Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 27 Σεπτεμβρίου 2022 10:33

BloombergNEF: Η Ευρώπη είναι έτοιμη για έναν χειμώνα χωρίς ρωσικό αέριο

Η ενεργειακή κρίση και η ανασφάλεια της Ευρώπης όσον αφορά την επάρκεια προμηθειών την έχουν οδηγήσει σε φρενήρεις αγορες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Ως εκ τούτου είναι πιθανό να έχει συγκεντρώσει αρκετά καύσιμα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αυτόν τον χειμώνα για να αντισταθμίσει τις προμήθειες από τη Ρωσία, αναφέρει το BloombergNEF.

Η ενεργειακή κρίση και η ανασφάλεια της Ευρώπης όσον αφορά την επάρκεια προμηθειών την έχουν οδηγήσει σε φρενήρεις αγορες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Ως εκ τούτου είναι πιθανό να έχει συγκεντρώσει αρκετά καύσιμα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αυτόν τον χειμώνα για να αντισταθμίσει τις προμήθειες από τη Ρωσία, αναφέρει το BloombergNEF.

Η περιοχή ενδέχεται να εισάγει σχεδόν 40% περισσότερο LNG τον ερχόμενο χειμώνα από ό,τι τον προηγούμενο χρόνο, ενώ μπορεί να αυξήσει τις αγορές το επόμενο καλοκαίρι κατά περίπου 14% για να συγκεντρώσει τα χαμένα αποθέματα, ανέφερε το BloombergNEF σε έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τρίτη.

Μαζί με το πλήγμα στη ζήτηση λόγω των υψηλότερων τιμών ενέργειας, αυτές οι αποστολές είναι αρκετές για να καλύψουν την πλήρη διακοπή των ροών των ρωσικών αγωγών από την 1η Οκτωβρίου, ανέφερε.

Για να προμηθευτούν το επιπλέον καύσιμο, οι Ευρωπαίοι αγοραστές θα χρειαστεί να αγοράσουν 90% περισσότερο LNG στην αγορά spot  σε σχέση με εκείνο που εισάγουν μέσω μακροχρόνιων συμβολαίων, ενισχύοντας έτσι περαιτέρω τον ανταγωνισμό με την Ασία. 

Το γεγονός αυτό θα διατηρήσει ψηλά τις διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου που έχουν εκτοξευθεί από τότε που η Ευρώπη προσπάθησε να μειώσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία. 

«Οι αυξημένες τιμές για το spot LNG πρόκειται να επιμείνουν καθώς η Ευρώπη πρέπει να συνεχίσει να απορροφά όλη τη διαθέσιμη ποσότητα LNG, αφήνοντας πολύ λίγη για την Ασία», συνέχισε το BNEF. Η Κίνα και οι αναδυόμενες ασιατικές αγορές είναι πιθανό να δουν χαμηλότερες εισαγωγές, πρόσθεσε.

Σύμφωνα με το κεντρικό σενάριο του BNEF (το οποίο υποθέτει ότι 1. οι καιρικές συνθήκες θα είναι σύμφωνα με τον μέσο όρο των τελευταίων 10 ετών και 2. δεν υπάρχουν καθόλου ροές ρωσικού φυσικού αερίου), η Ευρώπη φαίνεται να εισάγει 40 εκατομμύρια τόνους LNG αυτό το χειμώνα και λίγο περισσότερο το καλοκαίρι για την αναπλήρωση των αποθεμάτων. Αυτό θα αφήσει 12 εκατομμύρια τόνους στην αγορά spot για την Ασία. 

Στην περίπτωση όμως ενός κρύου χειμώνα στη βόρεια Ασία, η περιοχή θα δεσμεύσει 5,6 εκατομμύρια τόνους από την Ευρώπη, κυρίως για να καλύψει  τη ζήτηση της Ιαπωνίας. Επίσης εάν ακολουθήσει και ένα ζεστό καλοκαίρι, η ποσότητα που χρειάζεται η περιοχή ανεβαίνει στα  6,9 εκατομμύρια τους επόμενους 12 μήνες, σύμφωνα με την έκθεση. Σε αυτό το σενάριο, θα δούμε πιθανότατα έντονο ανταγωνισμό στο πεδίο των τιμών.

Εν τω μεταξύ, περισσότερο ρωσικό LNG θα πάει στην Κίνα, όπου η χειμερινή ζήτηση αναμένεται να μειωθεί κατά 16% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η κατανάλωση της Ιαπωνίας προβλέπεται να μειωθεί κατά 8% το τέταρτο τρίμηνο από την ίδια περίοδο του 2021, καθώς η χώρα ενεργοποιεί εργοστάσια με καύση άνθρακα, ενώ η ζήτηση της Νότιας Κορέας θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 10% από έτος σε έτος λόγω των αποθεμάτων, σύμφωνα με την έκθεση.

Η προσφορά είναι πιθανό να αυξηθεί οριακά μόνο αυτό το χειμώνα, φέρνοντας μικρή ανακούφιση στη «στενή» αγορά, ανέφερε το BNEF. Οι κίνδυνοι για την παραγωγή περιλαμβάνουν καθυστερήσεις στην επανεκκίνηση του έργου Freeport LNG στις ΗΠΑ και ζητήματα εφοδιασμού στην Αίγυπτο και τη Νιγηρία.

Με πληροφορίες από Bloomberg