέχθηκε η αγορά την επί της αρχής προτεινόμενη λίστα προϊόντων του υπουργείου Ανάπτυξης, που θα συνθέσουν την πρωτοβουλία για το «καλάθι των 50 κωδικών» κατά της ακρίβειας. «Αυτή τη στιγμή η πρωτοβουλία που προωθείται δεν είναι εφαρμόσιμη. Η συγκράτηση του περιθωρίου κέρδους σε σχέση με μια συγκεκριμένη στιγμή στο παρελθόν είναι πραγματικά αβάσιμη» αναφέρουν στη «Ν» στελέχη της βιομηχανίας. Δεν έχει καταστεί σαφές πώς θα εξασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρξει ευνοϊκή μεταχείριση των brands που θα επιλεχθούν σε σχέση με τα υπόλοιπα επώνυμα σήματα της κατηγορίας, ενώ δεν είναι σαφές εάν θα επιλεχθούν οι leader σε κάθε κατηγορία ή όχι.

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη 
[email protected]

Με έντονο σκεπτικισμό υποδέχθηκε η αγορά την επί της αρχής προτεινόμενη λίστα προϊόντων του υπουργείου Ανάπτυξης, που θα συνθέσουν την πρωτοβουλία για το «καλάθι των 50 κωδικών» κατά της ακρίβειας. 

«Η αγορά έχει κανόνες. Μια βιομηχανία σήμερα παλεύει να εξασφαλίσει επάρκεια πρώτων υλών, να διασφαλίσει την ομαλή τροφοδοσία στο ράφι. Παράλληλα παλεύει να συγκρατήσει το εκτοξευμένο λειτουργικό κόστος και να εξυπηρετήσει τον δανεισμό της, να υποστηρίξει τυχόν επενδυτικά πλάνα, να συγκρατήσει την πιστότητα των καταναλωτών στα σήματά της και όλα αυτά μέσα σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον» αναφέρουν στη «Ν» στελέχη της βιομηχανίας, προσθέτοντας: «Αυτή τη στιγμή η πρωτοβουλία που προωθείται δεν είναι εφαρμόσιμη. Η συγκράτηση του περιθωρίου κέρδους σε σχέση με μια συγκεκριμένη στιγμή στο παρελθόν είναι πραγματικά αβάσιμη. Μια εταιρεία πέρυσι τον Αύγουστο μπορεί να είχε προλάβει να κάνει ανατιμήσεις στους τιμοκαταλόγους, ενώ μια ανταγωνίστρια να προσπαθούσε ακόμα να συγκρατήσει τις αυξήσεις. Αυτόματα η δεύτερη τίθεται σε ζημιογόνα τροχιά εάν πρέπει να παραμείνει με τα περιθώρια που εμφάνισε τον Αύγουστο και αυτόματα η πρώτη εταιρεία έχει "πλεονέκτημα".

Σε ό,τι αφορά τώρα τα πιο πρακτικά του μηχανισμού δεν έχει καταστεί σαφές πώς θα εξασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρξει ευνοϊκή μεταχείριση των brands που θα επιλεχθούν σε σχέση με τα υπόλοιπα επώνυμα σήματα της κατηγορίας, ενώ δεν είναι σαφές εάν θα επιλεχθούν οι leader σε κάθε κατηγορία ή όχι. Στον βαθμό δε που υπάρξει και η επιλογή της ιδιωτικής ετικέτας, τότε πριμοδοτείται μια κατηγορία που ήδη εξαιτίας της συγκυρίας εμφανίζει σημαντική ανάπτυξη σε όρους όγκου πωλήσεων, κλέβοντας μερίδια από τα επώνυμα».

Σε ό,τι αφορά τις αλυσίδες, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα έχουν λίγες μέρες περιθώριο να επεξεργαστούν τα προτεινόμενα και να θέσουν τις δικές τους παρατηρήσεις, ώστε μέχρι το τέλος του μήνα να «κλειδώσει» η τελική λίστα για το καλάθι προϊόντων προστατευόμενης τιμής.

Όπως αναφέρουν στη «Ν» εκπρόσωποι των αλυσίδων «σε κάποιες περιπτώσεις, όπως π.χ. τα ζυμαρικά, η λίστα είναι πολύ συγκεκριμένη εστιάζοντας στον κωδικό με την υψηλότερη ζήτηση, εξέλιξη που δυσκολεύει σημαντικά το εγχείρημα γιατί οδηγεί όλα τα σούπερ μάρκετ στην επιλογή του ίδιου κωδικού. Αυτό αυτόματα εμπεριέχει τον κίνδυνο ειδικής μεταχείρισης ενός σήματος σε σχέση με τον υπόλοιπο ανταγωνισμό στην κατηγορία. Γι’ αυτόν τον λόγο από πλευράς των σούπερ μάρκετ έχει ζητηθεί όλη η πρωτοβουλία να έχει το "πράσινο φως" από τους προμηθευτές και σαφώς να έχει την εποπτεία και την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού».

 

Δεύτερες σκέψεις

 

Σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα κάθε αλυσίδας να «τρέξει» αυτή την ενέργεια σε κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας, με βάση τα όσα ειπώθηκαν στη συνάντηση των λιανεμπόρων με την ηγεσία του υπουργείου την προηγούμενη εβδομάδα, φαίνεται ότι εκφράζονται «δεύτερες σκέψεις».

Ζήτημα διακριτικής μεταχείρισης φέρεται ότι τίθεται από την αγορά και για την ειδική σήμανση που θα φέρουν τα προϊόντα που θα επιλεγούν για να συνθέτουν το καλάθι της πρωτοβουλίας του ΥπΑν.

Ένα ακόμα ερωτηματικό αφορά το κατά πόσο οι έλεγχοι κατά της αισχροκέρδειας στις ανατιμήσεις θα εστιάσουν εν τέλει σε αυτούς τους 50 κωδικούς, με αποτέλεσμα η υπόλοιπη αγορά να μείνει ανεξέλεγκτη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αναμένεται σχετική νομοθετική ρύθμιση που θα δίνει για αρχή τη δυνατότητα στην ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να ορίσει τις κατηγορίες που θα συνθέσουν το καλάθι «κατά της ακρίβειας», καθώς και την ειδική σήμανση που θα φέρουν τα προϊόντα που θα επιλέγονται.

Σημειώνεται ότι στο εγχείρημα καλούνται να συμμετάσχουν οι αλυσίδες με τζίρο άνω των 70 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 15. Επισημαίνεται ότι η πρωτοβουλία για το περίφημο «καλάθι των 50» δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα για τα σούπερ μάρκετ, ενώ δεν έχει διευκρινιστεί η χρονική διάρκεια που θα πρέπει να έχει αυτή η «κοινωνική» εμπορική πολιτική της αγοράς.