Η «ναυτιλιακή διπλωματία» φέρνει την Ελλάδα και την Τουρκία πιο κοντά. Μπορεί η ρητορική της τουρκικής πολιτικής ηγεσίας απέναντι στη χώρα μας να έχει οξυνθεί τους τελευταίους μήνες, ωστόσο σε επίπεδο ναυτιλίας οι σχέσεις των δύο χωρών είναι σε εξαιρετικό επίπεδο. Μάλιστα, στο ναυτιλιακό συνέδριο ISTSHIP 22, που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη την περασμένη εβδομάδα από τις τουρκικές εφοπλιστικές ενώσεις, τιμώμενη χώρα ήταν η Ελλάδα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Η «ναυτιλιακή διπλωματία» φέρνει την Ελλάδα και την Τουρκία πιο κοντά. Μπορεί η ρητορική της τουρκικής πολιτικής ηγεσίας απέναντι στη χώρα μας να έχει οξυνθεί τους τελευταίους μήνες, ωστόσο σε επίπεδο ναυτιλίας οι σχέσεις των δύο χωρών είναι σε εξαιρετικό επίπεδο. Μάλιστα, στο ναυτιλιακό συνέδριο ISTSHIP 22, που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη την περασμένη εβδομάδα από τις τουρκικές εφοπλιστικές ενώσεις, τιμώμενη χώρα ήταν η Ελλάδα.
Το συνέδριο διοργανώθηκε από την Kosder, Ένωση Τούρκων Ακτοπλόων και Χειριστών, και την TSA, Ένωση Τούρκων Εφοπλιστών, και τελούσε υπό την αιγίδα του Ναυτικού Επιμελητηρίου Τουρκίας.
Στην τελετή έναρξης, εκτός των διοργανωτών, συμμετείχαν ο Δημήτρης Φαφαλιός, πρόεδρος της Intercargo και εκπρόσωπος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο Χαράλαμπος Σημαντώνης, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), εκπροσωπώντας και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, και οι Durmus Unuvar, Director General of Coastal Safety, Tamer Kuran, πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Τουρκίας, Emanuele Grimaldi, πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου, Funmi Folorunso, γενική γραμματέας της Αφρικανικής Ένωσης Εφοπλιστών, Figen Ayan, πρόεδρος της Association of Mediterranean Cruise Ports, Gaby Bornheim, πρόεδρος της Ένωσης Γερμανών Εφοπλιστών, Lorenzo Matacena, αντιπρόεδρος της Ένωσης Ιταλών Εφοπλιστών.
Όπως ανέφεραν στη «Ν» στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας, οι Τούρκοι εφοπλιστές επιθυμούν τη συνεργασία με τους Έλληνες πλοιοκτήτες, αφού ο τρόπος διαχείρισης στόλων των Ελλήνων είναι μοναδικός σε όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης που κάλυψαν την εκδήλωση, ο κ. Φαφαλιός κατά τη διάρκεια τοποθέτησής του, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να ολοκληρώσει τις προετοιμασίες της στο πλαίσιο του στόχου των μηδενικών εκπομπών. Δεν υπάρχει σύντομος δρόμος στη ναυτιλία. Η αποτελεσματικότητα είναι το κλειδί. Πρέπει να βασιζόμαστε στην αποτελεσματικότητα και να είμαστε ανοιχτοί στα εναλλακτικά καύσιμα.
Ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ
Από την πλευρά του, στην κεντρική του ομιλία ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ Χαράλαμπος Σημαντώνης επεσήμανε: «Οι θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων γνώρισαν σημαντική αύξηση μεταξύ 2014 και 2021 στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία έχει επίσης σημειώσει ανάπτυξη 25% έως το 2030 στο πλαίσιο της στρατηγικής για τη βιώσιμη κινητικότητα. Οι θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων αντιπροσωπεύουν το 58% της ευρωπαϊκής θαλάσσιας κυκλοφορίας, υπογραμμίζοντας την ανάπτυξη σε συγκεκριμένες περιοχές όπως η Ανατολική Μεσόγειος.
Με βάση το πακέτο "Fit for 55", τα κράτη-μέλη θα αναθεωρήσουν τη νομοθεσία τους, υιοθετώντας τους κανονισμούς της Ε.Ε. και διασφαλίζοντας την πράσινη μετάβαση. Ας ελπίσουμε ότι η υιοθέτηση νέων νόμων και πολιτικών θα διαμορφώσει ένα νέο περιβάλλον λειτουργίας για το ΣΔΣ, παρέχοντας κίνητρα, ενώ θα απευθύνεται σε σύγχρονα πλοία εξοπλισμένα με νέες τεχνολογίες.
Είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στη θαλάσσια πράσινη εποχή, χωρίς να διαταραχθεί η κανονικότητα της μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων και ταυτόχρονα να διατηρηθεί η κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών, που εξυπηρετούνται από θαλάσσια δρομολόγια». Και ολοκλήρωσε σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Οι χώρες μας παραδοσιακά συνεργάζονται στο διεθνές εμπόριο, πλέοντας μαζί στη Μεσόγειο Θάλασσα, δεσμευμένες από ισχυρούς δεσμούς σε όλη την ιστορία. Πρέπει να ενισχύσουμε αυτά τα όρια που υπάρχουν εδώ και αιώνες προσδοκώντας να επεκτείνουμε τη συνεργασία μας στον ναυτιλιακό τομέα και το εμπόριο».
Αντώνης Τσιμπλάκης [email protected]