Τις επόμενες ημέρες, με στόχο έως την ερχόμενη Παρασκευή αν καταστεί δυνατό, η Αθήνα σχεδιάζει να καταθέσει αίτημα στην Κομισιόν για την καταβολή της δεύτερης δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης. Το ποσό που θα λάβει η Ελλάδα ανέρχεται σε 1,7 δισ. ευρώ, και αφορά το σκέλος των επιδοτήσεων. Όπως τόνιζαν στην «Ναυτεμπορική» ευρωπαϊκές πηγές, αν και υπάρχουν κάποια ζητήματα προς διευθέτηση, ωστόσο δεν εκφράζεται ανησυχία καθώς εκτιμούν ότι δεν θα καθυστερήσει η υποβολή του αιτήματος από την ελληνική πλευρά. Στόχος είναι η δόση να εκταμιευθεί έως τα τέλη του έτους.
Της Ραλλούς Αλεξοπούλου
[email protected]
Τις επόμενες ημέρες, με στόχο έως την ερχόμενη Παρασκευή αν καταστεί δυνατό, η Αθήνα σχεδιάζει να καταθέσει αίτημα στην Κομισιόν για την καταβολή της δεύτερης δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης. Το ποσό που θα λάβει η Ελλάδα ανέρχεται σε 1,7 δισ. ευρώ, και αφορά το σκέλος των επιδοτήσεων. Όπως τόνιζαν στην «Ναυτεμπορική» ευρωπαϊκές πηγές, αν και υπάρχουν κάποια ζητήματα προς διευθέτηση, ωστόσο δεν εκφράζεται ανησυχία καθώς εκτιμούν ότι δεν θα καθυστερήσει η υποβολή του αιτήματος από την ελληνική πλευρά. Στόχος είναι η δόση να εκταμιευθεί έως τα τέλη του έτους.
Το ελληνικό αίτημα δεν συνδέεται με τα ποσοστά απορρόφησης, αλλά με την πορεία υλοποίησης των οροσήμων και των στόχων που έχουν τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» για το πρώτο εξάμηνο του 2022. Αυτά αφορούν μεταξύ άλλων μεγάλους οδικούς άξονες, επιδοτήσεις προς μικρομεσαίους, νομοθετικές παρεμβάσεις στη δικαιοσύνη, στις δημόσιες συμβάσεις στο φορολογικό σύστημα και δεκάδες κινήσεις στο πεδίο της ενέργειας, του περιβάλλοντος και των νέων τεχνολογιών. Μεταξύ των οροσήμων είναι, μεταξύ άλλων, :
* Παρεμβάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών και την αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, Δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού για την ανάθεση σύμβασης.
* Ενεργειακή ανακαίνιση κτιρίων κατοικιών, καθορισμός των δράσεων που θα ενταχθούν στο υποπρόγραμμα με στόχο την παροχή στήριξης σε ενεργειακά φτωχά νοικοκυριά.
* Πλαίσιο εγκατάστασης και λειτουργίας υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
* Υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών. Έναρξη της διαδικασίας υποβολής προσφορών.
* Μεταρρύθμιση του συστήματος πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης.
* Ηλεκτρονικές ταμειακές μηχανές και σημεία πώλησης (POS).
* Νέο πλαίσιο καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, κυρίως για τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης (καπνικά, αλκοόλ και ενέργεια).
* Ψηφιακός μετασχηματισμός φορολογικών και τελωνειακών αρχών.
* Καθεστώς παροχής κινήτρων για την παραγωγικότητα και την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων (αύξηση του μεγέθους των επιχειρήσεων).
* Δημόσια διοίκηση — δρομολόγηση συστήματος αμοιβής βάσει επιδόσεων. Έναρξη ισχύος πρωτογενούς δικαίου για τη δημιουργία πιλοτικού συστήματος ανταμοιβών.
* Θέσπιση πρωτογενούς νομοθεσίας για τη δημιουργία δικαστικής αστυνομίας.
*Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65: Τρίκαλα – Εγνατία Οδός. Έναρξη κατασκευαστικών εργασιών στον Ε-65.
* Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ). Υποβολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή λεπτομερούς χρονοδιαγράμματος του έργου για την ολοκλήρωση του έργου.
* Μεταρρυθμίσεις για τουριστικούς λιμένες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο σκέλος των επιδοτήσεων, το ποσοστό απορρόφησης έως σήμερα ανέρχεται σε 1,25 δισ. ευρώ έναντι εκτίμησης για 3,2 δις. ευρώ το σύνολο του 2022. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται επιτάχυνση των διαδικασιών μέσα από την έναρξη πληρωμών για έργα που «τρέχουν», ή με την έγκριση επενδύσεων που μπορούν να υλοποιηθούν σύντομα και έτσι να τονωθεί η αγορά.
Παράλληλα θα επιχειρηθεί να τρέξει και η αναθεώρηση του προγράμματος, καθώς κάποια έργα που δεν έχουν την απόδοση που θα έπρεπε θα πρέπει να αντικατασταθούν. Άλλα θα πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες κρίσης ακρίβειας και εφοδιαστικών αλυσίδων. Παράλληλα θα πρέπει να μπει και η ενεργειακή διάσταση στο «λογαριασμό». Δεδομένου ότι κάθε χώρα ακολουθεί τη δική της πορεία αναφορικά με το Σχέδιο Ανάκαμψης που έχει υποβάλλει, αρμόδιες πηγές εξηγούσαν στην «Ναυτεμπορική» ότι οι σχετικές συζητήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν το Φθινόπωρο.