Το ενδεχόμενο να επιβάλει περιορισμούς στη ναυτιλία, εξετάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, στο πλαίσιο των κυρώσεών της στο ρωσικό πετρέλαιο. Παράλληλα, η Ένωση συνεχίζει να συζητά την επιβολή πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου.
Το ενδεχόμενο να επιβάλει περιορισμούς στη ναυτιλία, εξετάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, στο πλαίσιο των κυρώσεών της στο ρωσικό πετρέλαιο. Παράλληλα, η Ένωση συνεχίζει να συζητά την επιβολή πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου.
Ειδικότερα, ο περιορισμός θα απαγορεύσει τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από ευρωπαϊκά πλοία που μεταφέρουν πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο που θα συμφωνηθεί. Το μέτρο θα επηρεάσει την χώρα μας, όπως σημειώνει το πρακτορείο καθώς η Ελλάδα διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο τάνκερ στον κόσμο.
Την είδηση για τις συζητήσεις στην ΕΕ μετέδωσε αρχικά το Politico. «Οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι ασφαλιστικές εταιρείες θα απαγορεύεται να μεταφέρουν ή να ασφαλίζουν ρωσικό πετρέλαιο, εάν η τιμή στην οποία πωλείται είναι πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο. Αυτό το όριο θα είναι η τιμή στην οποία πωλείται σήμερα το ρωσικό πετρέλαιο στην Ασία, περίπου 30% φθηνότερη από τις τρέχουσες τιμές στην Ευρώπη», ανέφερε η στήλη Playbook του Politico.
Η Αθήνα, η Λευκωσία και η Βαλέτα έχουν διαφωνήσει σε προηγούμενους γύρους κυρώσεων με τα μέτρα που επηρεάζουν τα πετρελαιοφόρα. Ωστόσο, αξιωματούχοι που μίλησαν στο Playbook ανέφεραν ότι έχει συμφωνηθεί μια δοκιμαστική λύση βάσει της οποίας η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα θα αποζημιωθούν.
Με τη νέα συμφωνία, η ΕΕ θα αμβλύνει τις κυρώσεις της σε άλλα προϊόντα, καταργώντας ουσιαστικά την απαγόρευση μεταφοράς ρωσικών λιπασμάτων, τσιμέντου και άλλων προϊόντων, γνωστοποίησαν επίσης οι πηγές του Playbook.
Υπενθυμίζεται ότι οι τρέχουσες κυρώσεις της ΕΕ στο πετρέλαιο (οι οποίες συμφωνήθηκαν τον Ιούνιο), περιλαμβάνουν εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης, απαγόρευση παροχής υπηρεσιών (όπως ασφάλιση, μεσιτεία και χρηματοδότηση) που απαιτούνται για τη μεταφορά πετρελαίου σε όλο τον κόσμο αλλά και εξαιρέσεις για τις παραδόσεις μέσω αγωγών.
Αυτό το πακέτο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο για το αργό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης και στις αρχές του 2023 για τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου.
Η ναυτιλία αποκλείστηκε από το συγκεκριμένο πακέτο μετά από πιέσεις από κράτη που βασίζονται στη ναυτιλία, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Κύπρος, πράγμα που σημαίνει ότι τα πλοία που δεν εξαρτώνται από τις υπηρεσίες της ΕΕ θα μπορούσαν θεωρητικά να συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο εκτός του μπλοκ.
Η ένταξη της ναυτιλίας στο πακέτο των κυρώσεων περιορίζει τυχόν κενά και ευθυγραμμίζεται με το πλαφόν στις τιμές που αποφάσισε η ομάδα των χωρών της G7, σχολιάζει πηγή του Bloomberg. Υπενθυμίζεται ότι οι υπουργοί των χωρών της G7 ενέκριναν το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου νωρίτερα αυτόν τον μήνα μετά από πρωτοβουλία των ΗΠΑ, με στόχο τη διατήρηση των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου υπό έλεγχο, ενώ ταυτόχρονα πλήττουν τα έσοδα της Μόσχας.
Η ΕΕ θα πρέπει να αλλάξει τις προηγούμενες κυρώσεις της για να επιτρέψει στη ναυτιλία και τις υπηρεσίες να συνεχιστούν εντός ενός συμφωνημένου ανώτατου ορίου τιμών, ανέφεραν οι πηγές του πρακτορείου. Αυτές οι αλλαγές θα χρειαστούν την υποστήριξη και των 27 κρατών μελών για να εγκριθούν. Άλλα μέλη της G7, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο στεγάζει ένα σημαντικό τμήμα του ασφαλιστικού κλάδου, θα υιοθετήσουν παρόμοια μέτρα.
Βέβαια μένει ακόμα να διευθετηθούν αρκετές λεπτομέρειες, όπως η τιμή στην οποία θα τεθεί το πλαφόν. Τα περιοριστικά μέτρα που είχαν εγκριθεί προηγουμένως τίθενται σε ισχύ από τις 5 Δεκεμβρίου, αλλά θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εμπορικές συναλλαγές πετρελαίου πολύ πριν από τότε, λόγω του χρόνου που απαιτείται για τη μίσθωση πλοίων και τη μεταφορά φορτίων στους προορισμούς τους.
Όσον αφορά τις χώρες για τις οποίες προβλέπονται εξαιρέσεις για το πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω αγωγών είναι πιθανό να θέλουν να διασφαλίσουν ότι αυτές οι εξαιρέσεις θα παραμείνουν ως έχουν, ενώ οι χώρες που εισάγουν μέσω θαλάσσης θα μπορούσαν να εγείρουν ανησυχίες για άνισους όρους ανταγωνισμού. Οι ναυτιλιακές χώρες θα μπορούσαν επίσης να αναζητήσουν τρόπους για να προστατεύσουν τις βιομηχανίες τους. Η Ουγγαρία έχει δηλώσει ότι δεν θα υποστηρίξει άλλες ενεργειακές κυρώσεις, σημειώνει το Bloomberg, για να καταλήξει:
«Παραμένει ασαφές πόσο αποτελεσματικό θα ήταν ένα καθεστώς επιβολής πλαφόν στις τιμές, ιδιαίτερα αφού ορισμένοι από τους μεγαλύτερους αγοραστές της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ινδίας, δεν έχουν συμφωνήσει να ενταχθούν. Αμερικανοί αξιωματούχοι υποστήριξαν ότι το ανώτατο όριο τιμών θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμη και αν πολλοί αγοραστές δεν ενταχθούν επίσημα στον συνασπισμό, καθώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα ως πλεονέκτημα στις διαπραγματεύσεις για συμβόλαια με τη Μόσχα για να διαπραγματευτούν χαμηλότερες τιμές».
Την ίδια ώρα κορυφώνεται η πίεση για να ανοίξει η συζήτηση για την επιβολή πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, με 15 χώρες, ανάμεσά τους και η χώρα μας, να ζητούν επιτακτικά από την Κομισιόν να καταθέσει νομοθετική πρόταση για το πλαφόν το ταχύτερο δυνατό. Με την κίνηση διαφωνεί η Γερμανία και άλλες εννιά χώρες.
Η προσοχή στρέφεται πλέον στην Κομισιόν, η οποία θα παρουσιάσει στη διάρκεια της ημέρας ανάλυση για τη σκοπιμότητα του πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου. Το έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν θα περιλαμβάνει νομικές προτάσεις, σύμφωνα με πηγές Reuters, αλλά μάλλον παρουσιάζει μια αξιολόγηση των επιλογών που θα μπορούσαν να ακολουθήσουν οι χώρες για να αντιμετωπίσουν τις υψηλές τιμές του φυσικού αερίου.
Οι συζητήσεις για το πλαφόν στις τιμές θα συνεχιστούν την Παρασκευή στη συνεδρίαση των υπουργών Ενέργειας της ΕΕ, οι οποίοι πρόκειται επίσης να εγκρίνουν τη δέσμη μέτρων που πρότειναν οι Βρυξέλλες την περασμένη εβδομάδα για να περιορίσει αύξηση των τιμών της ενέργειας.
naftemporiki.gr