Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 12 Οκτωβρίου 2022 06:48

Στην «ουρά» για έλεγχο στον Μαρμαρά 150 πλοία που μεταφέρουν σιτηρά

«Ουρές» bulk carriers που μεταφέρουν ουκρανικά σιτηρά έχουν σχηματιστεί στη Θάλασσα του Μαρμαρά, καθώς αυξάνονται τα πλοία που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του ΟΗΕ και καθυστερούν οι επιθεωρήσεις στο κέντρο συντονισμού στην Κωνσταντινούπολη.

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

«Ουρές» bulk carriers που μεταφέρουν ουκρανικά σιτηρά έχουν σχηματιστεί στη Θάλασσα του Μαρμαρά, καθώς αυξάνονται τα πλοία που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του ΟΗΕ και καθυστερούν οι επιθεωρήσεις στο κέντρο συντονισμού στην Κωνσταντινούπολη.

Όπως λέει στη «Ν» η Ισμήνη Πάλλα, εκπρόσωπος του ΟΗΕ στο κέντρο συντονισμού, μέχρι προχθες υπήρχαν περίπου 150 πλοία τα οποία ανέμεναν να περάσουν επιθεώρηση στη Θάλασσα του Μαρμαρά. Σύμφωνα με την ίδια, ο μέσος χρόνος αναμονής από τη στιγμή που ένα πλοίο φτάσει στην Κωνσταντινούπολη και μέχρι την επιθεώρηση έχει αυξηθεί πλέον στις 10 ημέρες.
Σημειώνεται ότι ο ΟΗΕ ενημέρωσε στις 7 Οκτωβρίου ότι η μέση αναμονή διαμορφώνεται στις 9 ημέρες, ενώ κατά τις πρώτες έξι εβδομάδες της πρωτοβουλίας ο αντίστοιχος χρόνος ήταν 5-6 ημέρες.

Γιατί καθυστερούν οι επιθεωρήσεις

Σύμφωνα με σημείωμα του ΟΗΕ, το οποίο είδε η «Ν», σε περισσότερες από 50 περιπτώσεις, οι επιθεωρήσεις δεν μπορούσαν να ολοκληρωθούν με την πρώτη προσπάθεια καθώς τα πλοία δεν ήταν έτοιμα. «Πρόκειται για πρόσθετο παράγοντα που δυσχεραίνει τη συμφόρηση στη Θάλασσα του Μαρμαρά» επισημαίνεται.

Με βάση το ίδιο σημείωμα, από την 1η Αυγούστου έως και τις 6 Οκτωβρίου το κέντρο συντονισμού έχει ολοκληρώσει 503 επιθεωρήσεις. Τον Αύγουστο διενεργούσε τέσσερις επιθεωρήσεις ημερησίως κατά μέσο όρο, τον Σεπτέμβριο 10 και τον Οκτώβριο μέχρι τώρα 11. «Είναι μια ένδειξη της αυξανόμενης ζήτησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας να λάβει μέρος στην πρωτοβουλία» τονίζουν οι αξιωματούχοι του ΟΗΕ. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου το κέντρο συντονισμού αύξησε τις ομάδες επιθεώρησης από δύο σε τέσσερις και περιστασιακά σε πέντε.

Την ώρα που η ομάδα του κέντρου συντονισμού συζητά τρόπους βελτίωσης των διαδικασιών και αύξησης της χωρητικότητας, προτρέπει τους πλοιοκτήτες και τους πράκτορες να διασφαλίσουν ότι τα πλοία ακολουθούν τις προβλεπόμενες διαδικασίες.

«Τα πλοία πρέπει να είναι πλήρως προετοιμασμένα και οικεία με τις απαιτήσεις για επιθεώρηση, πριν διακηρύξουν την ετοιμότητά τους γι’ αυτήν. Αυτό προβλέπει συμμόρφωση με τις διαδικασίες υποκαπνισμού και αερισμού, τη διαθεσιμότητα του κατάλληλου και επαρκούς εξοπλισμού δοκιμών και τα ενημερωμένα και ακριβή έγγραφα» σημειώνεται στην ενημέρωση του ΟΗΕ.

Οι επιθεωρήσεις διενεργούνται από ομάδες Ρώσων, Τούρκων, Ουκρανών και των Ηνωμένων Εθνών, οι οποίες ελέγχουν τα έγγραφα και ψάχνουν για μη εγκεκριμένο φορτίο ή πλήρωμα.

 

Αλλάζουν φορτία για να φύγουν

Εν τω μεταξύ, πλοιοκτήτες με βαπόρια τα οποία εγκλωβίστηκαν στην Ουκρανία μετά τη ρωσική εισβολή και δεν μπορούσαν να αποχωρήσουν, διότι δεν ήταν φορτωμένα με σιτηρά, φαίνεται πως στρέφονται σε λύσεις αλλαγής φορτίου για να τα απελευθερώσουν.

Ένα από αυτά, το capesize Maran Excellence (χωρητικότητας 180.940 dwt και κατασκευής 2016), το οποίο ανήκει στη Maran Dry, συμφερόντων της Μαρίας Αγγελικούση, είχε εγκλωβιστεί στο λιμάνι Yuzhnyi με φορτίο άνθρακα.

Ωστόσο, φαίνεται πως το πλοίο βρήκε τρόπο εξόδου καθώς, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του ΟΗΕ για την πρωτοβουλία στη Μαύρη Θάλασσα, αναχώρησε από την Ουκρανία στις 27 Σεπτεμβρίου, με φορτίο 66.000 τόνων κριθαριού, 32.600 τόνων σιταριού και 16.000 τόνων καλαμποκιού, αφού εκφόρτωσε τον άνθρακα. Με βάση την ίδια πηγή, προορισμός του πλοίου είναι η Ισπανία. Η ναυτιλιακή πύλη MarineTraffic εντοπίζει το πλοίο στη Θάλασσα του Μαρμαρά (στοιχεία μέχρι 10 Οκτωβρίου).

Η συμφωνία για τη μεταφορά σιτηρών μέσω της Μαύρης Θάλασσας υπεγράφη στις 22 Ιουλίου. Το πρώτο ταξίδι διενεργήθηκε την 1η Αυγούστου με το bulk carrier Razoni. Τόσο τα εισερχόμενα όσο και τα εξερχόμενα βαπόρια επιθεωρούνται από το ενιαίο κέντρο συντονισμού που έχει στηθεί στην Κωνσταντινούπολη.

Μέχρι τις 9 Οκτωβρίου είχαν εξαχθεί συνολικά 6,8 εκατ. μετρικοί τόνοι ουκρανικών σιτηρών και άλλων τροφίμων από τα τρία ουκρανικά λιμάνια. Συνολικά έχουν πραγματοποιηθεί 618 ταξίδια (316 εισερχόμενα και 302 εξερχόμενα).